April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۰۹۶۰۰
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۰
0
محمدرضا اسفندیاری / مدیر روابط عمومی منطقه آزاد ماکو

جذابیت‌های خیره کننده منطقه آزاد ماکو

سالهاست از کینه توزی‌های دشمنان رنج می‌بریم و این کینه توزی‌ها به اشکال گوناگون از حمله نظامی تا اقدامات تروریستی استمرار داشته است. اگرچه در تمامی این سال‌ها توانسته ایم سختی‌ها را پشت سر بگذاریم، اما دشمنان دست بردار نیستند و جنگ اقتصادی را در دستور کار قرار داده اند.

ظرفیت‌های اقتصادی

با نگاهی به ظرفیت‌های اقتصادی ایران، متوجه می‌شویم که دشمنان در جنگ اقتصادی نیز نمی‌توانند پیروز شوند. تنوع آب و هوایی به اندازه‌ای زیاد است که وقتی روی کوه‌های پر برف آذربایجان اسکی می‌کنیم، همزمان مردم در آب‌های جنوب کشور، آب تنی می‌کنند. معادن بسیار و پرتنوع، از مهمترین ظرفیت‌های اقتصادی ایران است به نوعی که از سنگ آهن تا طلا، مس، روی، سرب، منگنز، سنگ‌های تزیینی و... توانسته اشتغالزایی و گردش مالی قابل توجهی را رقم بزند. ذخایر بسیار گسترده در حوزه‌های نفت و گاز نیز از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی کشور است. به عبارت بهتر به هر گوشه از کشور که توجه کنیم، ظرفیتی برای رونق اقتصادی داریم.

گردشگری کم هزینه و پردرآمد

یکی دیگر از ظرفیت‌های اقتصادی کشور، ظرفیت گردشگری است. به هر گوشه از کشور که نگاه کنیم، آثار باستانی بسیاری وجود دارد که می‌تواند نظر گردشگران را به خود جلب کند. از سوی دیگر اقوام متعددی داریم که هر کدام آداب و رسوم ویژه‌ای دارند که می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد. صنایع دستی نیز از جمله عوامل اقتصادی است که در نوع خود بی نظیر است. این همه جاذبه به تنهایی می‌تواند رونق اقتصادی را رقم بزند، زیرا کشور‌هایی که ۳۰ درصد ظرفیت‌های ایران را ندارند، توانسته اند اقتصاد کشورشان را از گردشگری تامین کنند.

مناطق آزاد، بستر گردشگری

از جمله ظرفیت‌های قابل توجهی که در عرصه اقتصاد بخوبی خودنمایی می‌کند، مناطق آزاد است. مناطق آزاد از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب گسترده شده که هر کدام جذابیت‌های خاص خودش را دارد. اگر مناطق آزاد کیش یا قشم در دل آب‌های نیلگون خلیج فارس خودنمایی می‌کنند، مناطق آزاد ماکو و ارس در دل جنگل‌ها و سبزه زار‌های شمال غرب کشور، دل هر گردشگری را می‌رباید.

 

بیشتر بخوانید:

حرکت شتابان منطقه آزاد ماکو بر ریل دانش



از کلیسا تا کاخ موزه

ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور است که با ترکیه و جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد. اگرچه منطقه آزاد ماکو از ویژگی‌های خاص جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است، اما ترکیبی از گردشگری طبیعی و گردشگری فرهنگی است. کاخ موزه باغچه جوق که یک باغ ۱۱ هکتاری است، از دوره قاجار بجا مانده و مجموعه قلعه تاریخی ماکو را در همسایگی خود دارد. کلیسای زور زور که از بنا‌های تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکواست، همه ساله ارامنه بسیاری از سراسر جهان به سوی خود جلب می‌کند و پذیرای آنان است.

از کوه نوردی تا اسکی و ماهیگیری

منطقه آزاد ماکو در محاصره کوه‌های بلندی قرار دارد که در فصل تابستان سبز و در فصل زمستان پوشیده از برف است. این تنوع آب و هوایی باعث می‌شود ورزش‌هایی همچون کوهنوردی، صخره نوردی، اسکی، پرواز با پاراگلایدر و بسیاری ورزش‌های تفریحی و حرفه‌ای در ماکو انجام شود. همچنین رودخانه‌ها و سد‌های کوچک و بزرگ از جمله ظرفیت‌هایی است که زمینه گردشگری آبی و ساحلی را فراهم می‌کند. رودخانه‌های ارس و زنگمار، سد‌های بارون، ارس، شهید قنبری و قیقاج از دیگر جاذبه‌های بی نظیری است که قایق سواری، ماهیگیری، ورزش‌های آبی موتوری و غیر موتوری، جت اسکی، موتورسیکلت‌های آبی، پاراگلایدر‌های آبی، فعالیت‌های اکوتوریستی، فعالیت‌های اکتشافی و ماجراجویانه و بسیاری موارد دیگر را مهیا کرده است.

گردشگری سلامت

ظرفیت بسیار خوب دیگری که ماکو دارد، در حوزه گردشگری سلامت است. گردشگری سلامت در دو بخش استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و توانمندی‌های درمانی است. منطقه آزاد ماکو آب و هوای مساعد و روستا‌های ییلاقی زیبایی دارد که می‌تواند محلی برای آسایش و آرامش افرادی باشد که آلودگی هوای کلانشهرها، جسمشان را در معرض تهدید‌های جدی قرار داد و شلوغی باعث آلودگی صوتی و تنش‌های روحی روانی شان شده. مردم همچنین می‌توانند با فرو رفتن در آب‌های گرم معدنی از خاصیت آب درمانی استفاده کنند. از سوی دیگر با سقوط روز افزون ارزش پول ملی و ثباتی اقتصادی که در دیگر کشور‌ها وجود دارد، بسیاری از بیماران از سراسر جهان می‌توانند به مراکز پیشرفته پزشکی و درمانی ماکو مراجعه کنند و از بروزترین تجهیزات پزشکی خدمات درمانی بگیرند و به وسیله پزشکان توانمند ایرانی با قیمت‌های بسیار ناچیز در مقایسه با هزینه‌های درمان در دیگر کشورها، بهره‌مند شوند.

قطب جذب سرمایه گذار

گستردگی این اندازه از امکانات در منطقه آزاد ماکو، می‌تواند بهترین فرصت برای سرمایه گذاران و رونق بخش خصوصی باشد. سرمایه گذار بخش خصوصی در هر بخشی که تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد، می‌تواند به منطقه آزاد ماکو بیاید. به همان اندازه که سرمایه گذاران در حوزه سلامت، بدنبال ظرفیت‌های بزرگ و پرمخاطب از بیمارستان تا رادیولوژی هستند تا به سرمایه گذاری سودآور دست یابند، سرمایه گذاران در حوزه گردشگری نیز می‌توانند از ظرفیت‌های مغفول مانده منطقه آزاد ماکو به بهترین نحو بهره ببرند. از سوی دیگر وجود این همه گردشگر نیاز به محل اقامت دارد که علاقمندان به هتلداری می‌توانند با احداث هتل، محل‌های اقامت مناسبی برای جمعیت بزرگ گردشگران وارد شده به ماکو احداث کنند.

انتخاب با سرمایه گذار

منطقه آزاد ماکو یک فرصت جدی و یک ظرفیت بزرگ است تا افرادی که دنبال سرمایه گذاری مطمئن و آسوده هستند، به ماکو بیایند. بی شک افرادی که در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذاری می‌کنند، خودشان نیز از امکانات ماکو بهره مند می‌شوند و می‌توانند بهترین فرصت را بدست بیاورند. با این همه ظر فیت و فرصت، انتخاب با سرمایه گذار است که در کلانشهر‌ها با انواع آلودگی‌های جسمی و روحی سرمایه گذاری کند، یا با سرمایه گذاری کمتر و سوددهی بیشتر به منطقه آزاد ماکو بیاید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: