April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳

سازمان فدرال رزرو که با نام اختصاری «فد» نیز شناخته می‌شود، به‌عنوان بانک مرکزی کشور آمریکا فعالیت می‌کند. اگرچه اعضای این نهاد مهم از سوی رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب می‌شوند، اما سیاست‌های دستوری را از رئیس‌جمهور دریافت نمی‌کنند و به دلیل استقلال در تصمیم‌گیری، قانون‌گذاری و اجرای مصوبه‌های مالی، به کاهش فسادهای سیستماتیک کمک نموده‌اند. نظارت مستمر کنگره آمریکا روی فعالیت‌های مالی Federal Reserve نیز، موجب دقت نظر هرچه بیشتر اعضای این سازمان شده است.

فدرال رزرو همواره تصمیمات گسترده‌ای را برای قانون‌گذاری‌های مالی اتخاذ می‌کند؛ همچنین این سازمان روی عملکرد و اجرای قوانین توسط بانک‌های کوچک‌تر این کشور، نظارت ویژه‌ای دارد. به خاطر داشته باشید که با توجه به تأثیر شدید اقتصاد قدرتمند آمریکا روی شرایط اقتصاد جهان، بسیاری از تصمیمات سازمان فد از فرسنگ‌ها دورتر، روی زندگی تمام مردم جهان مؤثر خواهد بود.

فدرال رزرو

ساختار تشکیل فدرال رزرو

سازمان فد (Federal Reserve) یا همان بانک مرکزی آمریکا، پس از تأسیس در سال 1913 توسط کنگره آمریکا، هر ساله قدرت بیشتری به‌دست آورد؛ چنان‌که در حال حاضر با داشتن اختیارات فراوان، نقش قابل‌توجهی را در ساخت اقتصادی پویا، کم ریسک و پایدار برای این کشور، ایفا می‌کند. ساختار کلی فدرال رزرو، متشکل از 3 بخش زیر است:

  1. هیئت حکام Federal Reserve
  2. 12 بانک ایالتی
  3. کمیته بازار آزاد فدرال.

لازم به ذکر است که امروزه تقریباً تمامی تصمیمات و قدرت اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا، به سازمان فد مربوط می‌شود. انتخاب و تأیید اعضای Federal Reserve، پروسه پیچیده‌ای دارد؛ چنان‌که اعضای اصلی آن ابتدا توسط رئیس‌جمهور انتخاب‌شده و سپس باید توسط مجلس سنا مورد تأیید قرار گیرند. فعالیت‌های این سازمان مستقل در ادامه راه، به‌طور دائمی توسط کنگره، کنترل خواهد شد. اعضای مختلف این سازمان، پس از روی کار آمدن، باید سوگند یاد کنند که در همه حال، هدفشان کمک به اقتصاد آمریکا است. در ادامه، به بررسی ساختارهای سه‌گانه سازمان فد خواهیم پرداخت.

فدرال رزرو

شورای حکام فدرال رزرو

شورای حکام سازمان فد، مهم‌ترین تشکل تصمیم‌گیرنده برای اقدامات اقتصادی در کشور آمریکا خواهد بود. در رابطه با ریز نکات انتخاب و فعالیت شورای حکام فدرال رزرو، توجه به موارد زیر الزامی است:

  • شورای حکام دارای 7 عضو است که مطابق صحبت‌های پیشین، توسط رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند.
  • کلیه فعالیت‌های مالی، صنعتی، تجاری، تخصیص بودجه‌های خاص، کشاورزی، توجه به مناطق مختلف و... توسط این نهاد کنترل می‌شود.
  • افراد حاضر در شورای حکام، نهایتاً تا 14 سال می‌توانند به اقتصاد آمریکا خدمت کنند.
  • اعضای این شورا، حداقل 2 بار در سال باید در کنگره حضور یابند تا کلیه فعالیت‌های اقتصادی خود را تشریح نمایند.
  • سیاست‌های اصلی برای بهبود اقتصاد آمریکا، توسط اعضای شورای حکام برنامه‌ریزی می‌شود.
  • نظارت روی عملکرد 12 بانک زیرمجموعه و خدمت به کمیته بازار آزاد فدرال، از دیگر وظایف این شورا به شمار می‌رود.

همچنین باید اشاره نمود که این نهاد با مشورت و همکاری 12 بانک زیرمجموعه، سیاست‌های نظارتی و قوانین مختلف را برای کنترل بازار کریپتوکارنسی در آمریکا تصویب می‌کنند.

۱۲ بانک زیرمجموعه سازمان فدرال رزرو

بانک مرکزی آمریکا، درواقع دارای 12 بانک زیرمجموعه‌ای است که هر یک از این بانک‌ها، به‌عنوان دفتر منطقه‌ای سازمان فدرال رزرو در ایالت‌های مهم آمریکا فعالیت می‌کنند. این بانک‌ها در 12 منطقه، بوستون، ریچموند، میناپولیس، نیویورک، کانزاس سیتی، آتلانتا، فیلادلفیا، شیکاگو، دالاس، کلیولند، سنت لوییس و سان فرانسیسکو واقع‌شده‌اند. تمامی تصمیمات کلان و قوانین ابلاغ‌شده توسط سازمان فد، باید از طریق این دفاتر، پیاده‌سازی شوند.

البته هر یک از این 12 بانک نیز در منطقه خود، زیرمجموعه‌های متعددی نظیر، بانک‌های منطقه‌ای و مؤسسات مالی دارند و نظارت روی عملکرد این مؤسسات مالی کوچک‌تر، از وظایف این دفاتر محسوب می‌شود. به‌طورکلی بانک‌های ایالتی وظایفی همچون، اعطای وام به مؤسسات مالی، نگهداری حساب‌های بانکی مربوط به سیستم خزانه‌داری کل، اعطای اسکناس‌های نو به بانک‌های زیرمجموعه، انجام امور مربوط به چک‌ها، اخذ ارزهای جعلی و آسیب‌دیده و... را بر عهده خواهند داشت.

کمیته بازار آزاد فدرال

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC)، از دیگر نهادهای سازمان فدرال رزرو محسوب می‌شود؛ که خروجی تصمیمات این نهاد، از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. به خاطر داشته باشید که کمیته بازار آزاد فدرال، از اعضای زیر تشکیل می‌شود:

  • تمامی اعضای شورای حکام
  • رئیس بانک فدرال ایالت نیویورک
  • 4 نفر از روسای 11 منطقه باقی‌مانده.

FOMC هر ساله باید حداقل هشت جلسه تشکیل دهد. علاوه بر آنالیز شرایط مالی و اقتصادی آمریکا، یکی از مهم‌ترین خروجی‌های این جلسات، تعیین نرخ بهره استکه تأثیر ویژه‌ای نیز روی نزول و صعود شاخص‌های خرید و فروش بازار ارزهای دیجیتال خواهد داشت.

اصلی‌ترین وظایف فدرال رزرو آمریکا

سازمان فد به کمک نهادهای زیرمجموعه‌ای خود، وظایف بسیار متعدد و گسترده‌ای را بر عهده دارد. در همین رابطه، برخی از مهم‌ترین وظایف این سازمان به‌منظور ارتقاء وضعیت اقتصاد آمریکا، عبارت‌اند از:

کنترل نرخ تورم: کنترل بدهی‌ها، اتخاذ تصمیمات مالی تسهیل‌کننده، تعیین نرخ بهره مناسب، کنترل نقدینگی و حتی افزایش نرخ اشتغال، مجموعه اقداماتی هستند که به‌منظور کنترل نرخ تورم، توسط Federal Reserve اجرایی می‌شوند.

تعیین نرخ بهره: سازمان فدرال‌ رزرو همواره از مؤسسات مالی و بانک‌های زیرمجموعه‌ای خود درخواست می‌کند که بخش معینی از سرمایه‌ها را در قالب یک ذخیره مالی مطمئن، نگهداری نمایند؛ همچنین ممکن است از سایر بانک‌ها برای تأمین سرمایه قابل ذخیره، وام دریافت کنند. بانک‌ها در ازای اعطای این وام‌ها به سازمان فد، یک نرخ بهره دریافت خواهند کرد که درواقع همان نرخ بهره فدرال محسوب می‌شود. هرگاه اقتصاد آمریکا وضعیت مطلوب‌تری داشته باشد، معمولاً نرخ بهره بالاتر خواهد بود.

نظارت مؤثر روی عملکرد 12 بانک ایالتی: شورای حکام سازمان فد، تمامی قوانین و تصمیمات اقتصادی موردنظر خود را به دفاتر بانکی دوازده‌گانه ابلاغ می‌کند تا از سوی آن‌ها اجرا شود؛ همچنین شورای حکام Federal Reserve، به‌طور مستمر عملکرد بانک‌های ایالتی را موردبررسی قرار می‌دهد.

طراحی سیستم پرداخت مناسب: یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فدرال رزرو، ایجاد سیستم‌های مناسبی برای پرداخت‌های شفاف افراد، پردازش سریع چک‌ها، کاهش فساد مالی سیستماتیک، دریافت راحت پول و ارز، الکتریکی نمودن کلیه تراکنش‌ها و پرداخت‌های مالی و... است.

تأمین نقدینگی بانک‌های زیرمجموعه‌ای، تلاش برای کاهش فشارهای اقتصادی به بانک‌های ایالتی، تصویب قوانین مربوط به افزایش پایداری اقتصاد و کاهش نرخ بهره اوراق قرضه نیز، از دیگر وظایف بانک مرکزی آمریکا به شمار می‌رود.

نقش تصمیمات سازمان فد روی انواع بازارهای مالی

پرواضح است که تصویب قوانین مختلف از سوی سازمان فدرال رزرو، همواره وضعیت بازارهای مالی را دستخوش تغییرات گسترده‌ای نموده است. هرگاه این سازمان، نرخ بهره را افزایش دهد و یا نظارت‌های سفت و سختی را روی خرید و فروش رمزارزها به وجود بیاورد، وضعیت بازار کریپتوکارنسی نزولی خواهد شد؛ همچنین در سوی مقابل، همواره با کاهش نرخ بهره و به رسمیت شناختن بازار رمزارزها توسط فدرال رزرو، خرید ارزهای دیجیتال بسیار رونق یافته است. اهمیت این سازمان تا حدی زیاد است که در پی اظهارنظر هر یک از اعضای اصلی سازمان فد، همواره موج‌های مثبت و منفی مختلفی در انواع بازارهای سهام، FOREX و بازار ارزهای دیجیتال شکل می‌گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: