کد خبر: ۴۰۹۲۵۷
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
0
رئیس سازمان فضایی گفت: ماهواره ظفر ۲ در حال پشت سر گذاشتن تست‌های نهایی برای پرتاب است.

ماهواره‌های ایرانی در صف پرتاب چه ویژگی‌هایی دارند؟

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی کشور درباره ماهواره‌هایی که در صف پرتاب قرار گرفته‌اند، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان توضیح داد: ماهواره پارس ۱، یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری ۱۵ متر رنگی است. دو ماهواره پارس داریم که دو نمونه اول و دوم دارد. ماهواره مخابراتی ناهید ۲ را داریم که آماده پرتاب است. ماهواره طلوع ۳ هم سال گذشته رونمایی شد که قابلیت تصویربرداری ۱۰ متر رنگی و ۵ متر سیاه سفید از ویژگی‌های این ماهواره است.

او ادامه داد: ماهواره ناهید ۲ دو ماهواره است. نمونه کیفی پیش پرتابی و پروازی که در برنامه ریزی است هر دو در مدار قرار بگیرند. البته ممکن است فقط پرتاب نمونه پروازی را انجام بدهیم. تعدادی ماهواره تحقیقاتی در حال آماده سازی داریم که بیشتر با هدف تثبیت پرتابگر و تست برخی فناوری‌های تحقیقاتی روی پرتاب ماهواره است.
احتمال پرتاب ماهواره ظفر۲ در سال آینده

سالاریه بیان کرد: ماهواره کوثر را داریم که در واقع بخش خصوصی ما تهیه کرده و آن هم آماده پرتاب است. همچنین ماهواره ظفر ۲ که تقریبا مدت طولانی طول کشید تا تکمیل شد، اکنون در حال پشت سر گذاشتن تست‌های نهایی برای پرتاب است و تا سال آینده آماده پرتاب می‌شود.

او با بیان این که در تعداد پرتاب‌ها در طول سال محدودیت‌هایی وجود دارد، مطرح کرد: ما دنبال ترکیب پرتاب‌های داخلی و بین المللی هستیم تا بتوانیم از همه آن‌ها در اسرع وقت بهره برداری کنیم. پیش بینی ما این است ک تا انتهای سال آینده این قابلیت وجود دارد؛ اما با توجه به این که معمولا برنامه‌های پرتابی دستخوش بعضی از موارد پیش بینی نشده قرار می‌گیرند، ممکن است چند ماه دیر یا زود شود که در حوزه بین المللی هم همین رویه است و جای نگرانی ندارد.
کدام ماهواره‌های ایرانی در فضا هستند؟

رئیس سازمان فضایی در پاسخ به این که ایران چه تعداد ماهواره در مدار زمین دارد و کارکرد این ماهواره‌ها چیست، توضیح داد: چهار ماهواره اخیر، ثریا، مهدا، کیهان و هاتف همگی مخابراتی هستند. البته نوع کاربری هر یک و محدود کاری هر کدام متفاوت است. کیهان برای توسعه تکنولوژی اصلاح خطای ناوبری و هاتف برای توسعه تکنولوژی خدمات اینترنت اشیا است. هر چهار ماهواره نیز تحقیقاتی هستند. نور ۲، نور ۳ و خیام هم که مدار قرار گرفته‌اند هر سه سنجشی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: