کد خبر: ۴۰۸۷۱۱
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
0
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: راحی و ساخت و تکمیل پایگاه فضایی چابهار از دیگر دستاورد‌ها است که در فاز اول ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم تا سال آینده این پایگاه آماده پرتاب شود.

پرتاب ماهواره «ظفر۲» و «ناهید ۲» در سال آینده

دکتر حسن سالاریه در مراسم روز ملی فناوری فضایی که با حضور رئیس‌جمهور در پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، نامگذاری روز ۱۴ بهمن را به مناسبت پرتاب ماهواره «امید» با ماهواره‌بر «سفیر» دانست و گفت: امروز نیز در آستانه دو پرتاب ماهواره «مهدا» و «ثریا» ساخت پژوهشگاه فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دو ریز ماهواره «هاتف» و «کیهان» هستیم که با موفقیت در مدار قرار گرفت.

وی با اشاره به عملکرد یک ساله سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: در بهمن ماه سال گذشته ماهواره‌هایی از نمونه کیفی ماهواره «ناهید ۲» رونمایی شد و امسال نمونه پروازی آن و نمونه پرواری ماهواره را عرضه کردیم.

وی تحویل ماهواره «طلوع ۳» را از دیگر دستاورد‌های این سازمان نام برد و یادآور شد: طراحی و ساخت و تکمیل پایگاه فضایی چابهار از دیگر دستاورد‌ها است که در فاز اول ۴۰ درصد پیشرفت داشته است و امیدوارم تا سال آینده این پایگاه آماده پرتاب شود.

رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات، اعلام کرد: این پایگاه پرتاب در فاز اول مخصوص ماهواره‌بر‌های با سوخت جامد برای پرتاب مدار خورشید آهنگ و برای ماهواره‌های سنجشی است.

سالاریه تجهیز و راه‌اندازی آزمایشگاه تا کلاس هزار برای تست و تجمیع ماهواره‌ها را از دیگر اقدامات این سازمان نام برد و گفت: قرارداد ماهواره «ناهید ۳» و «پارس ۳» نیز منعقد شده است.

وی اقدام این سازمان برای انعقاد قرارداد با بخش خصوصی فضایی را در تاریخ فضایی کشور بی‌نظیر توصیف کرد و یادآور شد: این قرارداد‌ها در زمینه خرید تضمینی تصاویر ماهواره‌ای است و پیش خرید این تصاویر پرداخت شده است.

به گفته سالاریه، حجم قرارداد‌ها با بخش خصوصی در دولت فعلی بیش از حجم قرارداد‌ها تاکنون با بخش خصوصی بوده است. البته این سازمان با دانشگاه‌ها حجم قرارداد ۱۰ میلیون دلار داشته است.

وی با اشاره به تزریق ماهواره «نور ۳» در مهر ماه سال جاری به مدار، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از این ماهواره توسط بخش خصوصی تکمیل شده است.

سالاریه با تاکید بر اینکه برای منظومه سری ماهواره‌ها لاجرم باید به سمت پایگاه‌های فضایی برویم که ماهواره‌ها را در مدار‌ها و شیب‌های مختلف تزریق کند، گفت: پرتاب اولین ماهواره خورشید آهنگ را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: پرتاب کپسول زیستی در سال گذشته از دیگر دستاورد‌ها لست و در حال حاضر سلول‌ها و کیت‌های آن استخراج شده و در حال آزمایش هستند.

سالاریه از پرتاب ماهواره‌های «ظفر ۲» خبر داد و گفت: این ماهواره با وزن ۵۰۰ کیلوگرم از نوع سنجشی است که در دانشگاه علم و صنعت اجرایی شده است. این ماهواره سال آینده پرتاب خواهد شد.

به گفته وی، ماهواره «پارس ۱» امسال پرتاب می‌شود.

وی ماهواره «ناهید ۲» را از دیگر پرتاب‌های سال آینده نام برد و گفت: این ماهواره مخابراتی است که با وزن ۱۲۰ کیلوگرم و با عمر مداری ۲ سال در سال آینده پرتاب می‌شود.

به گفته وی، ماموریت این ماهواره توسعه تکنولوژی زیر سیستم‌های حساس ماهواره و اینترنت اشیاء است که تجهیزات آن روی ماهواره «ناهید ۲» نصب شده است.

رئیس سازمان فضایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پرتاب «بلوک انتقال مداری سامان ۱» را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال آینده دانست و افزود: این سامانه ماموریت انتقال محموله‌ها تا ۱۰۰ کیلوگرم را دارد. این سامانه مسیر ما را تا رسیدن به مدار ژئو هموار می‌کند. این سامانه در مرحله تست‌های سیستمی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: