April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
با رشد 121 درصدی حفاری اکتشافی رکورد خیره کننده ای به ثبت رسید
کد خبر: ۴۰۹۲۰۱
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
با رشد 121 درصدی حفاری اکتشافی رکورد خیره کننده ای به ثبت رسید و شرکت ملی صنایع مس از مرزهای دست نیافتنی عبور کرد.

عبور شرکت ملی صنایع مس از مرزهای دست نیافتنی

برای آنکه صنایع به شکوفایی و درآمدزایی دست یابند، لازم است گزینه های تولید را در اختیار داشته باشند که شامل مواد اولیه، سرمایه در گردش، ماشین آلات بروز، نیروی انسانی توانمند و دیگر موارد تولید است، اما در بحث معدن با عنوان جدی تری رو به رو هستیم که خود معدن است. برای فعالیت معدنی باید محل هایی که ذخایر معدنی داشته باشند، شناسایی شوند تا بتوان از آنها بهره برداری کرد، در حالی که شناسایی معدن هزینه بر است.

ریسک اکتشاف

برای آنکه معدن شناسایی شود، به گزینه های تحقیق، بررسی و اکتشاف نیاز است که از ریسک بالایی برخوردار است، زیرا امکان دارد در محلی که امکان می رود ذخیره یک ماده معدنی وجود دارد، با تحمل هزینه های گزاف، مراحل تحقیق، بررسی و اکتشاف صورت بگیرد، اما به ماده معدنی نرسید یا بهره برداری از آن معدن مقرون به صرفه نباشد. به همین دلیل بسیاری از فعالان معدنی بسادگی زیر بار استخراج نمی روند و این مهم بر دوش دولت گذاشته می شود تا معادن را کشف و سپس به یک بخش معدنی برای بهره برداری واگذار کند.

ظرفیت بزرگ مس

یکی از بزرگترین ظرفیت های معدنی کشور، در عرصه مس است. ذخایر مس ایران به اندازه ای بالاست که ایران رتبه هفتم جهان را دارد و به سوی کسب رتبه های بالاتر گام برمی دارد. اما برای آنکه بتوانیم به رتبه های بالاتر دست یابیم، باید ذخایر بیشتری را شناسایی کنیم تا بتوانیم رقبا را پشت سر بگذاریم که مسوولیت این مهم را شرکت ملی صنایع مس ایران بر عهده دارد. اینکه ذخایر مس را شناسایی کنیم، تا زمانی که با حفاری به اثبات نرسانیم در حد حرف است، اما تداوم رشد عملیات حفاری اکتشافی در شرکت ملی صنایع مس ایران در سال 1402 منجر به ثبت ارقام جدیدی در این شرکت شد.

بیشتر بخوانید:

رونق اقتصادی در سایه بلندپروازی های شرکت ملی مس


رشد 121 درصدی

حفاری با دو رویکرد اکتشاف و بهره برداری صورت می گیرد که حفاری اکتشافی بیشتر هزینه بر است و درامدزایی ندار، با این وصف شرکت ملی صنایع مس برای دستیابی به هدفگذاری های تعیین شده، رشد عملیات حفاری اکتشافی را در دستور کار قرار داد و در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۵ درصد از اهداف تعیین شده سال ۱۴۰۲ در این شرکت فراتر رفت و منجر به اجرای عملیات حفاری اکتشافی به میزان ۳۳۳ هزار و ۷۵۰ متر شد.

رکوردزنی با عبور از رکورد

اگرچه شرکت ملی صنایع مس در گذشته رکورد حفاری اکتشافی را در اختیار داشت اما این میزان عملیات حفاری اکتشافی در حقیقت بالاترین میزان رکورد سالانه در تاریخ اکتشافات کشور به شمار می‌رود و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی در محدوده‌های اکتشافی شرکت ملی مس در سطح کشور محقق ‌شود.میزان حفاری اکتشافی تا پایان دی ماه سال جاری معادل ۳۳۳ هزار و ۷۵۰ متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از دوبرابری را نشان می‌دهد.

رکورد زنی مطالعات

اما شرکت ملی صنایع مس در زمینه مطالعات اکتشافی سطحی (زمین شناسی، ژئوشیمی، توپوگرافی و ژئوفیزیک) در محدوده‌های مستعد معدنی نیز بی کار ننشسته و در مجموع مطالعات اکتشافی به وسعت بیش از ۱۳۰۰ کیلومترمربع طی ۱۰ ماهه سال جاری در این شرکت انجام گرفته است. البته اقدامات مطالعاتی و اکتشافی شرکت مس نیمه کاره رها نشده و تعداد نواحی ثبتی و پروانه‌های اکتشافی شرکت به ۹۳ فقره رسیده و ۱۴ فقره پروانه اکتشاف جدید به نام شرکت ملی صنایع مس ایران در استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، خراسان رضوی و قم اخذ شده است.

افزایش منابع

نتیجه اقدامات شرکت ملی صنایع مس ایران، ورود به عرصه های جدید و فاصله گرفتن از رقبای جهانی است به نوعی که در زمینه مقایسه مجموع منابع زمین شناسی، شرکت ملی صنایع مس ایران طی سال ۱۴۰۱ و ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ (با در نظر گرفتن آستانه عیاری ۱۵/۰ درصد) این منابع از ۱/۱۷ میلیارد تن به حدود ۶/۱۹ میلیارد تن ارتقا یافته و رشد ۵/۱۴ درصدی را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: