April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
۳۲ میلیارد تومان سود انباشته و افزایش سود هر سهم آینده درخشان تری را مژده می‌دهد
کد خبر: ۴۰۹۲۷۳
۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
۳۲ میلیارد تومان سود انباشته و افزایش سود هر سهم از 44 به 62 ریال آینده درخشان تری را از بیمه تعاون مژده می‌دهد.

گام‌های استوار بیمه تعاون در مسیر سوددهی

بنگاه‌های اقتصادی برای آنکه توان مدیریتی، قدرت برنامه ریزی، دست یابی به هدفگذاری‌های صورت گرفته و موفقیت‌های خود را تشریح کنند، اقدام به تنظیم صورت‌های مالی تحت عنوان کدال می‌کنند. در اصل کدال یک صورت حساب مالی است که درآمد‌ها و هزینه‌های یک بنگاه اقتصادی را تشریح و نتایج عملکرد را توصیف می‌کند. البته اگر شرکت سودده باشد، کدال‌ها به صورت‌های گوناگون ماهیانه، فصلی، شش ماهه، نه ماهه و سالیانه منتشر می‌شود، اما شرکت‌هایی که عملکرد قابل قبولی ندارند، از انتشار کدال خودداری می‌کنند، زیرا حرفی برای گفتن ندارند و اگر کدال را منتشر کنند، عملکرد مدیران خود را زیر سوال برده اند.

رکودزنی در جمع رقبا

اما شرکت بیمه تعاون از جمله بنگاه‌های اقتصادی است که بدلیل استمرار عملکرد مناسب، کدال‌های بسیاری را منتشر می‌کند. البته انتشار کدال‌های موفقیت آمیز برای مجموعه‌هایی که از انحصار دولتی بهره می‌برند و رقیبی ندارند، مهم نیست، اما در بحث بیمه که بیش از ۳۰ شرکت قدر در این عرصه فعال هستند و هر کدام با ارایه طرح‌های جدید، سعی می‌کنند گوی سبقت را از دیگر رقبا بربایند، ارایه کدال با اعداد بزرگ که حکایت از موفقیت‌های بزرگ دارد، کار آسانی به نظر نمی‌آید.

درآمد چشمگیر فروش

شرکت‌های بیمه از دو منبع کسب درآمد می‌کنند که منبع اول فروش حق بیمه و منبع دوم سرمایه گذاری است. نکته‌ای که می‌تواند بیانگر عملکرد مناسب یک مجموعه باشد، مقایسه میزان سرمایه گذاری با کسب درآمد است. سرمایه ثبت شده بیمه تعاون ۵۰۰ میلیارد تومان است که با این عدد بازار یک هزار و ۱۱ میلیارد تومانی را مال خود کرد. بیمه تعاون با این میزان سرمایه در پایان آذر ۱۴۰۲ از فروش حق بیمه، یک هزار و ۶۱۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرد که حدود ۲۴۴ میلیارد تومان آن صرف حق بیمه اتکایی واگذاری شده است.

 

بیشتر بخوانید:

بزرگداشت جایگاه تعاون با خدمات رسانی بیمه تعاون



درآمد و هزینه در کانال ۸۰ درصدی

برای آنکه یک بنگاه اقتصادی بتواند به مسیر خود ادامه دهد، باید تراز منفی نداشته باشد و به عبارت بهتر دخل و خرجش همخوانی داشته باشد که بیمه تعاون در این زمینه اعداد خوبی ارایه کرده به نوعی که یک هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان درآمد بیمه‌ای داشته که در مقایسه با سال گذشته ۸۲ درصد افزایش یافت که هزینه‌های بیمه‌ای ۸۵ درصد زیاد شد. البته میزان درآمد به هزینه قابل مقایسه نیست و بیمه تعاون در۹ ماهه ۱۴۰۲ به میزان۱۵۶ میلیارد تومان سود ناخالص بدست آورده که در مقایسه با ۱۴۰۱ حدود ۶۴ درصد افزایش داشته است. البته سود عملیاتی بیمه تعاون ۳۳ میلیارد تومان ثبت شده که در مقایسه با دوره گذشته، افزایش ۱۹ درصدی داشت. از آنجا که سود خالص با کسر هزینه‌های مالی بدست می‌آید، بیمه تعاون پس از کسر هزینه‌ها به میزان ۳۰ میلیارد تومان سود خالص معرفی کرده که در مقایسه با سال گذشته حدود ۳۹ درصد افزایش داشته است. البته حاشیه سود ناخالص ۱۰ و حاشیه سود خالص ۲ درصد است.

سود انباشته چشمگیر

در تمامی بنگاه‌های اقتصادی، سود انباشته از ارزش ویژه‌ای برخوردار است. سود انباشته آن بخش از درآمد خالص شرکت است که می‌توان برای آینده به ویژه برنامه‌های توسعه‌ای روی آن حساب باز کرد. از آنجا که بیمه تعاون در ۹ ماه موفق به ثبت ۳۲ میلیارد تومان سود انباشته شده، می‌توان به اتفاقات جدیدی در آینده این شرکت امیدوار بود. نکته جالب توجه اینجاست که این عدد ۷ میلیارد تومان بیشتر از دوره گذشته بوده که رکوردشکنی را در اذهان تداعی می‌کند.

سهامداران راضی‌تر از گذشته

شرکت‌هایی که سهام خود را در بورس عرضه می‌کنند، با چالش بزرگ سهامداران به ویژه سهامداران خرد رو به رو هستند. این سهامداران خرد هستند که برای یک شرکت بورسی حاشیه مثبت یا منفی درست می‌کنند. بنابر این اگر شرکتی زیانده باشد، با انتقاد مستمر سهامداران رو به رو می‌شود که در قالب چوب حراج به سهام زدن صورت می‌گیرد و در نهایت باعث بی ارزش شدن سهام می‌شود، اما سوددهی به ویژه سوددهی بالا با استقبال سهامداران و تبلیغات بورسی در تالار شیشه‌ای رو به رو می‌شود. بیمه تعاون در این خصوص دست بالا دارد، زیرا وضعیت‌های مالی نماد بیمه تعاون در تالار شیشه‌ای (وتعاون) نشان می‌دهد هر سهم این شرکت ۶۲ ریال سود خالص را مال خود کرده که در مقایسه با دوره گذشته که ۴۴ ریال بود ۱۸ ریال رشد را نشان می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: