April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
با اشتغال زایی برای ۱۵۰ کارجو در رویداد مردمی اشتغال صورت گرفت
کد خبر: ۴۰۹۴۲۷
۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
اشتغالزایی برای ۱۵۰ کارجو در رویداد مردمی اشتغال، بیانگر توانمندی منطقه آزاد ارس در مقابله با بیکاری است.

توانمندی منطقه آزاد ارس در مقابله با بیکاری

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که اقتصاد را تهدید می‌کند، بیکاری است. بیکاری تبعات بسیاری دارد که از رکود اقتصادی تا بحران‌های اجتماعی را رقم می‌زند. برای آنکه با این بحران جدی مقابله شود، نیازمند برنامه ریزی، آینده نگری، سرمایه گذاری‌های جدی، هماهنگی و هماهنگی دستگاه‌های مسوول، توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی و تعاونی و گام‌های بلند اجرایی هستیم.

تنوع مشاغل

اشتغال به صورت‌های گوناگون مطرح می‌شود که هر کدام راهکار‌های خاص خودش را دارد. هر حرکتی که بتواند بخشی از نیرو‌های جامعه را مشغول بکار کند، به عنوان ظرفیتی برای مقابله با بیکاری مطرح می‌شود. از دستفروشی تا کار در کارخانه و کارمندی ادارات دولتی شغل محسوب می‌شود. البته باور‌هایی که نسبت به برخی مشاغل وجود دارد، نقش آن‌ها را در اشتغالزایی کمرنگ کرده، در حالی که باعث درآمدزایی برای بخشی از جامعه می‌شود.

اهمیت اشتغال پایدار

اینکه جامعه به صورت موقت مشغول بکار باشد یا مشاغل کاذب همچون دستفروشی رونق بگیرد، رویکردی نیست که بتوان روی آن‌ها حساب باز کرد. اگرچه برای بسیاری از افراد مشاغل کاذب به وسیله‌ای دایمی برای کسب درامد تبدیل شده و بسیاری از افراد به وسیله مشاغلی همچون دستفروشی امرار معاش می‌کنند، اما آنچه می‌تواند اقتصاد را شکوفا کند، مشاغل پایدار است. برای آنکه اشتغال پایدار صورت بگیرد، به سرمایه گذاری‌های کلانی نیاز است. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند برای ایجاد هر شغل پایدار، باید یک میلیارد تومان سرمایه گذاری صورت بگیرد، عددی که اهمیت اشتغال پایدار را دو چندان می‌کند. برای آنکه اشتغال پایدار صورت بگیرد، باید گزینه‌های بسیاری گردهم آیند و هماهنگی، همکاری و تعامل گسترده‌ای صورت پذیرد.

ظرفیت مناطق آزاد

یکی از بزرگترین ظرفیت‌هایی که برای اشتغالزایی وجود دارد، مناطق آزاد است. قوانین حمایتی، معافیت ها، قوانین ویژه، فرصت‌ها و بسیاری موارد دیگر باعث می‌شود مناطق آزاد از جذابیت‌های بسیاری برای سرمایه گذاران برخوردار باشد. البته مناطق آزاد در بخش‌هایی تعریف و فعال شده که می‌تواند به اشکال گوناگون تولید، صنعت، گردشگری، برگزاری همایش و... فرصت شغلی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

تخت گاز منطقه آزاد ارس در جاده تولید و اشتغالزایی



فرصت سازی‌های مستمر

منطقه آزاد ارس در بین مناطق آزاد کشور از گستردگی و تنوع زیادی برخوردار است و مدیریت منطقه آزاد ارس به صورت مستمر در حال فرصت سازی است. به نوعی که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس به بخش خداآفرین رفت و در جلسه بررسی مسایل اقتصادی محدوده خداآفرین، به رصد آخرین وضعیت فعالیت واحد‌های تولیدی مستقر در سایت صنعتی و میزان پیشرفت طرح‌های مصوب کمیسیون اقتصادی پرداخت. مجید کیانی با بیان اینکه سایت ۱۲۶ هکتاری صنعتی خداآفرین با ۱۰۰ قطعه آماده میزبانی از واحد‌های تولیدی است، تصریح کرد: سازمان اعتبارات لازم را جهت تکمیل زیرساخت‌های آب و برق در این سایت اختصاص داده تا همزمان با شروع احداث واحد‌های جدید، زیرساخت‌ها نیز تقویت شود. مدیرعامل منطقه آزاد ارس خواستار طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری متناسب با شرایط محدوده خداآفرین شد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی در محدوده خداآفرین باید تقویت و سایت صنعتی و دامپروری این منطقه به فعالین اقتصادی کشور معرفی شود.

رویداد مردمی اشتغال

بازدید‌ها و اقداماتی که صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که تمامی بخش‌های اقتصادی کشور حساب ویژه‌ای روی مناطق آزاد باز کرده اند به نوعی که مدیر کار و خدمات اشتغال سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به برگزاری نخستین رویداد مردمی اشتغال با هدف ارتباط کارجویان با کارفرمایان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز واحد‌های تولیدی گفت: در این رویداد ۱۵۰ کارجو از شهر‌های جلفا و همجوار همچون مرند و خوی تقاضای اشتغال خود در واحد‌های صنعتی و کشاورزی منطقه را ارائه کردند که برای تمامی کارجویان، متناسب با نیاز واحد‌های تولیدی و شرایط کارجویان، اشتغال بکار صورت پذیرفت.

تقاضای کار در رسته‌های گوناگون

نژادغلی از تقاضای بالای بنگاه‌های اقتصادی برای جذب نیروی کار خبر داد و گفت: ۱۶ واحد تولیدی و خدمات‌رسان در رویداد مردمی اشتغال خواستار بکارگیری نیروی انسانی اعم از کارگر ساده، مهندس مکانیک، مهندس کشاورزی، برقکار، اپراتور تولید، مهندس پلیمر و شیمی، تاسیسات، حسابدار، خیاط، راننده، نگهبان و... بودند. وی با اشاره به اشتغال قریب به ۲۰ هزار نفر در منطقه آزاد ارس، خاطرنشان ساخت: در این منطقه صد‌ها فرصت شغلی وجود دارد و واحد‌های تولیدی فعال و درحال احداث به‌صورت مستمر نیازمند نیروی کار متخصص و ماهر هستند و این مدیریت آماده معرفی کارجویان به واحد‌های تولیدی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: