April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ایجاد نخستین شهرک اقتصاد دانش بنیان نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۰۹۰۵۳
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
ایجاد نخستین شهرک اقتصاد دانش بنیان نشان می‌دهد که منطقه آزاد ماکو بر ریل دانش با سرعت پیش می رود.

حرکت شتابان منطقه آزاد ماکو بر ریل دانش

بزرگترین چالشی که سال‌ها بزرگترین بخش‌های کشورمان را تحت تاثیر قرار داده، بیگانگی بین بخش‌ها از جمله صنعت و دانشگاه است. بی توجهی به علم و دانش ضربات جبران ناپذیری به کشور زده و باعث شده راهی را طی کند که هم بخش‌های اقتصادی از دانش بی بهره بمانند و هم دانشگاه از مرکزی که می‌تواند در مسیر اجرا موفق عمل کند، به مرکزی تئوری تبدیل شود.

پایان نامه‌های بی خاصیت

واقعیت تلخی که سالهاست صنعت و اقتصاد کشور را آزار می‌دهد، توقف دانشگاه در حیطه تئوری است. در حالی دانشگاه‌های کشور به مرکز تئوری پردازی تبدیل شده که این تئوری‌ها هرگز عملیاتی نمی‌شود. برای اثبات این ادعا کافی است به پایان نامه‌ها و مقاله‌های برتر علمی توجه کنیم که با وجود قدرت تاثیرگذاری بالا و تحول آفرینی، در دانشگاه‌ها خاک می‌خورند.

دانشجویان تئوری پرداز

در حالی دانشجویان بسیاری با رتبه‌های بالا از دانشگاه فارغ التحصیل می‌شوند که بنگاه‌های اقتصادی حاضر به جذب آن‌ها نیستند، زیرا آنان را تئوری پردازانی می‌دانند که فقط می‌توانند پشت میز بنشینند و آنچه خوانده اند را بازگو کنند. البته برای اثبات این ادعا کافی است به اظهارات روسای سازمان آموزش فنی توجه کنیم که ادعا دارند بخش قابل توجهی از هنرجویان مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را فارغ التحصیلانی تشکیل می‌دهند که به صورت عملی وارد عرصه نشده و فقط در دانشگاه‌ها مطالعه کرده اند. دانشجویانی که وقتی وارد بازار کار می‌شوند، بدلیل آنکه درک درستی از کارگاه ندارند، در مقابل نیرو‌های کم سواد، اما با تجربه، ضربه فنی می‌شوند.

دانش بنیان‌های تحول آفرین

از آنجا که چالش بیگانگی دانشگاه با صنعت، کشاورزی، اقتصاد و... به اثبات رسید، توجه به دانش و برقرار ارتباط بین بخشی در دستور کار قرار گرفت و برای آنکه مسوولیت پذیری تعریف شود، زیر مجموعه‌ای با عنوان معاون علمی و فناوری در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شد. معاونت علمی و فناوری رییس جمهور با قدرت پیش رفت و در بسیاری از بخشها، دست دانشگاهیان را در دست بخش‌های دیگر گذاشت. از سوی دیگر شهرک‌های علم و فناوری ایجاد کرد و در این شهرک‌ها برای اهل علم و دانش مزیت‌های ویژه‌ای تعریف کرد. این رویکرد‌ها باعث شد دانش بنیان‌ها به مجموعه‌های تحول آفرین تبدیل شوند و از قطعه ساز تا ماشین سازی در دستور کار قرار گرفت. نکته مهم تولید با مهندسی معکوس بود که با جدیت دنبال شد.

بیشتر بخوانید:

منطقه آزاد ماکو پل ارتباطی چین و اروپا



پژوهش و تحقیق

از یک سو دانش بنیان‌ها بدنبال معرفی و اثبات توانمندی خود بودند و از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌ها از وجود دانش بنیان‌ها بی خبر هستند و نمی‌دانند چگونه فعالیت کنند. بزرگترین چالش شرکت‌ها به ویژه بخش خصوصی، بی توجهی به پژوهش و تحقیق است. از آنجا که پژوهش هزینه بر است، شرکت‌ها تمایلی به فعالیت در این زمینه ندارند، در حالی که دانش بنیان‌ها به عنوان بزرگترین ظرفیت پژوهشی، پس از بستن قرارداد، این تعهد را می‌دهند که روی یک قطعه یا ماشین پژوهش کنند و پس از آنکه توانستند در یک عرصه به نتایج خوبی دست یابند، محصول مورد نیاز بنگاه اقتصادی را تحویل متقاضی دهند.

شهرک دانش بنیان

از آنجا که منطقه آزاد در بخش‌های گسترده‌ای فعالیت می‌کند، لازم است دانش محوری در تمامی بخش‌ها تعریف شود تا هر یک از بخش‌های فعال در منطقه آزاد، بتوانند به سراغ طرف حساب خودشان بروند که برای این مهم، تعریف شهرک اهمیت ویژه‌ای دارد. منطقه آزاد ماکو بدلیل درک درستی که از دانش دارد، وارد این عرصه شد و نخستین شهرک اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار قرار داد.

تفاهم نامه با معاون علمی

هنگامی که یک مجموعه به دانش اعتقاد داشته باشد، تصمیماتی در همان زمینه می‌گیرد که مدیریت منطقه آزاد ماکو به دانش بنیان اعتقاد جدی دارد. در این زمینه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو از تفاهم‌نامه‌ای با معاون علمی و فناوری رییس جمهور خبر داد و گفت: در قالب تفاهم نامه با معاونت علمی رییس جمهور، مقرر شد نخستین شهرک اقتصاد دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو ایجاد شود. حسین گروسی افزود: یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد ماکو، حمایت از استقرار مجموعه‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی منطقه با هدف گسترش اقتصاد دانش‌بنیان است.

طرح جامع

بزرگترین اقدامی که منطقه آزاد ماکو تعریف کرده، آینده نگری است که برای این مهم طرح جامعی برای منطقه آزاد ماکو تعریف کرد. در این طرح جامع، مشخص شده که چه بخش‌هایی از منطقه به چه مواردی اختصاص یابد. به عبارت بهتر با طرح جامع، برای آینده منطقه آزاد ماکو سیاست گذاری و برنامه ریزی انجام شده است. بی شک منطقه آزاد ماکو برای انتقال دانش نیز سیاست گذاری کرده که قرارداد شهرک دانش بنیان یکی از آنهاست. گروسی با اشاره به اینکه یکی از شعار‌های اصلی انقلاب اسلامی، استقلال بود گفت: در آمایشی که به منظور تصویب طرح جامع منطقه انجام شد، نقشه راه و راهبرد‌هایی که می‌تواند برای توسعه کشور، رونق تولید، سرمایه گذاری و صادرات تاثیر گذار باشد تدوین شده که این طرح جامع در سازمان محیط زیست به تصویب رسید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: