April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
خودروهای برقی با پرداخت ماهانه ۱۰۰دلار در فرانسه اجاره داده می‌شوند
کد خبر: ۴۰۹۳۰۲
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
0
دولت فرانسه در سال گذشته به منظور کاهش مصرف سوخت و دستیابی به هدف کربن‌صفر برای امسال طرحی را ارائه داد که براساس آن برای ۲۰ هزار اجاره‌نامه بودجه در نظر گرفته و البته پیش‌بینی کرده بود در صورت تقاضای بالا این تعداد را به ۵۰ هزار نسخه افزایش دهد. اما از آنجا که این طرح با استقبال غیرقابل پیش‌بینی روبه‌رو شد و میزان تقاضا بسیار فراتر از برنامه‌ریزی‌های اولیه است، دولت فرانسه برنامه یارانه اجاره خودرو‌های برقی به افراد کم‌درآمد را تا پایان سال متوقف خواهد کرد.

رانندگی با «تسلا مدل Y» با دریافت مشوق نقدی!

به نقل از اخبار خودرو، بر اساس این برنامه، افرادی که سالانه کمتر از ۱۵۴۰۰ یورو (۱۶۶۰۰ دلار) درآمد دارند، از ابتدای امسال (۲۰۲۴) می‌توانند ماهانه یک وسیله‌نقلیه الکتریکی را با پرداخت ۱۰۰ تا ۱۵۰یورو اجاره کنند.

دولت این برنامه را به‌منظور افزایش تقاضا برای خودرو‌های برقی برای افرادی که توانایی خرید خودرو‌های الکتریکی را نداشتند، طراحی کرد.

ابتدا قرار بود «تسلا مدل Y» زودتر وارد بازار شود، اما به دلیل عدم آمادگی خودروسازان فرانسوی و نبود وسایل‌نقلیه واجد شرایط این کار تا ابتدای سال جاری به تعویق افتاد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دولت در سال جاری ۱.۵ میلیارد یورو (۱.۶ میلیارددلار) برای یارانه ۲۰ هزار قرارداد اجاره در بودجه در نظر گرفته بود، اما پس از تقاضای زیاد، روز دوشنبه اعلام کرد این تعداد را به ۵۰ هزار قرارداد افزایش می‌دهد که البته این تعداد تا پایان امسال خواهد بود. طبق برنامه‌ریزی‌ها سال آینده این طرح را دوباره از سر می‌گیرد.

ازسوی‌دیگر دولت به خریداران خودرو‌های برقی، مشوق نقدی بین ۵ هزار تا ۷۰ هزار یورو پرداخت خواهد کرد. البته هزینه‌ای که دولت برای تردد این خودرو‌ها در جاده‌ها با تاسیس ایستگاه‌های شارژ در نظر گرفته است، یک‌میلیارد یورو برآورد شده است.

در این راستا دولت فرانسه یارانه خودرو‌های برقی را برای خریداران با درآمد بالاتر کاهش خواهد داد به‌طوری‌که میزان این یارانه از ۵۰۰۰ یورو به ۴۰۰۰ یورو برای ۵۰ درصد خریداران خودرو با بالاترین درآمد کاهش یافته، اما درمقابل میزان این یارانه را برای افرادی که درآمد کمتری دارند به ۷۰۰۰ یورو افزایش داده است.

کریستف بِشو، وزیر محیط‌زیست، توسعه پایدار، ترابری و مسکن در رادیو فرانس‌اینفو گفت: ما در حال تغییر برنامه برای کمک به افراد بیشتر، اما با پول کمتر هستیم.

مانند بسیاری از دولت‌های دیگر، فرانسه مشوق‌های مختلفی برای خرید وسایل نقلیه الکتریکی ارائه کرده است، اما همچنین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که از بودجه ۱.۵‌میلیارد یورویی درنظرگرفته‌شده تجاوز نمی‌کند.

ازسوی‌دیگر یارانه‌های خرید خودرو‌های برقی و همچنین دستمزد‌ها برای خرید خودرو‌های موتور احتراق داخلی جدید برای جایگزینی خودرو‌های قدیمی‌تر و آلاینده‌تر حذف می‌شوند. به‌عنوان‌مثال مبلغ یارانه خرید در پاریس بسته به درآمد افراد می‌تواند از ۲۲۵۰ یورو تا ۹ هزار یورو متغیر باشد.

البته باید گفت فرانسه در محدود کردن یارانه خودرو‌های برقی تنها نیست، زیرا آلمان هم برنامه خود را در ماه دسامبر پیش از موعد به پایان رساند، زیرا مجبور شد بودجه خود را به دلیل حکم دادگاه قانون‌اساسی که بر هزینه‌های انتقال سبز تاثیر می‌گذارد، بازنگری کند.

اما نکته مهم در این میان که نباید از آن غافل شد؛ واجد شرایط بودن است، بدین‌معنی که وسایل‌نقلیه باید محدودیت‌هایی را در مورد میزان کربن تولیدشده هنگام تولید و حمل‌ونقل رعایت کنند! این اقدام برای اطمینان از عدم ورود خودرو‌های ارزان چینی طراحی شده است.

لیست خودرو‌های واجد شرایط این طرح شامل ۲۴ مدل است که توسط Stellantis و پنج مدل توسط رنو تولید شده‌اند. البته باید گفت تسلا مدل Y واجد این شرایط است، اما مدل ۳ خیر.

ازسوی‌دیگر رنو، خودرو ارزان خود یعنی داچیا؛ مدل اسپرینگ را که از چین وارد شده بود، از لیست حذف کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: