کد خبر: ۴۰۸۵۲۹
۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
0
مدتی است که تغییرات اقلیمی گریبان گیر محیط زیست بسیاری از کشور‌ها شده که علی‌رغم تمام تلاش‌ها برای حل آن شدیدتر و بزرگتر شده است.

پیامدهای تغییر اقلیم برای کشور

مدتی است که تغییرات اقلیمی گریبان گیر محیط زیست بسیاری از کشور‌ها شده است و ذهن دوستداران طبیعت و محیط زیست را درگیر است، معضلی که علی رغم تمام تلاش‌ها برای حل آن شدیدتر و بزرگتر شد و تبدیل به مشکلی حل نشدنی شد.

داریوش گل‌علیزاده رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در دو سال اخیر ۸۰۰ هزار نفر از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور به استان‌های شمالی مهاجرت کرده اند آن هم به دلیل تغییرات اقلیم که می تواند وضعیت را برای همگان سخت و دشوار کند. ما از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون حدود ۱۷۰۰ سیلاب را در سطح کشور داشته ایم و گذر زمان به دلیل تخریب پوشش گیاهی در بالادست حوزه‌های آبخیز از بین رفته اند.

گل‌علیزاده تصریح کرد: موضوع تغییرات اقلیم قطعا چالش بزرگ محسوب می شود که در صورت بی توجهی به آن با مشکلات مختلفی رو به رو خواهیم شد. در این مورد ما رو به مسیر نزولی حرکت می کنیم و اگر همین طور ادامه دهیم شاهد آسیب های جدی به کشورمان خواهیم بود.طبق تحقیقات متعدد مشخص شده که ما رتبه اول در مصرف انرژی را داریم و همین موضوع نشان می دهد روند خوبی را در برنامه هایمان طی نکرده ایم.سوخت فعلی فسیلی بوده زیرا ارزان قیمت تر است و در نهایت موجب آلودگی هوا می شود.

او بیان کرد: در بیش از یک دهه اخیر ۵۰۰ گونه جانوری را در جهان به دلیل تغییر اقلیم از دست دادیم و نزدیک به ۶۰۰ گونه دیگر در معرض انقراض است و ما نیازمند به ذخیره موثر و مفید بانک ژنی در کشور هستیم.بسیاری از کشت‌هایی که در کشور انجام می‌گیرد هیچ مطابقتی با شرایط طبیعی کشور ندارد و این آسیب جدی به محیط زیست وارد خواهد کرد.

رییس مرکز ملی تغییر اقلیم سازمان محیط زیست بیان کرد: در دو سال گذشته نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر از استان‌های جنوبی و حتی مرکزی به استان‌های شمالی کشور مهاجرت کرده اند و این موضوع جدی تغییرات اقلیمی در کشور می‌تواند جهت دهنده در امور امنیتی نیز در آینده باشد.

چندی پیش مشاور رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس درباره وضعیت تغییرات اقلیم این چنین گفت: در حال حاضر بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیطی، تغییر اقلیم را به عنوان یکی از مسائل پیچیده و تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف زندگی بشر مطرح می‌کنند و پیش بینی می‌کنند این موضوع به طور روزافزون برای جوامع انسانی بر حسب بافت اقتصادی، اجتماعی و محیطی آن‌ها مشکلات و پیامد‌های مختلفی را به ویژه در بعد اقتصادی به همراه خواهد داشت. هرچند موضوع نوسانات اقلیمی و اثرات اقتصادی آن‌ها در زندگی انسان موضوع جدیدی نیست، ولی این بار موضوع متفاوت است و قطعاً از لحاظ اقتصادی هزینه‌های مالی آن بسیار سنگین خواهد بود.

او گفت: در مجموع، پیش بینی می‌شود، تغییرات اقلیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در زمینه‌های مختلفی به ویژه کشاورزی، گردشگری، انرژی، سلامتی انسان، بهره وری نیروی کار، اشتغال، رشد اقتصادی، افزایش فقر، افزایش مهاجرت و ... اثرگذاری اقتصادی قابل توجهی را بر جوامع انسانی تحمیل کنند با این وجود، اثرگذاری اقتصادی تغییرات اقلیمی در سطح جهانی یکنواخت نخواهد بود؛ به عبارتی، از لحاظ اقتصادی، برای برخی نواحی می‌توان تغییرات اقلیمی را به ویژه در عرصه اقتصاد جهانی و مناسبات اقتصادی، یک فرصت و مزیت اقتصادی (ژئواکونومیکی) قلمداد کرد و برعکس، تغییرات اقلیمی برای بسیاری از نواحی و کشور‌های درحال توسعه در نواحی خشک و با گرمای زیاد، یک بحران و چالش جغرافیایی-اقتصادی بشمار می‌آید.

به گفته نادری، کشور ایران نیز ازلحاظ اقلیمی-اقتصادی جزء نواحی بسیار آسیب پذیر در مقابل تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود. اما تغییر اقلیم و هر مسئله دیگری را باید مدیریت کنیم تا کمترین آسیب ممکن به جمعیت کشور که مهمترین مولفه قدرت هر کشوری محسوب میشود وارد شود. براساس نظر بسیاری از کارشناسان حوزه جمعیت اگر کشور نتواند تا سال ۱۴۰۵ روند رشد جمعیت خود را ارتقاء بخشد، وارد چاله جمعیتی خواهیم شد که در صورت بروز این اتفاق که با توجه به شرایط دور از ذهن هم نیست، مشکلات عدیده‌ای پیش روی کشور خواهد بود.

در این بین علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم گفت: امروزه جهان سعی دارد تا به مدد آموزش، تفکر صرفاً توسعه‌گرای حاکم بر جامعه صنعتی را به سمت تفکر پایداری سوق دهد.

او بیان کرد: در این راستا آگاهی‌رسانی محیط زیستی، تنها راه تغییر نگرش و ایجاد ارزش‌های پایدار همچون عدالت، برابری، قناعت، احترام به طبیعت، حقوق انسان‌ها و سایر موجودات زنده است که خوشبختانه در آموزه‌های دینی و فرهنگی جهان اسلام از دیرباز وجود داشته و کاملاً مطابق با اصول توسعه پایدار است و می‌تواند به‌عنوان یک الگو کارآمد مطرح شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که دانش و فرهنگ ارزش‌گرای سنتی در کنار خردگرایی علمی و باتوجه‌به تغییر و تحولات عصر کنونی در کنار شکل‌گیری تفکر توسعه سبز، هر دو برای تحقق توسعه متوازن ضروری است.

او ادامه داد: از سوی دیگر باتوجه‌به جهان‌شمول بودن موضوع محیط‌زیست، همکاری و مشارکت جمعی در مقیاس منطقه‌ای و بین‌المللی شایسته توجه و پیگیری جدی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: