کد خبر: ۴۰۷۶۲۸
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۵
0
معاون وزیر صمت گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲۱۷۸ هکتار از اراضی ملی طی یک برنامه ۲ ساله به ساخت شهرک‌های انرژی خورشیدی اختصاص یابد.

اختصاص بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی به ساخت شهرک‌های خورشیدی

فرشاد مقیمی گفت: ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی، بستر مورد نیاز برای استقرار واحد‌های تولید برق مقیاس کوچک از منابع تجدید پذیر (انرژی خورشیدی) را فراهم کرده و این سیاست در راستای کمک به تامین بخشی از کسری برق مورد نیاز فعالیت‌های صنعتی و معدنی با توجه به چالش‌ها و ناترازی موجود در تولید و مصرف برق در کشور است.

وی ادامه داد: در این مسیر با توجه به مصوبات ابلاغی ریاست جمهوری و انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک با ساتبا به نمایندگی از وزارت نیرو برای ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی تخصصی خورشیدی، برنامه‌های متعددی توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی دنبال می‌شود که شهرک صنعتی انرژی خورشیدی شال به عنوان اولین شهرک انرژی خورشیدی در استان قزوین و ۵ شهرک صنعتی انرژی خورشیدی در استان کرمان از جمله در شهرستان‌های بافت، راین، سیرجان و بردسیر آغاز به کار کرده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، اضافه کرد: همزمان ایجاد ۱۷ شهرک/ناحیه صنعتی در ۴ استان دیگر شامل یزد، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی و فارس به تصویب رسیده است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته پیش بینی می‌شود ۲۱۷۸ هکتار از اراضی ملی با کاربری ساخت شهرک‌های انرژی خورشیدی طی برنامه ۲ ساله اضافه شود.

مقیمی، نحوه همکاری سازمان شهرک‌های صنعتی با وزارت نیرو برای ساخت شهرک‌های خورشیدی را تشریح و اظهار کرد: برای مشاوره در زمینه ایجاد شهرک‌های خورشیدی در مناطق مستعد و هماهنگی برای خرید تضمینی برق تولید شده، تفاهم نامه همکاری بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژی ایران مبادله شده که همکاری‌های سازمان با وزارت نیرو برای ساخت شهرک‌های خورشیدی بر این اساس در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اهداف دولت برای ایجاد شهرک‌های خورشیدی در کشور خاطرنشان کرد: احداث شهرک‌های تخصصی خورشیدی در استان‌ها و فراهم کردن زیر ساخت‌های توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط صنایع گام مهمی در رشد تولید و ارتقای کشور خواهد داشت، چرا که تامین برق پایدار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و همچنین صنایع بزرگ کشور می‌تواند توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر و با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی و صاحبین صنایع انجام شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مهمترین مزیت‌های ایجاد شهرک صنعتی تخصصی انرژی خورشیدی را برشمرد و گفت: ایجاد این شهرک‌ها ضمن حفظ محیط‌زیست و کاهش گاز‌های گلخانه‌ای از طریق توسعه انرژی‌های سبز، بستر مورد نیاز برای تولید انرژی پاک در مقیاس کوچک را فراهم خواهد کرد. همچنین توسعه تجدیدپذیر‌ها در راستای اهداف کلان دولت و پوشش ناترازی تولید و مصرف برق در کشور (خصوصاً در ماه‌های گرم و هم‌زمان با اوج بار) را بدنبال خواهد داشت و بعنوان یک منبع پایدار در تامین برق واحد‌ها صنعتی قابل اتکاء خواهد بود.

مقیمی با بیان اینکه با ایجاد شهرک‌های خورشیدی، ضمن رعایت موضوع پدافند غیر عامل در تامین برق، از اراضی بایر و بلااستفاده و مناطق خشک به بهترین شکل برای تامین بخشی از کسری برق استفاده می‌شود، اضافه کرد: ایجاد شهرک‌های خورشیدی سبب تسهیل جذب سرمایه گذاران این حوزه، توسعه این صنعت، ایجاد اشتغال پایدار و توجه به ظرفیت‌های تولید داخل می‌شود.

وی، با تاکید بر ضرورت همکاری همه دستگاه‌های ذیربط برای تسهیل در صدور مجوز‌های ساخت نیروگاه در شهرک‌های خورشیدی، عنوان کرد: احداث نیروگاه‌های خورشیدی در تامین برق پایدار واحد‌های صنعتی کمک شایانی خواهد داشت، اما موضوعات مربوط به تملک زمین و اخذ مجوز از نهاد و ارگان‌های مربوط مشمول صرف زمان زیادی می‌شود؛ به عنوان مثال ایجاد شهرک صنعتی نیازمند مطالعات ارزیابی زیست محیطی است تا مشخص شود، شهرک‌های انرژی خورشیدی به لحاظ کارکرد، آلودگی نداشته و یک صنعت پاک محسوب می‌شود، بنابراین پیشنهاد می‌شود صرفا با عنوان شهرک انرژی‌های خورشیدی مجوز مربوطه صادر شود که این امر زمان ساخت نیروگاه‌های خورشیدی را بسیار کوتاه می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: