April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کیانی از آمادگی سایت صنعتی و دامپروری خداآفرین برای میزبانی سرمایه گذاران خبر داد
کد خبر: ۴۰۸۶۴۸
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ارس از آمادگی سایت صنعتی و دامپروری خداآفرین برای میزبانی سرمایه گذاران خبر داد.

فرش قرمز منطقه آزاد ارس برای دامپروران

کشور ایران به چهار فصل معروف است. در حالی که می‌توان بر ارتفاعات شمال کشور اسکی کرد، تنها با فاصله زمانی کوتاهی می‌توان در آب‌های نیلگون خلیج فارس به آب تنی پرداخت. این ظرفیت نشان می‌دهد که می‌توان به صورت مستمر در عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های مختلفی را انجام داد. مهمترین گزینه‌ای که در خصوص تفاوت چشمگیر آب و هوایی وجود دارد، فعال کردن کشاورزی و دامپروری است.

صنعت کشاورزی گرفتار بی توجهی

صنایع کشاورزی در شرایط کنونی با چالش بزرگ بی توجهی رو به رو است. از یک سو کشاورزی سنتی باعث شده این ظرفیت بزرگ اقتصادی با بی توجهی رو به رو شود و از سوی دیگر درآمد پایین و ریسک کشاورزی که ناشی از خشکسالی، سیل و دیگر بلایای طبیعی است، باعث شده کشاورزی در مسیر نابودی گام بردارد. مساله دیگری که برای کشاورزان اهمیت دارد، کمبود سرمایه در گردش است که باعث می‌شود کشاورزان محصول خود را با قیمت ناچیز پیش فروش کنند تا بتوانند در ایام بی پولی گذران زندکی کنند. این چالش‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود تا ظرفیت بزرگ کشاورزی نادیده گرفته شود.

دامپروری در کنار کشاورزی

مساله دیگر که در عرصه کشاورزی تعریف و البته فعال می‌شود، دامپروری است. هرچقدر در عرصه کشاورزی فعال‌تر عمل کنیم، علوفه مورد نیاز دامپروری در عرصه‌های گوناگون بهتر و ارزان‌تر تامین می‌شود. واقعیت این است که واردات علوفه به اندازه‌ای گران است که سود تولید دام را کاهش می‌دهد. به همین دلیل لازم است حمایت‌های گسترده‌ای در این عرصه صورت پذیرد.

ضعف حمایت از تولید

چالش دیگر، ضعف حمایت از دامپروری است. دامپروری‌ها در سراسر کشور گسترده شده و همین گستردگی امکان خدمات رسانی و رفع مشکلات را با چالش رو به رو کرده، در حالی که اگر بتوان منطقه‌ای را برای دامپروری تعریف کرد، می‌توان خدمات رسانی را سازماندهی کرد.

ظرفیت مناطق آزاد

یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توان تولید را هدفمند کرد، مناطق آزاد است. هر منطقه آزاد بدلیل جایگاه و ظرفیتی که دارد، می‌تواند تاثیرات خود را بر بخشی از تولید بگذارد. منطقه آزاد ارس یکی از مناطقی است که در بخش‌های گوناگون گردشگری، صنعت، کشاورزی و دامپروری قابلیت بالایی دارد. منطقه آزاد ارس در ۴ زون تعریف شده که زون‌های ۳ و ۴ در زمینه کشاورزی و دامپروری توانمند است.

 

بیشتر بخوانید:

تولیدکنندگان زیر چتر حمایت منطقه آزاد ارس



بازدید‌های کارساز

بی شک مهمترین اقدامی که باعث رونق و شکوفایی بخش‌های اقتصادی می‌شود، نظارت مستمر است، رویکردی که در منطقه آزاد ارس با جدیت صورت می‌گیرد. مجید کیانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس برای آنکه بتواند به صورت کلان سیاستگذار کند، لازم است در جریان ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها قرار داشته باشد و برای دست یابی به این توانمندی، بازدید‌های مستمری را از بخش‌های گوناگون منطقه آزاد ارس به عمل می‌آورد.

زمانبندی مناسب

از آنجا که منطقه آزاد ارس بسیار گسترده است، بازدید از هر زون می‌تواند زمانبر باشد، اما کیانی با زمانبندی‌های مناسب، برای بازدید از زون‌های ۳ و ۴ به محدوده خداآفرین رفت تا در جلسه بررسی مسایل اقتصادی محدوده خداآفرین شرکت کند. مدیرعامل منطقه آزاد ارس در جریان این بازدید، به رصد آخرین وضعیت فعالیت واحد‌های تولیدی مستقر در سایت صنعتی و میزان پیشرفت طرح‌های مصوب کمیسیون اقتصادی پرداخت.

آماده برای میزبانی تولید

آنچه در جلسه مسایل اقتصادی خداآفرین مطرح شد، استقبال از سرمایه گذار بود. مجید کیانی در این جلسه با بیان اینکه سایت ۱۲۶ هکتاری صنعتی خداآفرین با ۱۰۰ قطعه آماده میزبانی از واحد‌های تولیدی است گفت: سازمان اعتبارات لازم را جهت تکمیل زیرساخت‌های آب و برق در این سایت اختصاص داده تا همزمان با شروع احداث واحد‌های جدید، زیرساخت‌ها نیز تقویت شود.

تقویت تولید و دامپروری

بی شک سرمایه مهمترین نقش را در هر فعالیت اقتصادی به ویژه فعالیت‌های تولیدی بر عهده دارد. مدیریت منطقه آزاد ارس با آگاهی از این مهم، زیرساخت‌ها را ایجاد کرده و آماده پذیرش سرمایه گذار است. کیانی در جلسه مسایل اقتصادی خداآفرین، خواستار طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط محدوده خداآفرین شد و گفت: سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی در محدوده خداآفرین باید تقویت و سایت صنعتی و دامپروری این منطقه به فعالان اقتصادی کشور معرفی شود. منطقه آزاد ارس بنا ندارد دست رد به سینه سرمایه گذاران بزند و به صراحت اعلام کرده در همه زمینه‌ها از جمله دامپروری آماده جذب سرمایه گذار است.

رفع معارض

هنگامی که یک منطقه آزاد تعریف می‌شود، اولین گام تعیین محدوده است، اما هنگامی که محدوده تعیین می‌شود، عده‌ای که ساکن آن منطقه بوده و سال‌ها در زمین‌های تعریف شده فعالیت اقتصادی انجام می‌دادند، یک باره متوجه می‌شوند که مالکیت این زمین‌ها متعلق به آن‌ها نبوده و دیگر نمی‌توانند از آن استفاده کنند، اما بسادگی حاضر به پذیرفتن این واقعیت نمی‌شوند و با دولت درگیر می‌شوند. این معارضان که نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بپذیرند که در زمین‌ها دولتی مشغول بکار بوده اند، با خیال اینکه می‌توانند زمین‌ها از دولت بگیرند، مقاومت می‌کنند. در بسیاری از موارد کار به دادگاه و استفاده از نیروی انتظامی کشیده می‌شود، اما قبل رسیدن به این نقطه، می‌توان در قالب مذاکره به رفع چالش‌ها پرداخت، اقدامی که از سوی منطقه آزاد ارس نیز صورت می‌گیرد به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به‌منظور بررسی میدانی پروژه‌های خداآفرین و تشکیل جلسات کارگروه رفع معارض همراه با معاونین و مدیران سازمان در این محدوده حضور یافته بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: