کد خبر: ۴۰۸۸۸۸
۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
0
رئیس مرکز خشکسالی گفت: با توجه به خشکسالی سال های اخیر و منابع آبی، مدیریت یکپارچه مصرف آب در بخش کشاورزی اعمال می شود.

مدیریت یکپارچه مصرف آب در بخش کشاورزی اعمال می شود

احد وظیفه گفت: بنابر آمار از ابتدای زمستان تاکنون متوسط بارش کشور ۲۷ میلی متر بوده که نسبت به متوسط ۳۰ سال قبل ۴۷ درصد کاهش داشته است. همچنین از ابتدای سال ۶۱ میلی متر بارش داشتیم که نسبت به دوره نرمال ۴۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته او، از ابتدای سال آبی بارش در استان‌های شمال غرب، شمال مازندران، گلستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کرمانشاه نرمال یا در حد نرمال هستند و در مقابل بارش در استان‌های تهران، البرز، قزوین، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان بشدت کمتر از نرمال هستند.

وظیفه ادامه داد: کاهش ذخایر برف نسبت به دوره نرمال بدان معناست که ذخیره برفی برای فصل گرمای پیش رو نداریم که در نتیجه این امر منجر به کاهش منابع آب‌های سطحی کمتر از نرمال، رودخانه‌های کم آب و برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی خواهد شد.

رئیس مرکز خشکسالی افزود: با توجه به کاهش ذخایر آبی و بارش نسبت به دوره نرمال به احتمال زیاد، کم بارشی‌ها در باقی مانده سال جبران نخواهد شد که براین اساس مدیریت یکپارچه استفاده از منابع آبی در بخش‌های مختلف باید اتفاق بیفتد.

به گفته او، با توجه به آنکه بخش کشاورزی بیشترین مصرف آب را دارد، از این رو با محدودیت بیشتری روبرو می‌شود که براین اساس باید حداکثر بهره وری از منابع موجود را داشت.

این مقام مسئول گفت: گرچه تغییر نوع کشت در کوتاه امکان پذیر نیست، اما بدلیل کمبود آب کشت بهاره با محدودیت‌های زیادی روبرو می‌شود که مسئولان وزارت جهاد و وزارت نیرو اطلاع رسانی خواهند کرد به طوریکه یکی از اقدامات مهم طرح نکاشت برخی محصولات در استان‌ها اجرایی می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: