May 2024 06 / دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۸۵۹۵
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۸
0

خطرناک ترین بیماری های استخوان و ارتوپد

بیماری های استخوان و ارتوپد بخش‌های مختلف سیستم عضلانی بدن افراد را درگیر می‌کنند. این عارضه‌ها در برخی موارد می‌توانند در زندگی روزمره بیمار اختلال به‌ وجود بیاورند و گاهی نیز عوارض خطرناکی به‌ همراه دارند. به همین دلیل شناخت و درمان آن‌ها مهم است.

متخصص ارتوپد می‌تواند پس ‌از بررسی علت دقیق بروز ناهنجاری، با استفاده از راهکارهای مختلف تا حد زیادی به درمان بیماری ایجادشده کمک کند. در ادامه به‌طورکلی با این بیماری‌ها، خطرناک‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها آشنا می‌شویم پس تا انتهای متن با ما همراه باشید.

آشنایی با بیماری های استخوان و ارتوپد

بدن انسان‌ها از اسکلت‌بندی، مفاصل، عضلات، اندام‌ها و بخش‌های مختلف دیگر تشکیل شده اما قسمت مهمی از این ساختار به استخوان‌بندی برمی‌گردد. این ناحیه نیز توسط عضلات و ماهیچه‌ها پوشیده شده است.

بیماری‌های استخوان و ارتوپد عارضه‌‌هایی هستند که باعث بروز درد و ناهنجاری در سیستم عضلانی می‌شوند. در حین ابتلا به این بیماری‌ها فرد با علائمی مانند درد تاندون، مفاصل، پوست و عصب مواجه خواهد شد.

‌معمولا معرفی انواع بیماری های استخوان و ارتوپد به همراه توضیحات کامل توسط متخصص ارتوپد انجام می‌شود. همچنین این متخصص وظیفه درمان عارضه‌ها و ازبین‌بردن علائم آزاردهنده آن‌ها را برعهده دارد.

انواع بیماری های استخوان و ارتوپد

بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند سیستم عضلانی و اسکلت‌بندی بدن را درگیر کنند. دراین‌بین برخی عارضه‌ها شایع و برخی دیگر خطرناک هستند و باعث بروز اختلال در زندگی افراد می‌شوند. به همین دلیل شناخت خطرناک‌ترین آن‌ها برای مراجعه زودهنگام به ارتوپد اهمیت زیادی دارد. در ادامه به معرفی این عارضه‌ها می‌پردازیم.

خطرناک ترین بیماری های استخوان و ارتوپد

بیماری مفصلی آرتروز

یکی از شایع‌ترین بیماری های استخوان و ارتوپد آرتروز است که معمولا در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود. البته این بیماری که از نوع آرتریت است می‌تواند کودکان و نوجوانان را نیز درگیر کند. پس لازم است آشنایی کافی با آن داشته باشید.

شایع‌ترین نشانه‌های آرتروز شامل درد مفاصل و بافت‌های مرتبط، خشکی و ورم است. این بیماری به‌دلیل کاهش غضروف در بین مفصل به‌وجود می‌آید و اگر خیلی شدید باشد باعث ناتوانی بیمار در انجام فعالیت‌های روزانه خواهد شد. به همین دلیل درمان آن در کوتاه‌ترین زمان اهمیت زیادی دارد.

بیماری روماتیسم مفصلی

این عارضه که با نام آرتریت روماتوئید نیز شناخته می‌شود باعث درگیری مفاصل خواهد شد و یکی از رایج‌ترین بیماری های استخوان و ارتوپد به ‌شمار می‌آید. علائم آزاردهنده روماتیسم ناراحتی و مشکلات مختلفی در زندگی بیمار به ‌وجود می‌آورد.

این عارضه که به‌عنوان یک بیماری خودایمنی نیز شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله کند. در این شرایط بافت‌های مفصلی دچار التهاب می‌شوند و سایر علائم را به ‌همراه دارند.

درد زانو از بیماری های استخوان و ارتوپد

زانو نقش مهمی در عملکرد صحیح بدن دارد و درعین‌حال بسیار آسیب‌پذیر است. عوامل مختلفی وجود دارد که باعث بروز دردهای شدید زانو می‌شوند و بروز این اختلال نیز می‌تواند حرکت را برای بیمار دشوار کند.

زانو همواره تحت فشار است و سبک زندگی نادرست می‌تواند باعث بروز ساییدگی در این مفصل شود. اضافه‌وزن و ضربه نیز از دیگر عواملی هستند که دردهای شدید زانو را به‌ همراه دارند. این بیماری از آنجایی‌ خطرناک شمرده می‌شود که در زندگی روزمره افراد اختلال ایجاد می‌کند.

بیماری ارتوپدی پاژه استخوان

اگر سابقه پوکی استخوان دارید احتمال اینکه در سنین بالای ۵۰ سال به بیماری پاژه استخوان مبتلا شوید وجود دارد. البته هنوز علت دقیق این عارضه مشخص نشده و پزشکان مواردی مانند ژنتیک و عفونت‌های ویروسی را عامل آن می‌دانند.

پاژه استخوان از عارضه‌های مزمن است که بزرگ شدن و تغییر شکل استخوان‌ها را به ‌همراه دارد. به همین دلیل افراد باید در اولین فرصت برای درمان آن اقدام کنند. از روش‌های درمان این بیماری نیز باید به فیزیوتراپی، مصرف دارو و در موارد حاد جراحی اشاره کرد.

عفونت استخوان از بیماری های استخوان و ارتوپد

عفونت استخوان از دیگر عارضه‌های شایعی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف درگیر کند. این مشکل که معمولا در اثر شکستگی یا جریان خون رخ می‌دهد می‌تواند خطرناک باشد.

این نوع عفونت اگر به‌موقع تشخیص داده و درمان شود مشکل حادی به‌ جود نمی‌آورد؛ اما باید بدانید که عفونت خطرناک است و عدم توجه ‌به درمان آن عوارضی مانند مرگ استخوان را به همراه دارد. پس درصورتی‌که احتمال می‌دهید با این مشکل مواجه هستید باید در اولین فرصت به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

بیماری فتق دیسک کمر

اگر با ساختار ستون فقرات آشنا باشید می‌دانید که دارای چندین مهره است و در بین این مهره‌ها دیسک وجود دارد. دیسک‌ها باحالت نرم و ژله‌ای خود امکان حرکت مهره‌ها را فراهم می‌کنند؛ اما گاهی عوامل مختلف باعث پارگی یا جابه‌جایی آن‌ها می‌شوند.

فتق یا بیرون‌زدگی دیسک می‌تواند به‌دلیل فعالیت‌های سنگین یا حتی اضافه‌وزن رخ دهد. این بیماری با دردهای شدید همراه است و می‌تواند باعث بروز اختلال در زندگی روزمره شود. همچنین باید گفت برخی افراد با فتق دیسک گردن مواجه می‌شوند.

درصورتی‌که فتق دیسک را در زمان مناسب درمان نکنید تنها راه درمان آن استفاده از روش‌های تهاجمی یا همان جراحی است. به همین دلیل نیز فتق دیسک را می‌توان یکی از خطرناک‌ترین بیماری های استخوان و ارتوپد دانست.

بیماری ارتوپدی اولیر

این بیماری که در آن غضروف‌ها شروع به رشد می‌کنند در حالت اولیه غیرسرطانی است و معمولا در دست‌ها، پاها، دنده، ستون فقرات و استخوان جمجمه دیده می‌شود. از عوارض مهم اولیر باید به تغییر شکل استخوان‌ها، افزایش احتمال شکستگی و کوتاهی اندام اشاره کرد.

به‌طورکلی انکندروم‌های این بیماری خوش‌خیم هستند؛ اما در مواردی نیز دیده شده که در اثر برخی اتفاقات یا تنها با گذشت زمان سرطانی شوند. همچنین افراد مبتلا به اویلر بیش از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تخمدان و کبد هستند.

جمع‌بندی

بیماری های استخوان و ارتوپد باعث ایجاد اختلال در سیستم عضلانی و اسکلت‌بندی می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها می‌توانند در زندگی روزمره اختلال ایجاد کنند. عارضه‌هایی نیز وجود دارد که باعث بروز عوارض خطرناک خواهند شد. در این شرایط درمان مشکل ایجادشده در کوتاه‌ترین زمان اهمیت پیدا می‌کند.

از عارضه‌های خطرناک یا شایع که می‌توانند با ایجاد دردهای شدید عضلانی یا استخوانی در زندگی افراد اختلال به ‌وجود بیاورند می‌توان به بیماری آرتروز، روماتیسم مفصلی، زانو درد، پاژه استخوانی، عفونت استخوان، فتق دیسک و بیماری اولیر اشاره کرد. برای درمان این عارضه‌ها می‌توانید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: