May 2024 16 / پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۰۷۸
۰۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
0
دانشمندان سرانجام اولین نیمه‌هادی کاربردی مبتنی بر گرافن در جهان را ساختند.

محققان اولین نیمه‌رسانای گرافن کاربردی جهان را ساختند

دانشمندان پس از ۱۰ سال مطالعه، سرانجام اولین نیمه‌هادی کاربردی مبتنی بر گرافن در جهان را ساخته‌اند. این فناوری در محاسبات کوانتومی و سنتی کاربرد خواهد داشت.

محققان مؤسسه فناوری جورجیا در آتلانتا به تازگی مقاله‌ای را در Nature منتشر کرده‌اند. در این مقاله به تولید اپی‌گرافن از کاربید سیلیکون (SiC) پرداخته شده است. گرافن اپیتاکسیال نیمه‌رسانا (SEC) که همچنین از آن به عنوان اپی‌گرافن یاد می‌شود، تحرک الکترون بسیار بیشتری نسبت به سیلیکون دارد.

به گفته «والت دی هیر» استاد فیزیک مؤسسه فناوری جورجیا در این رویکرد الکترون‌ها می‌توانند ۱۰ برابر سریع‌تر از ترانزیستور‌های مبتنی بر سیلیکون سنتی حرکت کنند. با این وجود، تراشه‌هایی که از اپی‌گرافن ساخته شده‌اند، می‌توانند به طور بالقوه چرخه‌هایی در محدوده تراهرتز داشته باشند.
نحوه ساخت اولین فناوری گرافن نیمه‌رسانا

برای ساخت این فناوری، ابتدا دو تراشه درون یک بوته آهنگری گرافیتی چیده می‌شود و سپس درون یک لوله کوارتز آرگون پیچیده‌شده با لوله مسی قرار می‌گیرند. پس از آن جریان فرکانس بالا از طریق سیم‌پیچ مسی فرستاده می‌شود و بوته گرافیتی را برای حدود یک ساعت تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد گرم می‌کند.

سیلیکون از سطح تراشه‌ها تبخیر می‌شود و جای خود را به کربن می‌دهد و یک لایه گرافن دو بعدی (تک اتمی) را می‌سازد. سپس با گرم‌کردن گرافن تا ۲۰۰ درجه سانتیگراد، اپی‌گرافن روی یک بستر کاربید سیلیکون ایجاد می‌شود.

به گفته دی هیر، فرایند ساخت این فناوری نسبتاً ارزان است. او توضیح می‌دهد: «تراشه‌هایی که ما استفاده می‌کنیم حدود ۱۰ دلار، بوته حدود ۱ دلار و لوله کوارتز حدود ۱۰ دلار قیمت دارند.»

با این وجود، دی هیر توضیح می‌دهد که برای تعیین این موضوع که آیا فناوری ساخته شده توسط آن‌ها نسبت به ابررسانا‌های مورد استفاده در کامپیوتر‌های کوانتومی معاصر مناسب‌تر هستند یا خیر باید مطالعات بیشتری انجام شود.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: