کد خبر: ۴۰۸۶۴۴
۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
0
دراین مطلب به چند مورد از ترفند‌های کاهش مصرف گاز که این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری ضروری است، اشاره خواهد شد.

ترفندهای دقیقه‌نودی برای کاهش مصرف گاز

رنگ‌و‌بوی برف، حال و هوای بسیاری از شهر‌های کشورمان را تغییر داده و آن‌ها را سفیدپوش کرده است. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی، دیروز و امروز تمام ۳۱ استان کشور، برفی و بارانی شده و شاهد کاهش محسوس دما در کشور خواهیم بود. او همچنین گفته که دمای هوا در بیشتر مناطق کشور به زیر صفر خواهد رسید و در ۲۲ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه خواهد شد. طبیعتا در این روز‌های سرد، باید حواس‌مان بیشتر به انرژی گاز باشد تا همه هموطنان‌مان بتوانند از گرمای آن بهره‌مند شوند.

چند وقت پیش، رئیس کمیته نفت مجلس گفته بود که زمستان امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم. به گفته وی ما امسال نزدیک ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب ناترازی گاز خواهیم داشت؛ بنابراین محدودیت‌ها باید همچنان در ایام اوج مصرف ادامه پیدا کند و امیدواریم با همراهی مردم سال جاری را هم با وجود ناترازی گفته شده، به سلامت پشت سر بگذاریم و شاهد قطعی گاز نباشیم. به همین بهانه در پرونده امروز زندگی‌سلام، از راهکار‌های کاهش مصرف گاز و تجربیات موفق دیگر کشور‌ها برای دست‌یابی به این هدف خواهیم گفت.

از عایق‌بندی تا مراقبت از گرمای آشپزخانه

جلوگیری از اتلاف گرما و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در فصل‌های سرد سال محسوب می‌شود. ما با رعایت نکاتی ساده می‌توانیم باعث شویم که وضعیت گاز در سراسر کشور با ثبات باشد. در ادامه به چند مورد از ترفند‌های کاهش مصرف گاز که این روز‌ها بیش از هر زمان دیگری ضروری است، اشاره خواهد شد.

۱- پوشیدن لباس مناسب

شاید خیلی از ما عادت داشته باشیم همان‌طور که در فصل گرم لباس کمی در منزل می‌پوشیم، در فصل سرما هم همان طور در خانه باشیم و برای‌مان فرقی نداشته باشد که گرمایش خانه را زیاد کنیم، اما امسال بیاییم کمی بیشتر رعایت کنیم و یک لباس گرم مثل یک ژاکت گرم با شلوار گرمکن هم در خانه بپوشیم و تن بچه‌ها هم لباس گرم کنیم. به عوض آن درجه سیستم گرمایشی خانه را کمی کمتر کنیم و با این حال حدود ۵ تا ۴۰ درصد هم هزینه‌ها کمتر می‌شود و هم به مصرف انرژی در کشور کمک می‌کنیم. یک پاپوش ساده، یک جوراب گرم و ژاکت معمولی می‌تواند به ما کمک کند تا احساس گرما در دمای ۲۰ تا ۲۱ درجه در منزل داشته باشیم.

۲- استفاده بهینه از شعله‌های گاز

شاید ما هم از دسته افرادی هستیم که هنوز نمی‌دانیم زیاد کردن بیش از حد شعله گاز و قراردادن ظروف کوچک بر روی آن چه اتلاف سوختی انجام می‌دهد و از اشتباهات رایج خیلی از افراد خانه است وحتی به گفته مهندسان تا ۴۰ درصد اتلاف انرژی برایمان دارد.

۳- بستن در اتاق‌های اضافی

برخی افراد که در منازل‌شان چندین اتاق وجود دارد، می‌توانند برای کم کردن اتلاف انرژی مثلا در یک فصلی که مثل الان برودت هوا زیاد است، از یکی دو اتاق اصلا استفاده نکنند و درب آن را اگر لازم ندارند، ببندند و در یک اتاق یا دو اتاق نهایت انرژی گاز استفاده کنند و این طور هم منزل همیشه گرم می‌ماند و هم این که لازم نیست انرژی گاز تمام اتاق‌ها را هم گرم نگه دارد.

۴- استفاده نکردن از شومینه

به‌رغم ظاهر زیبا، شومینه بازدهی انرژی کمی دارد و تنها محیط اطراف خودش را گرم می‌کند. چون بیشتر گرمای تولید شده توسط آن از طریق دودکش بیرون می‌رود. چنان‌چه شومینه شما بدون استفاده است بهتر است با استفاده از عایق‌ها و بالن‌های مخصوص دودکش شومینه، مسیر دودکش آن را بپوشانید و از هدررفت گرمای داخل خانه جلوگیری کنید.

۵- نپوشاندن اطراف‌رادیاتور

اطراف رادیاتور خود را با مبل و وسایل زیاد نپوشانید. این وسایل گرمای شوفاژ را می‌گیرد و خانه همچنان سرد می‌ماند. تا حد امکان اطراف شوفاژ و رادیاتور را خالی نگه دارید تا گرما به راحتی در محیط خانه پخش شود.

۶- کمک گرفتن از قالیچه

فرش و قالیچه‌ها نه تنها خانه شما را زیباتر می‌کنند، بلکه باعث حفظ گرما در کف منزل می‌شوند که روی گرم‌شدن هوای کلی خانه بسیار موثر است پس اگر فضای قابل توجهی از خانه شما سرامیکی است که رویش را چیزی نپوشانده، با قالیچه آن را بپوشانید.

۷- مراقبت از گرمای آشپزخانه

وقتی که در آشپزخانه مشغول کارید می‌توانید درجه سیستم گرمایشی‌تان را کاهش دهید، زیرا فعالیت کنار اجاق گاز به خودی خود دمای بدن را بالا می‌برد و گرمای اجاق گاز هم می‌تواند در دمای خانه تاثیر داشته باشد. همچنین باید مراقب باشید که این گرما با باز کردن پنجره یا ... هدر نرود.

۸- عایق پنجره‌ها و در

اگر هنوز هم تا این جا زمستان پنجره‌ها را درز گیری نکردیم و در منزل هم عایق نیست هنوز فرصت داریم که از ورود هوای سرد به منزل از طریق پنجره و درب خانه یا درب حیاط جلوگیری کنیم. کار دشواری نیست، یک چسب مایع به همراه درز گیر آماده یا حتی ساختنی در منزل این جا به کارمان می‌آید که تا ۳۰ درصد تلفات حرارتی را کاهش بدهد. حتی کشیدن نایلون روی پنجره‌ها هم می‌تواند از ورود سرما جلوگیری کند و این کار به ویژه برای کسانی که منازل ویلایی و حیاط دارند می‌تواند خیلی کاربردی باشد که دورتا دور پنجره را با نایلون پوشانده و چسب کاری کنند.

راهکار‌های کشور‌های دیگر برای کاهش مصرف گاز

زمانی مصرف درست گاز اهمیت پیدا‌می‌کند که وارد فصل سرد سال می‌شویم. وقتی شهر‌هایی که در انتهای شبکه گازرسانی هستند به دلیل مصرف بیش‌از حد دیگر مصرف‌کنندگان با افت فشار یا قطع گاز مواجه‌می‌شوند. بعضی از کشور‌ها تلاش‌می‌کنند تا با روش‌های خاص خودشان مردم را به کاهش مصرف گاز و انرژی تشویق‌کنند و مشوق‌هایی برای مصرف‌کننده‌ها در نظربگیرند. از آن‌جایی که مصرف گاز ایران تقریبا معادل ۳۰ کشور اروپایی‌ست بهتر است تجربه دیگر کشور‌ها برای کاهش مصرف گاز را مرورکنیم.

انگلستان کنتور‌های هوشمند

کشور انگلستان از سال ۲۰۰۸ برای بهبود مدیریت مصرف گاز و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای، قوانین اندازه‌گیری هوشمند را تنظیم کرده و از آن برای کنتور‌های هوشمند گاز و برق به‌کارمی‌گیرد. در این کشور فروش گاز به مصرف‌کننده از طریق تامین‌کنندگان سازمان OFGEM انجام‌می‌شود که به همراه شرکت‌های توزیع گاز برنامه‌ای برای هوشمندسازی کنتور‌های گاز در انگلستان راه‌اندازی‌کرده‌اند. طبق این برنامه آن‌ها باید بعد از تعویض کنتور، یک دستگاه نمایشگر میزان مصرف را به رایگان در اختیار مصرف‌کننده قرار و به آن‌ها آموزش‌بدهند تا مصرف‌کننده بتواند میزان مصرف گاز را ببیند و با برنامه‌ریزی‌های روی دستگاه میزان مصرف خود را کنترل‌کند.

هلند کوپن صرفه‌جویی

هلند که همه آن را به کشور گل و لاله می‌شناسیم، کشوری سرسبز در شمال اروپاست و با آلمان و بلژیک مرز مشترک زمینی دارد. کشاورزی هلند پررونق است و این کشور یکی از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های گیاهان زینتی در جهان است. این کشور ۴۲ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۱۶.۵ میلیون نفر جمعیت دارد. گاز و برق در سرزمین گل‌ها نسبتاً گران است و هزینه ماهانه زندگی افراد را افزایش می‌دهد. با این حال یکی از طرح‌های تشویقی که هلند برای مشترکان برق و گاز در نظر گرفته این است که به مردم با کاهش مصرف انرژی کوپن‌هایی اختصاص می‌دهد که می‌توانید با آن کوپن به خرید اقلام بهینه سازی مصرف انرژی اقدام یا به صرفه جویی در آب کمک‌کنید.

فرانسه هوشمندی انرژی

دولت فرانسه برنامه مفصلی را برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی ذیل طرح «هوشمندی انرژی» در نظر گرفته است. طبق این برنامه؛ از خانواده‌ها خواسته می‌شود در فصول سرد سال دما را در اتاق‌های اصلی به ۱۹ درجه سانتی‌گراد و در اتاق‌های خواب تا ۱۷ درجه کاهش دهند و اگر بیش از سه روز در خانه نیستند، دمای خانه را به ۸ درجه سانتی‌گراد برسانند، همچنین دمای مناسب برای آبگرمکن‌ها ۵۵ درجه باشد. کارمندان در ساعات کاری مجبور خواهند بود برای صرفه‌جویی در مصرف گاز آهسته‌تر و با حداکثر سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت به جای ۱۳۰ کیلومتر در ساعت رانندگی‌کنند که باعث کاهش ۲۰ درصدی در مصرف سوخت می‌شود. از مقامات دولتی خواسته شده‌است که برای سفر‌های کمتر از چهار ساعت به جای هواپیما با قطار سفر کنند.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: