April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۴۳۳
۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
0
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور گفت: امسال با مجموعه شرکت ملی گاز قراردادی به حجم ۵۰۰ میلیون یورو به‌مدت ۴ سال در ۱۲ گروه کالایی امضاء کردیم.

عقد قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی دانش‌بنیان‌ها با شرکت ملی گاز

گفت‌وگوی ویژه خبری امشب به مناسبت برگزاری نمایشگاه توانمندی‌ها و بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخلی به بررسی توانمندی دانش بنیان‌ها در رفع نیاز صنایع پرداخت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) از نمایشگاه توانمندی‌های تولید داخل که در محل حسینیه امام خمینی (ره) برپا شده بود، بازدید کردند. مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه امسال، تولید داخل با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید بود.

در این نمایشگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های «انرژی»، «صنعت نفت و پتروشیمی»، «صنایع خودروسازی»، «معدن و صنایع معدنی و فلزی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساخت ماهواره»، «صنایع غذایی و کشاورزی»، «تجهیزات پزشکی»، «صنایع دستی»، «حمل و نقل هوایی، دریایی، ریلی و زمینی»، «صنایع نساجی» و «مسکن و لوازم خانگی» آخرین دستاورد‌ها و تولیدات خود را به نمایش گذاشته بودند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به دومین سال برگزاری این نمایشگاه گفت: سال گذشته این نمایشگاه برگزار شد و روز بعد آن دیداری صورت گرفت. امسال این نمایشگاه با رویکرد و همت دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد. رویکرد این نمایشگاه نسبت به سال گذشته تفاوت‌های جدی داشت، زیرا سال گذشته نمایشگاه به صورت دستگاهی و دست آور‌دها ارائه شد، اما امسال در حوزه‌های مختلف اقتصاد اعم از انرژی، آب و محیط زیست، سلامت و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، شیلات و دامداری و تیور، حوزه‌های فناوری اطلاعات، معادن و حمل و نقل برگزار شد.

او افزود: هدف اصلی برگزاری نمایشگاه این است که جایگاه دانش بنیان‌ها در تکمیل زنجیره ارزش صنایع بزرگ و بخش‌های اقتصاد کشور نشان داده و قسمت‌های خالی موجود در زنجیره ارزش کشور مشخص شود تا درباره حل مشکل آن‌ها پیگیری صورت بگیرد. زمانی که رهبر انقلاب از دانش بنیان شدن اقتصاد صحبت می‌کنند به‌عنوان یک راه اساسی و تحول برای پیشرفت در کشور لازم است که به حوزه‌های مختلف اقتصاد که در آن توانمندی وجود دارد توجه شود. برای مثال در حوزه‌های انرژی، سلامت و تجهیزات پزشکی توانمندی‌های چشمگیری داریم و در حوزه‌های آب، محیط زیست و برق که نیاز اساسی هستند توانمندی‌های جدی نیز وجود دارد.

دهقانی بیان کرد: زمانی که از دانش بنیان شدن اقتصاد با مفهومی که رهبر انقلاب فرمودند؛ اقتصادی که به روز و نوآور بوده و از فناوری روز استفاده می‌کند و دارای محصول با کیفیت و خوب و با عرضه قیمت مناسب صحبت می‌شود یعنی در تمامی حوزه‌های اقتصاد می‌توان تاثیر فناوری و نوآوری را مشاهده کرد.

او ادامه داد: در زنجیره‌های ارزشی حوزه‌های مختلفی که در کشور وجود دارد شامل دو مسئله بوده ک یکی از آن‌ها تکمیل زنجیره ارزش است. برای مثال در صنعت پتروشیمی محصول را تولید کرده، اما در بخشی از زنجیره ارزش تبدیل نفت خام و یا گاز به محصول پتروشیمی، جای فناوری‌های روز خالی بوده که بحث نیاز مجموعه‌ها است که در این صورت یک نگاه زنجیره ارزش بوده و نگاه دیگر تکمیل زنجیره ارزش است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهور تصریح کرد: در بحث متانول، زنجیره ارزش ما از گاز شروع و در متانول تمام می‌شود و در ادامه این زنجیره محصولات با ارزشی وجود دارد که اقتصاد خود را در آن زمینه نشان می‌دهد. با برگزاری این نمایشگاه توانمندی‌های کشور نشان داده شد.

حمایت‌های مستقیم از دانش بنیان‌ها، بدون هدف دیگر پاسخگو نیست

او گفت: امروزه با داشتن ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان توان بالای فناورانه برای حل مسائل در کشور وجود دارد. برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان بتوانند توسعه یافته و با یکدیگر تجمیع شده و کار بزرگ انجام دهند حمایت‌های مستقیم بدون هدف دیگر پاسخگو نیست. بزرگترین حمایتی ک می‌توان از شرکت‌ها کرد این است که کمک کنیم تا بازار خود را در صنایع بزرگ و در زنجیره‌های ارزشی کشور پیدا کنند. معاونت علمی در دوره سیزدهم دولت تلاش کرده در نسل چهارم به سمت بازار سازی حرکت کند.

شناسایی فرصت‌های تاثیرگذار و مسائل جدی کشور در معاونت علمی/ عقد قرارداد ۵۰۰ میلیون یورویی دانش‌بنیان‌ها با شرکت ملی گاز

دهقانی اشاره کرد: مجموع توافق‌نامه‌ها با وزارت نفت برای مدت ۵ سال در حجم تقریبی ۲ میلیارد دلار امضاء شد. قرارداد‌های مابین وزارت نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان در ۷ گروه کالایی اتفاق افتاد. امسال نیز در مجموعه شرکت ملی گاز قراردادی به حجم ۵۰۰ میلیون یورو به‌مدت ۴ سال در ۱۲ گروه کالایی امضاء کردیم. مجموعه قرارداد‌ها با دستگاه‌های مختلفی که از مسیر فراخوان‌ها در معاونت علمی منتشر می‌شود، فرصت‌های تاثیرگذار و مسائل جدی کشور است.

او افزود: نسبت صادرات به واردات مورد نیاز کشور ۴ الی ۵ بوده یعنی به ازای هر واحد صادراتی که انجام می‌شود ۲۰ تا ۳۰ درصد واردات مواد اولیه است. اگر از شرکت‌های دانش بنیان در واردات مورد نیاز حمایت شود اثر بخشی ۴ الی ۵ برابری صادرات محصولشان را خواهیم داشت.

دهقانی با اشاره به قانون جهش دانش بنیان‌ها که کمک زیادی به زیست بوم فناوری کشور کرده است، گفت: وقتی درباره بازار صحبت می‌شود یعنی نسبت به نیازی که داریم بازار و مشتری نیز وجود دارد تا محصول را تحویل بگیرد. در زمینه تامین مالی وزارت اقتصاد همکاری خوبی با معاونت علمی داشته است که شامل ابزار‌های قانون جهش است. در شورای اخیر قانون جهش توانستیم ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه و سرمایه گذاری جذب کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: