April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۷۸۱۴
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۰
0
یک کارشناس هنگ کنگی معتقد است هر قدر جنایات اسرائیل در غزه ادامه یابد طرح‌های دفاعی یمن بیش از پیش مشروع به نظر می‌رسد.

با ادامه جنایات در غزه، هر اقدامی از سوی یمن مشروع‌تر از گذشته به نظر می‌رسد

امروز یمن به عنوان عضوی از محور مقاومت، برای آرمان فلسطین با توجه به ظرفیت هایش در این نبرد استراتژیک ورود کرده است. از زمان آغاز نبرد رژیم صهیونیستی و مقاومت غزه در ماه اکتبر، دولت یمن در ابتدا عملیات موشکی خود را برای هدف قرار دادن سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد و در گام بعدی تصمیم گرفت استراتژی دیگری برای حمله به کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌هایی که با رژیم تل‌آویو همکاری می‌کردند، اتخاذ کنند. این تلاش‌ها تاثیرات سیاسی شگرفی همچون توقیف کشتی‌ها به همراه داشتند، که در نتیجه آن چندین شرکت کشتیرانی بزرگ تصمیم گرفتند از ترانزیت محموله‌های خود از طریق دریای سرخ اجتناب کنند و در عوض، کشتی‌های خود را در مسیر طولانی‌تر و پرهزینه‌تر دماغه امید نیک قرار دهند. البته بدیهی است استمرار این وضعیت برای مدت طولانی می‌تواند پیامد‌های منفی برای اقتصاد جهانی به همراه داشته باشد.

دولت یمن بر این باور است که با ورودش به نبرد غزه، علاوه بر انجام وظیفه و مسئولیت‌های خود در قبال محور مقاومت، می‌تواند جایگاه حمایت و پشتیبان محور مقاومت در داخل یمن را نیز تقویت کند. به لحاظ تاریخی در یمن از دیرباز پشتیباتی قوی و مردمی از حقوق فلسطینی‌ها مبتنی بر اصول و باور‌های اعتقادی شهروندان یمنی وجود داشته است.

به همین منظور برای تحلیل بیشتر روابط آمریکا با اسرائیل باشگاه خبرنگاران جوان با الکس لو، کارشناس و تحلیلگر هنگ کنگی مصاحبه‌ای ترتیب داده که مشروح آن در ذیل از نظرتان می‌گذرد.

-تحلیل شما از اوضاع این روز‌های منطقه چیست؟ چقدر جنگ غزه و یمن با یکدیگر ارتباط دارند؟

الکس لو: این یک صحنه تکراری در فیلم‌های هالیوود و سریال‌های تلویزیونی پولی است که شاید به دلیل تعداد بالای قتل‌هایی است که مجریان قانون ایالات متحده علیه جمعیت غیرنظامی خود انجام می‌دهند و برای بسیاری آشنا باشد.

سال گذشته، طبق گزارش موسسه غیرانتفاعی Mapping Police Violence، پلیس ایالات متحده حداقل ۱۲۳۲ نفر را کشت که آن را به مرگبارترین سال برای قتل توسط افسران در بیش از یک دهه تبدیل کرد.

صحنه درام معمولاً دارای یک یا چند افسر است که یک نفر را به ضرب گلوله می‌زند یا یک "مظنون" را که تیراندازی می‌شود، در تمام مدت فریاد می‌زند: "مقاومت نکن! " این صحنه‌ها دیگر در سال‌های اخیر برای مردم این کشور عادی شده و مانند یک فیلم از مقابل چشمان آن‌ها عبور می‌کند.

از زمانی که اسرائیل جنگ نسل کشی خود را در غزه آغاز کرد، کاخ سفید تاکتیک مشابهی را با ایران به کار گرفته است. مدعیست که این تهران و «نیابت‌های» آن - حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله در لبنان - هستند که تنش‌ها را در منطقه تشدید می‌کنند و تنها راهی که ایالات متحده می‌تواند تنش‌زدایی و بازدارندگی را کاهش دهد، ارائه تسلیحات بیشتر به اسرائیل است. برای ادامه کشتار غزه و بمباران یمن.

آخرین بهانه برای بمباران یکی از فقیرترین کشور‌های جهان - با انگلیس همیشه وفادار برای سوار شدن به آن - این است که نیرو‌های حوثی خطوط کشتیرانی در دریای سرخ را در "تقابلی" علیه محاصره نظامی اسرائیل در غزه تهدید کرده اند. البته این روایتی است که وفادارانه توسط رسانه‌های انگلیسی-آمریکایی تکرار می‌شود، با قطعات «انتقادی» گهگاهی که به بایدن هشدار می‌دهد ممکن است این کار به نفع ایران باشد. شما باید سطوحی از توهم عمدی را دوست داشته باشید که رسانه‌های جریان اصلی همیشه در هر بحران بین المللی که واشنگتن ایجاد می‌کند یا بدتر می‌کند، به آن اعتماد کنید. امروزه اعتماد به رسانه‌های غربی کار ابلهان است.

البته تبلیغات غربی وجود دارد که حوثی‌ها و حزب‌الله چیزی جز نیابت‌های ایران نیستند، بنابراین هر کاری که انجام می‌دهند مربوط به خودشان نیست بلکه به دستور تهران است. این یادآور دروغ‌های واشنگتن در مورد ویتنامی‌های شمالی - که در واقع ملی گرایان خشن بودند - چیزی جز دست نشانده روسیه شوروی در طول جنگ ویتنام نبودند، است.

حوثی‌ها ممکن است شیعه باشند و از نظر ایدئولوژیک به ایرانی‌ها نزدیک باشند، اما آن‌ها همچنین یک جنبش مقاومت بومی هستند که از حمایت مردمی برخوردار هستند و هر چه بیشتر به تصرف بیشتر کشور نزدیک‌تر هستند. این چشم انداز بیش از هر چیز دیگری ایالات متحده و متحدان عربی آن را نگران می‌کند.

تنها چیزی که در مورد بمباران فعلی در یمن متفاوت است این است که این کار توسط خود ارباب‌های غربی انجام می‌شود، در حالی که در بخش عمده‌ای از دهه گذشته، عربستان سعودی و امارات متحده عربی این کشور را با سلاح‌های آمریکایی بمباران می‌کردند تا آن‌ها را به هم بزنند. جای تعجب نیست که بقیه جهان از جمله متحدان ایالات متحده - به جز بریتانیا - هیچ تمایلی برای پیوستن به گروه ضربت چند ملیتی ندارند که واشنگتن به طرز تاسف باری در تشکیل آن شکست خورده است.

-تشابه میان جنگ یمن با غزه در چیست؟

الکس لو: پیامد‌ها در یمن و غزه یکسان بوده است - بحران‌های انسانی فاجعه‌باری که میلیون‌ها نفر را آواره کرده و ده‌ها هزار نفر را کشته و منجر به قحطی یا تهدید دائمی آن شده است - این همان فاجعه‌ای است که مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت کرده یا یارانه آن را از قبل داده اند.

ایالات متحده می‌گوید که باید اهدافی را در یمن بمباران کند، زیرا حوثی‌ها کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و محاصره اسرائیل را تهدید می‌کنند. حوثی‌ها تهدید به توقف کشتار در غزه را انجام می‌دهند. به عبارت دیگر، مسئولیت خود را برای محافظت از غزه انجام می‌دهد. در چشم جهان اسلام، حوثی‌ها کاری را انجام می‌دهند که غرب نمی‌خواهد - تلاش برای توقف نسل‌کشی اسرائیل. پاسخ آن‌ها به عملیات اسرائیل در غزه حمایت گسترده‌ای را در یمن، جایی که صد‌ها هزار نفر در آن تظاهرات کرده اند، و در سراسر منطقه به دست آورده است.

آمریکا و اسرائیل می‌توانند کشتار‌های بی معنی در غزه را متوقف کنند و در این صورت حوثی‌ها دلیلی برای ادامه طرح دفاعی خود نخواهند داشت. اما البته، هر دو متحد ترجیح می‌دهند با تحریک و مقابله با دشمنان شیعه خود، گسترش درگیری را به خطر بیندازند. با متهم شدن اسرائیل به ارتکاب نسل کشی در دادگاه جهانی و تامین تسلیحات مورد نیاز آمریکا برای اجرای آن در غزه، طرح دفاعی حوثی‌ها روز به روز شجاعانه‌تر و مشروع‌تر به نظر می‌رسد.

الکس لو از سال ۲۰۱۲ ستون نویس پست است و مسائل مهمی را که هنگ کنگ و بقیه چین را تحت تاثیر قرار می‌دهد پوشش می‌دهد. او به مدت ۲۵ سال روزنامه نگار بوده و برای نشریات مختلف در هنگ کنگ و تورنتو به عنوان گزارشگر و سردبیر اخبار کار کرده است. او همچنین در دانشگاه هنگ کنگ در زمینه روزنامه نگاری تدریس کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: