April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیران و مشاوران منطقه، واردکننده‌ها را به تولید‌کننده تبدیل کردند
کد خبر: ۴۰۷۶۰۵
۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیران و مشاوران منطقه، واردکننده‌ها را به تولید‌کننده تبدیل کردند تا فرصت های شغلی و رونق اقتصادی برای کشورمان رقم بخورد.

لذت تولید زیردندان واردکنندگان منطقه آزاد انزلی

سالهاست بر اهمیت قطع وابستگی و رسیدن به خودکفایی تاکید می‌شود و در تمامی این سال‌ها اهمیت تولید را تشریح کرده ایم، اما اتفاق خاصی در عمل رخ نداده است. فریاد تولیدکننده به آسمان بلند است و هرگاه که نمایندگان بخش خصوصی در همایشی حضور می‌یابند یا با خبرنگاری به گفتگو می‌نشینند، تنها جمله‌ای که از زبانشان شنیده می‌شود این است که "حمایت نمی‌خواهیم، فقط دولت کاری به کار ما نداشته باشد و دست از سرمان بردارد".

نامگذاری سال‌ها مزین به تولید

برای آنکه هر اتفاق مبارکی صورت پذیرد، به سیاستگذاری نیاز است تا مطالعه، برنامه ریزی و اجرا بدنبال یکدیگر عملیاتی شود. سالهاست تولید در راس سیاستگذاری کلان کشور قرار دارد. مقام معظم رهبری در تمامی سال‌های اخیر تولید را مورد تاکید قرار داده و از آن یاد کرده اند تا سیاست اقتصادی کشور را بر ریل تولید قرار دهند و مسوولان مدعی ولایت مداری، با حرکت در مسیر تولید، اعتقاد و ایمان عملی خود را به ولایت نشان دهند. این در حالی است که بروکراسی اداری بیداد می‌کند و همین بروکراسی باعث شده تولیدکنندگان بسیاری در نیمه راه، از مسیر تولید خارج شوند و سرمایه هایشان را در مسیر دلالی به جریان بیندازند.

جذب سرمایه و سرمایه گذار

اگر تمامی مراحل راه اندازی یک بنگاه اقتصادی بخوبی پیش برود، سرمایه حرف اول را می‌زند. اکنون سالهاست شاهد فرار سرمایه و سرمایه گذار از کشور هستیم، زیرا چشم انداز روشنی برای رونق نمی‌بینند یا آنقدر فضای تولید را سیاه توصیف کرده اند که سرمایه گذاران ترجیح می‌دهند در مسیر واردات گام بردارند.

چالش‌های تولید

چالش بزرگی که همواره باعث نگرانی، سرگردانی و ناامیدی می‌شود، قوانین دست و پاگیر، بخشنامه‌های خلق الساعه، رفتار‌های سلیقه‌ای و فشار‌های اقتصادی است. اگر بتوانیم سرمایه گذار را به اشکال گوناگون قانع کنیم در مسیر تولید گام بردارد، مشکلات کارگری، بیمه، مالیات، موانع گمرکی و بسیاری موارد دیگر باعث دلزدگی سرمایه گذار می‌شود، شرایطی که باعث بی رغبتی سرمایه گذاران شده است.

ایجاد جذابیت

برای آنکه سرمایه گذار رغبت کند در مسیر تولید گام بردارد، باید جذابیت‌ها و معافیت‌هایی ایجاد کرد که یکی از مهمترین جذابیت ها، مناطق آزاد هستند. مناطق آزاد با معافیت‌های گسترده‌ای که دارند، سرمایه گذاران را به سوی خود جلب می‌کنند، اما انتقاد‌هایی که نسبت به مناطق آزاد صورت می‌گیرد، حکایت از آن دارد که مناطق آزاد به بارانداز واردات تبدیل شده و معافیت‌ها نتوانسته جذابیت ایجاد کند. آنچه در این زمینه مطرح می‌شود، ضعف اطلاع رسانی و رایزنی مناسب مدیران مناطق آزاد با سرمایه گذاران است.

بیشتر بخوانید:

چتر حمایت منطقه آزاد انزلی بر سر روستاییان


تبدیل تولیدکننده به وارد کننده

البته نمی‌توان یک نسخه را برای همه مناطق ازاد پیچید، زیرا در بسیاری از موارد شاهد گام‌های موثر در زمینه تولید و سیاستگذاری کلان کشور هستیم. یکی از مناطق آزاد که حرکت‌های موثری برداشته، منطقه آزاد انزلی است. آنچه در منطقه آزاد انزلی شاهد هستیم، رویکردی متفاوت و حرکت در مسیر اهدافی است که برای مناطق آزاد تعریف شده است. اینکه برای منطقه آزاد بدنبال جذب سرمایه گذار باشیم، اقدامی معمول است که هدفگذاری‌های متفاوتی را دنبال می‌کند، اما اتفاقی که در منطقه آزاد انزلی شاهد هستیم، تغییر مسیر و به عبارت بهتر اصلاح مسیر است، به نوعی که واردکنندگان به تولید کالایی پرداختند که سال‌ها وارد می‌کردند.

تاثیر مشاوره و مشوق

در شرایطی که تولیدکنندگان زبان به انتقاد باز می‌کنند، شاهد ورشکستگی کارفرمایان و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی هستیم و از واردات به عنوان رویکردی بی دردسر یاد می‌شود، ترغیب واردکننده برای حرکت در مسیر تولید، درایت و قدرت چانه زنی بالایی می‌خواهد، اما منطقه آزاد انزلی این اقدام را انجام داده و سه واردکننده را ترغیب به تولید کرده که نتیجه آن احداث بنگاه اقتصادی بزرگ است. به نوعی که سه مجموعه از شرکت‌های واردکننده کالا و محصولات، به عرصه تولید کالایی وارد شدند که وارد می‌کردند. این تحول با ارائه مشاوره‌ها و مشوق‌های حمایتی سازمان منطقه آزاد انزلی، براساس قوانین و مقررات مناطق آزاد و در راستای اجرای اسناد بالادستی همچون ماده ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی صورت گرفت.

توجه به جای بی تفاوتی

بدترین و بزرگترین خطایی که می‌تواند باعث بی رغبتی تولید کننده و فرار سرمایه گذار شود، بی توجهی و بی تفاوتی است. اما منطقه آزاد انزلی در قالب بازدید‌های میدانی، به کارآفرینان و تولیدکنندگان اثبات کرد که عملکرد آنان را زیر نظر دارد و می‌توانند در صورت بروز مشکل و نیاز به رایزنی و حمایت، به مدیریت منطقه آزاد مراجعه کنند. در این رابطه محمدسجاد سیاهکارزاده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی به همراه معاون و مدیران معاونت اقتصادی، مدیران حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان از سه شرکت تولیدی صنعتی که مراحل تولید آزمایشی خود را برای شروع به کار رسمی طی می‌کردند، بازدید به عمل آورند. مدیران سازمان در این برنامه کاری، با آخرین مراحل ساخت و بهره برداری آشنا شده و در جریان کمیت و کیفت اقدامات در حال انجام قرار گرفتند.

پوشاک، یخچال و ابزار

آنچه در جریان بازدید سیاهکارزاده و هیأت همراه دیده شد، تولید کالا و محصولات کلیدی پرمصرف و ارز بر کشور بود و در جریان این بازدید از شرکت پرین پوشاک فعال در زمینه تولید پوشاک، شرکت وزین آریان رهام تولید کننده یخچال صنعتی و شرکت پارس ابزار تندیس که در حال تولید ابزارآلات صنعتی است بازدید به عمل آمد و مدیران منطقه آزاد انزلی در جریان آخرین وضعیت تولیدات آزمایشی سه مجموعه تولیدی فوق قرار گرفتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: