April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
استخراج کلی ۲۳۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تن مواد معدنی نشان می‌دهد
کد خبر: ۴۰۹۴۲۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
استخراج کلی ۲۳۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تن مواد معدنی در مدت 10 ماه نشان می‌دهد که صنعت مس در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب گام برمی دارد.

صنعت مس در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب

از هنگامی که تحریم‌ها کلید خورد، متوجه تمامی چالش‌های اقتصادی کشور شدیم. تازه فهمیدیم اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت تا چه اندازه فلج کننده است. هنگامی که نفت را استخراج کردیم، اما نتوانستیم بفروشیم، متوجه بحران بزرگ تحریم شدیم. البته که نمی‌توانستیم درجا بزنیم، به همین دلیل با جدیت بیشتری علیه تحریم‌های فلج کننده دست بکار شدیم و ظرفیت‌های دیگر اقتصادی را شکوفا کردیم.

ظرفیت دیده نشده معادن

یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی که توجه لازم به آن نشده بود، معادن بود. از معادن سنگ آهن تا سرب، روی، آلومینیوم، آهک و بسیاری موارد دیگر را با جدیت دنبال کردیم و، چون اقدام موثری انجام نداده بودیم، از مراحل ابتدایی کار را شروع کردیم. از تحقیق تا اکتشاف و حفاری را با جدیت دنبال کردیم تا توانستیم ظرفیت‌های بزرگ در بخش معدن را شناسایی کنیم و به بهره برداری برسانیم.

جایگاه و ظرفیت مس

در حالی بدنبال فعال کردن ظرفیت‌های اقتصاد مغفول مانده بودیم که متوجه جایگاه مس و ظرفیت‌های آن شدیم. در حالی که سال‌های متمادی بر روی ذخایر بزرگ مس زندگی می‌کردیم، اما نتوانسته بودیم آن‌ها را شکوفا کنیم، در حالی که زمان بی توجهی به صنعت مس به پایان رسیده بود. به همین دلیل از اکتشاف تا حفاری و دستیابی به ذخایر را در دستور کار قرار دادیم و در نتیجه تلاش‌های گسترده‌ای که در این عرصه انجام دادیم، توانستیم پله‌های ترقی را در مس طی کنیم و به جایی برسیم که در بین ۱۰ کشور برتر جهان قرار گیریم. اما این کافی نبود و با پیمودن پله‌های ترقی، توانستیم به رتبه هفتم جهان دست یابیم و هنوز بدنبال رسیدن به رتبه‌های بالاتر در صنعت مس جهان هستیم.

بیشتر بخوانید:

عبور شرکت ملی صنایع مس از مرزهای دست نیافتنی


فرمان تولید

در این بین فرمان مستمر رهبر انقلاب بر تکیه بر تولید در قالب نامگذاری سال‌های صادر می‌شد. سالی نبود که تولید محور قرار نگیرد و همین تاکید فرمانده کل قوا باعث شد تا تمامی آن‌هایی که دل در گرو عشق به انقلاب و آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران داشتند، با جدیت بیشتری دست به کار شوند.

رشد استخراج

بدلیل آنکه مس جایگاه والایی در تولید، اشتغاالزایی، درآمدزایی، ارزآوری و بهره وری داشت، مدیرانی کارآمد در عرصه صنعت مس مشغول بکار شدند و با سرعت چشمگیری، رکورد شکنی‌های پی در پی را رقم زدند. به نوعی که شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد با پشتکار نیرو‌های متخصص و کارآمد، در مسیر تحقق شعار سال‌جاری با عنوان «مهار تورم، رشد تولید» در ۱۰ ماهه نخست امسال موفق به استخراج کلی ۲۳۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تن مواد معدنی شده که این میزان تولید درمقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته، رشد ۲۶ درصدی را نشان می‌دهد. این اعداد و ارقام نشان داد صنعت مس تا چه اندازه در مسیر اهداف و آرمان‌های انقلاب گام برداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: