May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۰۲۸۸
۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
0
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی گفت: ۱۲۰ مقاله از کشفیات سال ۱۴۰۱ برای بیست‌ویکمین گردهمایی سراسری باستان‌شناسی دریافت شده است.

جزئیاتی از گردهمایی سراسری باستان‌شناسی/ نمایشگاه نویافته‌های جدید باستانی برگزار می‌شود

مصطفی ده پهلوان رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به برگزاری بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان شناسی گفت: این گردهمایی به مدت سه روز از امروز دوشنبه ۱۴ اسفند الی چهارشنبه ۱۷ اسفند برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی اظهار کرد: هر مقاله‌ای که در این همایش بررسی می‌شود مربوط به یکی از محوطه‌های باستانی، مثل غار قلعه کرد شهر آوج است. این غار شواهدی از حضور ۴۰۰ هزار ساله بشر را در خود دارد.

ده پهلوان اضافه کرد: سخنرانی در مورد پارینه سنگی و کاوش در محوطه‌هایی که در مورد دوران اسلامی و متاخر ایران از دیگر برنامه‌های این گردهمایی سه روزه است که بصورت برخط از تلویزیون اینترنتی پژوهشگاه مراسم پخش می‌شود.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی تصریح کرد: نمایشگاهی از کاوش‌هایی از ۱۴ محوطه باستانی جدید در کنار گردهمایی برگزاری می‌شود که گزیده‌ای از نو یافته‌های سراسر کشور است.

او با اشاره به محوطه‌های باستانی از جمله سیلک کاشان و محوطه ویران شهر خراسان شمالی گفت: یکی از محوطه‌های جدید که کشف شده، محوطه بازه هور در خراسان رضوی با آثار گچ بری‌هایی از دوره ساسانی به‌جا مانده است.

ده پهلوان خاطرنشان کرد: نسبت به دهه‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی از جمله علوم آزمایشگاهی کردیم، اما در برخی حوزه‌ها وابستگی‌ها و نقص‌هایی داریم. مثلا در مورد کربن ۱۴ که سالیابی قطعی یا استخراج دی ان‌ای کهن که از اسکلت‌های باستانی و آزمایشگاه‌های زیستی از جمله آن‌هاست که امیدواریم در سال‌های آینده به این فناوری‌ها دست یابیم.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به استفاده پژوهشگاه از گروه‌های خلاق و شتاب دهنده برای پژوهش‌های نوین افزود: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم آزمایشگاهی همکاری خوبی با ما دارند.

ده پهلوان با دعوت از مردم برای حضور در نمایشگاه نویافته‌های جدید باستانی در موزه ملی گفت: در روز‌های عید، هر روز یکی از سرپرستان کاوش محوطه‌ها در نمایشگاه آثار حضور دارد و پاسخگوی سوالات بازدید کنندگان خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: