April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۳۴۸
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
0
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: ساماندهی واحدهای دانشگاه پیام نور به معنای حذف یا ادغام نیست.

ساماندهی ۱۳۴ واحد دانشگاه پیام نور

رضا عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم گفت: اکنون پذیرش دانشجویان نخبه از طریق استادان انجام می‌شود و ۶۰ درصد میزان پذیرش دانشجویان دکتری و ۳۰ درصد میزان پذیرش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد افزایش پیدا کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: برنامه ریزی شده ۱۵۰۰ رشته تحصیلی مورد تحول و بازنگری شود که الان بازنگری در ۸۶۳ رشته انجام شده است همچنین به دانشگاه‌ها اختیار داده شده تا ۴۰ واحد دروسی که مورد نیاز صنعت یا بخش‌های مدنظر را فرا بگیرد.

عمو عابدینی با اشاره به طرح تحول دولت سیزدهم بیان کرد: برنامه ریزی شده است تا دانشکده علوم و فنون راهبردی برای ایران باشد. وزارت علوم تاکید زیادی بر نخبه پروری داشته و در همین خصوص رتبه‌های زیر ۲۰۰ و استعداد‌های درخشان از دیپلم تحت پوشش قرار می‌گیرند و در صورت تحصیل در مقطع دکترا، بورسیه خواهند شد.

وی در خصوص دیپلماسی علمی بیان کرد: شیوه نامه‌های دیپلماسی علمی تدوین شده است تا نوع ارتباط دانشجویان کشورمان با سایر مراکز آموزش عالی دنیا، مشخص شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پاسخ به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ادامه داد: اعضای هیات علمی، امکانات و حتی ساختمان به دانشگاه دولتی منتقل و فعلا ۱۳۴ واحد دانشگاهی ساماندهی شده و این کار با هدف بهینه سازی واحد‌های دانشگاهی پیام نور انجام می‌شود. ساماندهی واحد‌های دانشگاهی پیام نور به معنای حذف یا ادغام نخواهد بود.

عموعابدینی تاکید کرد: در علمی کاربردی تعدادی از واحد‌ها ساماندهی شده است، زیرا که مراکز دانشگاهی که از دولت بودجه گرفته باید در حوزه مهارت محوری فعالیت کنند و نباید در زمینه آموزش روتین کار انجام دهند.

وی ادامه داد: خود دانشگاه علمی کاربردی اعلتم کرده است که دو هزار رشته دانشگاهی که متقاضی نداشته و مورد نیاز صنعت نبوده، را حذف کرده است.

معاون آموزشی بیان کرد: علمی کاربردی یک نظام آموزش عالی برای مشارکت بخش خصوصی برای مهارت محوری است و شش هزار بورس آموزشی از کارخانه‌ها در این خصوص گرفته شده است. پردیس‌های خودگردان از پردیس‌های بین الملل جدا شده اند و پردیس خود گردان باید از طریق کنکور سراسری دانشجو پذیرش کنند.

وی اضافه کرد: برای پردیس بین الملل مصوب شده است که ۲۵ درصد از دانشجویان اش می‌تواند ایرانی و ۷۵ درصد بقیه باید از دانشجویان خارجی باشند.

عمو عابدینی در ادامه افزود: اکنون ۱۱۲ واحد دانشگاه غیر انتفاعی ساماندهی شده و ۱۰۲ واحد غیر انتفاعی ساماندهی شده است و اکنون ۲۵۵ واحد غیرانتفاعی در کشور داریم که همه این اقدامات بر اساس مصوبه شورای گسترش انجام شده است.

وی ادامه داد: امسال ۲۱۰۰۰ کد رشته محل در تمام مقاطع چراغ اش خاموش و فعلا به دلیل عدم نیاز در منطقه مربوطه حذف شده است. وزارت علوم برای کشاورزی، فناوری راهبردی و علوم پایه رشته‌ای را حذف نکرده است

وی تاکید کرد: در سال قبل تعداد ۵۰۰۰ بورس در دفترچه آورده شده است. وزارت علوم برنامه ریزی کرده تا شهر دانش و نوع آوری ثریا با دستور وزیر علوم مصوب شده راه اندازی و ایجاد شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اکنون ایران در زمینه نانو در جایگاه چهارم جهان و در حوزه سلول‌های بنیادی در رتبه دهم دنیا هستیم.

وی گفت: الان ۱۰۰دانشگاه برتر دنیا بر اساس استاد محوری، برنامه محوری و شاگرد پروری است. معتقدم که اولین دانشگاه تمدن ساز برای کشورمان است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: اکنون ۴۰ درصد از دانشجویان در دانشگاه ازاد تحصیل می‌کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: