April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۰۴۸
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
0
در چهل و پنجمین بهار پیروزی انقلاب اسلامی مدیران ارشد منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از پروژه‌های در حال ساخت این منطقه عظیم اقتصادی بازدید کردند و روند پیشرفت این پروژه‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

تسریع در روند اجرای پروژه‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس

سال ۱۳۹۷ مطالعه‌ای انجام شده که وضعیت پیشرفت‌های ایران در قیاس با کشور‌ها مختلف دنیا را در گام اول انقلاب یا ۴۰ سال اول (از سال ۵۷ تا ۹۷) را بررسی کرده اند. در حال حاضر پیشرفت کشور ما در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما انتظاراتی که از پیشرفت بعد از انقلاب اسلامی داشتیم محقق نشده است. ظرفیتی که کشور در مناطق آزاد برای پیشرفت دارد بیش از شرایط کنونی است.

در واقع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در ۲۴ بند تشریح شده که یک بند آن به مناطق آزاد اختصاص یافته و این امر برای مناطق آزاد یک افتخار محسوب می‌شود.

به گفته دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شاخص‌های عملکردی مناطق آزاد به گونه‌ای است که صادرات غیر نفتی مجموع ۴۸ منطقه آزاد فعال ایران، سالانه حدود یک سوم کل صادرات غیرنفتی کشور به ارزش ۱۸ میلیارد دلار بوده و این در حالی است که توقع دولت از مناطق آزاد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار ارز آوری است.

با مردمی سازی و جهانی سازی مناطق آزاد که به عنوان یک رویکرد اساسی دنبال می‌شود و سه گروه کارآفرینان و سرمایه گذاران، ساکنان مناطق آزاد و مردم کشور گروه هدف این رویکرد هستند که باید در ضابطه‌زدایی و بهبود فضای کار، اشتغالزایی، ایجاد زیرساخت‌ها، ارتقا حوزه‌های فرهنگی ـ اجتماعی، راه‌اندازی گردشگری ارزان قیمت، ایجاد بستر فروش صنایع دستی و محصولات دیگر شهر‌ها از مجرای مناطق آزاد به آن‌ها کمک کنیم.

مسئولین زیرربط مناطق آزاد معتقدند؛ در حوزه جهانی سازی نیز ۵ سیاست مهم تکمیل زیرساخت‌های نرم افزاری سیاست بین الملل، تکمیل زیرساخت‌های سخت افزاری سیاست بین الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک با ۲۱ کشور، جذب سرمایه خارجی با ۸۵۰ بسته سرمایه گذاری ارائه شده به ارزش ۱۵ میلیارد یورو را دنبال می‌شود.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس در حاشیه‌ی بازدید، بیان داشت: بازدید امروز در قالب طرح بازدید ماهانه پروژه‌های در حال ساخت صورت گرفت تا وضعیت این پروژه‌های حیاتی به‌صورت میدانی و دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

محمدرضا پیرحسینلو افزود: چنین رویکردی سبب تسریع در روند پیشرفت پروژه‌ها و همچنین رفع گلوگاه‌های موجود خواهد شد و ما با حضور هم‌زمان مدیران مرتبط با پروژه می‌توانیم هم فکری و بررسی دقیق‌تری برای بهبود روند کار داشته باشیم.

پیرحسینلو همچنین به موضوع تأمین مالی این پروژه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: سرجمع بودجه موردنیاز برای پیشبرد این پروژه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۲ و منطبق بر برنامه زمان‌بندی ۱۲ هزار میلیون ریال بوده است که تاکنون قریب به ۶۰ درصد آن محقق شده است و به دنبال تزریق بودجة بیشتر به پیمانکاران در روز‌های آتی خواهیم بود.

وی در پایان تصریح کرد: فلسفه شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس بر این اساس بوده است که بتواند با جذب سرمایه و هدایت آن در توسعه واحد‌های معدنی و صنعتی، به‌ویژه صنایع انرژی‌بر، زمینه رونق اقتصادی را در استان هرمزگان و کشور فراهم سازد و امیدواریم با تقویت زیرساخت‌ها بیش‌ازپیش به این هدف دست یابیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: