April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۲۵ پروژه از ۴۸ پروژه افتتاح شده بدست رییسی در ارس اجرا می‌شود
کد خبر: ۴۰۸۹۶۷
۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
هنگامی که ۲۵ پروژه از ۴۸ پروژه افتتاح شده بدست رییس جمهور در منطقه آزاد ارس اجرا می‌شود، بیانگر آن است که منطقه آزاد ارس در جاده تولید و اشتغالزایی تخت گاز می رود.

تخت گاز منطقه آزاد ارس در جاده تولید و اشتغالزایی

در حالی از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۵ سال می‌گذرد که این سوال در ذهن مردم وجود دارد که دستاورد این انقلاب چه بوده و تا چه اندازه توانسته ایم به اهداف ریل گذاری شده دست یابیم. به همین دلیل همه ساله شاهد کلنگ زنی، افتتاح، بهره برداری و تحولات گسترده‌ای در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم.

انتظارات از مناطق آزاد

یکی از بخش‌هایی که ظرفیت‌های گسترده‌ای دارد و انتظارات بسیاری از آن می‌رود، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است. معافیت‌ها و مزیت‌هایی که مناطق آزاد دارند، این توقع را در بین مردم ایجاد کرده که می‌توان به اهداف بلندی در این مناطق دست یافت. این توقعات باعث شد تا در یکی از روز‌های دهه فجر، ۴۸ پروژه عمرانی، صنعتی و زیرساختی به ارزش ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در ۵ منطقه آزاد اقتصادی افتتاح و به بهره‌برداری برسد. ابراهیم رییسی رییس دولت سیزدهم که در سالن شهید رجایی نهاد ریاست جمهوری حضور یافته بود، به صورت ویدیو کنفرانس دستور افتتاح و آغاز بکار ۴۸ پروژه عمرانی، صنعتی و زیرساختی را صادر کرد.

بیش از ۵۰ درصد در ارس

از این ۴۸ پروژه ۲۵ پروژه به منطقه آزاد ارس اختصاص داشت که ارزش ریالی این پروژه‌ها ۵۱ هزار و ۹۲۴ میلیارد ریال و ارزش ارزی آن‌ها ۶ میلیون یورو بود که این سرمایه گذاری به وسیله بخش خصوصی صورت گرفته بود. اما نکته مهم اینجاست که بیش از ۵۰ درصد طرح‌های توسعه‌ای در مناطق آزاد به منطقه آزاد ارس اختصاص دارد که نشان می‌دهد مدیران منطقه آزاد ارس با درک درست و ظرفیت شناسی مناسب، بدنبال فعال کردن ظرفیت راکد این منطقه هستند.

توجه به سرمایه گذاری

واقعیت خطرناکی که اقتصاد کشور را تهدید می‌کند، فرار سرمایه گذار است به نوعی که به اعتراف دستگاه‌های مربوطه از جمله اتاق بازرگانی، در ۱۰ سال گذشته فرار سرمایه بسیار بالایی رقم خورده و این فرار سرمایه در تمامی عرصه‌های صنعت، کشاورزی و خدمات بوده، اما منطقه آزاد ارس با تعریف این ۲۵ پروژه که در همه بخش‌های اقتصادی تعریف می‌شود، نه تنها از فرار سرمایه جلوگیری کرده، بلکه توانسته بخش بزرگی از سرمایه‌ها را در استان آذربایجان شرقی زمینگیر کند و در مسیر رشد اقتصادی به جریان بیندازد.

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز منطقه آزاد ارس پیش پای دامپروران



تنوع در همه زمینه‌ها

طرح‌های افتتاح شده در منطقه آزاد ارس شامل خط تولید خودرو، واحد‌های غذایی، خشکبار، لوازم آرایشی و بهداشتی، باطری خودرو، چندین گلخانه هیدروپونیوک، باغات مدرن و نهالستان، مجتمع‌های تجاری و اقامتی و ... بود که اشتغال‌آفرینی برای ۸۲۱ نفر را درپی خواه داشت. تنوع این طرح‌ها نشان می‌دهد که منطقه آزاد ارس به هیچ عنوان بدنبال اقتصاد تک محصولی نیست و بنا دارد در سطح نیاز عمومی برای کشور فعالیت کند و البته نیم نگاهی نیز به بازار‌های صادراتی جهانی دارد.

رونق اقتصادی

منطقه آزاد ارس در زمینی به وسعت ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار در محدوده جلفا، ایری و سیه رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو قرار دارد که با بهره گیری از سه گمرک جلفا، نوردوز و خداآفرین، ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارد. منطقه آزاد ارس به عنوان صنعتی‌ترین مناطق آزاد کشور مطرح است که رونق اقتصادی قابل توجهی برای آذربایجان شرقی، استان‌های همجوار و کشور رقم زده است.

ظرفیت بزرگ کشاورزی

منطقه آزاد ارس علاوه بر نقش آفرینی در عرصه صنعت، صادرات و واردات استان آذربایجان شرقی، با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس و ۵۰۰ هکتار اراضی کشت گلخانه ای، در تولیدات و صادرات محصولات این حوزه قطب اصلی کشور و در پیشانی استان قرار دارد و به عنوان یکی از بازیگران اصلی تامین امنیت غذایی پیشتازی می‌کند.

افرایش تولید و صادرات

در مراسم افتتاح طرح‌های سرمایه‌گذاری ۵ منطقه آزاد کشور گزارشی از روند رو به‌رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق ارائه و با اشاره به پذیرش طرح‌های سرمایه‌گذاری جدید، عنوان شد که در ۲ سال آتی تعداد زیادی از واحد‌ها به مدار تولید و صادرات اضافه خواهند شد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: