کد خبر: ۴۱۰۳۱۵
۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
0
معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: در دولت سیزدهم، ۴۲ نیروگاه جدید به مدار آمد که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد واحد بخار بوده است و این واحدهای بخار ۲۱۰۰ مگاوات تولید برق دارند بدون اینکه سوخت مصرف کنند و این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی شود.

۱۶ نیروگاه مازوت می‌سوزانند

به نقل از ایلنا، ناصر اسکندری در نشست حاشیه‌ای بازدید از شرکت تعمیرات نیروگاهی اظهار داشت: صنعت برق علیرغم تحریم در ارائه خدمات به مردم کوچکترین کوتاهی نداشته، چراکه ۸۰ میلیون ناظر فعالیت های آن را نظارت می کنند، این صنعت تا به امروز در حوزه تولید، انتقال و توزیع فعال بوده اما از مصرف کننده غافل مانده است، با این‌همه صنعت برق مکلف است خدمات باکیفیتی به مردم ارائه دهد که البته در این حوزه کارنامه قابل قبولی دارد.

 

وی افزود: صنعت برق در دو سال گذشته علیرغم تنگنای اقتصادی و تحریم توانسته با ۹۸ درصد آمادگی در اختیار مردم باشد در حالی که این رقم در جهان ۹۵ درصد است. یعنی نیروگاهی داشتیم که با ۶۴ سال عمر در اوج تابستان با حداکثر ظرفیت تولید برق داشته است.

 

معاون راهبری تولید برق حرارتی گفت: بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور تولید برق دارند.

 

وی با بیان اینکه ما اکنون تولیدکننده قطعات نیروگاهی هستیم و وابسته به بیرون از مرزه نیستیم، افزود: این نتیجه تصمیمات شجاعانه ای است که منجر به تشکیل شرکت نیروگاهی شده است.

 

وی با بیان اینکه ما یکی از ۵ شرکت سازنده توربین در جهان هستیم، خاطرنشان کرد: ما اکنون در مناقصات جهانی شرکت و ۹۱ درصد قطعات را خودمان تولید می کنیم.

 

اسکندری با بیان اینکه از نظر ظرفیت نصب شده رتبه نهم جهان را داریم، اظهار داشت: در گذشته از حضور متخصصین خارجی بهره می بردیم امروز فقط منخصصین داخلی کار تولید و تعمیر قطعات را انجام می دهند.

 

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل برق حرارتی  ۸۲۵ هزار قطعه ساخته ایم، ادامه داد: نیروگاههای حرارتی ۹۴ درصد انرژی را تولید می‌کنند و ۶ درصد تولید را نیز دیگر نیروگاهها برعهده دارند.

 

این مقام مسئول در شرکت برق حرارتی با بیان اینکه ما توان ارائه سرویس تعمیراتی به تمام کشورهای همسایه را داریم، افزود: در دولت سیزدهم، ۴۲ نیروگاه جدید به مدار آمد که ۲۹ واحد گازی و ۱۳ واحد واحد بخار بوده است و این واحدهای بخار ۲۱۰۰ مگاوات تولید برق دارند بدون اینکه سوخت مصرف کنند و این باعث شده ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در مصرف سوخت صرفه جویی شود.

 

وی گفت: ظرفیت نیروگاهی از ابتدای انقلاب از ۷ هزار مگاوات به ۷۵ هزار مگاوات رسیده یعنی ۱۵ برابر شده است و این در حالی است که نیروی انسانی ۶۰ درصد افزایش داشته یعنی ۱.۶ برابر شده است.

 

اسکندری با بیان اینکه راندمان نیروگاهی از ابتدای ۱۴۰۱ به ۳۹.۱ درصد رسیده، افزود: کاهش تلفات و همچنین استفاده از شرکتهای دانش بنیان بک برنامه جدی در دستور کار ما است.

 

وی ادامه داد: در تابستان به دلیل اوج بار ضرورت دارد از حداکثر ظرفیت نیروگاهی استفاده شود بنابراین نیروگاهها برای تعمیرات ار مدار خارج نمی شوند.

 

معاون راهبری شرکت تولید برق حرارتی گفت؛ پارسال ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیراتی داشتیم امسال به دلیل اینکه دمای بالا تداوم داشت محدودیت تعمیرات داشتیم و به این ترتیب ۱۱۰ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی داشته ایم به دلیل اینکه بارش زیادی نداشتیم.

 

وی افزود: پیش بینی می شود از نیروگاههای برقابی در فصل تابستان تولید برق زیادی نداشته باشیم لاجرم برق حرارتی جایگزین می شود.

 

اسکندری گفت: پیش بینی می شود امسال زودتر گرما برسد بنابراین تا نیمه اردیبهشت باید صددرصد آمادگی داشته باشیم یعنی عملا ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات باید تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ تمام شود.

 

وی ادامه داد: اکنون ۵۶ درصد تعمیرات شروع شده و ۵۰ درصد به اتمام رسیده است، پیش بینی این است که با رفع محدودیت بتوانیم به برنامه زمانبندی برسیم.

 

اسکندری بیان داشت: علیرغم تامین سوخت و برودت پیش بینی نشده که تامین سوخت را تحت تاثیر قرار داد اما برنامه تعمیرات دچار اختلال نشد.

 

وی با بیان اینکه تابستان ۱۴۰۳ را بدون خاموشی خواهیم گذراند، افزود: از ابتدای پولت ۳۸ قطعه ساخت داخل شد که مانع از خروج ۱۷.۵ میلیون یورو از کشور شد و اگر این تجهیزات وجود نداشت باید از کشورهای همجوار وارد می کردیم.

 

وی بیان داشت: بابت ساخت داخل تجهیزات ۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی ارزی داشته ایم.

 

وی در پاسخ به ایلنا، درباره وضعیت تامین‌سوخت گاز در نیروگاهها باتوجه به برودت هوا گفت: همواره اولویت اصلی مردم بوده است بنابراین طبیعی است که با افزایش مصرف گاز خانگی تحویل گاز به نیروگاهها کاهش می یابد.

 

اسکندری افزود: در حال حاضر مصرف سوخت ۱۶ نیروگاه مازوت است و بقیه از گازوییل است.

 

وی هزینه تعمیرات را در سال جاری ۱۲ هزار میلیارد تومان‌ عنوان کرد.

 

اسکندری بیان داشت: ۶۸ درصد ظرفیت نیروگاهی در دست بخش خصوصی ۳۲ درصد برعهده برق حرارتی است اما تامین سوخت و مدیریت تامین و آماده کل نیروگاهها به عهده برق حرارتی است.

 

 ابوالقاسم حاجی نوروزی نیز با اشاره به فعالیت ۲۸۰ نفر در شرکت تعمیرات نیروگاهی گفت: این شرکت در سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و کار اصلی آن بازسازی قطعات داغ توربینهای گازی است.

 

وی افزود: ما قطعاتی را که قابلیت ۲ تا ۳ بار بازسازی دارند بخاطر تحریم بعضا ۱۱ بار بازسازی کردیم و ۱۸ ماه نیز گارانتی دارند، این در حالی است که سازنده بیشتر از ۳ تا ۴ بار اجازه بازسازی نمی دهد.

 

معاون مالی و پشتیبانی شرکت تعمیرات نیروگاهی با بیان اینکه ما ظرفیت بازسازی ۷۰ درصد نیاز به تعمیرات نیروگاهی را داریم، اظهار داشت: ۷۰۰ تا ۸۰۰ معادل ست در سال بازسازی می شوند.

 

وی بیان داشت: ما در حال حاضر با صد در صد ظرفیت کار می کنیم.

 

نوروزی میزان طلب از وزارت نیرو را ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

 

وی یادآور شد: ما در زمینه تعمیرات نیروگاهی در جهان رتبه چهارم و در خاورمیانه اول هستیم.

 

در ادامه مسعود مرادی گفت: فعالیتهای تخصصی و فوق تخصصی شرکت تعمیرات نیروگاهی ایران در قالب ۴۳ پروژه به ظرفیت ۸ هزار و ۸۹۷ مگاوات ساعت در جهت ارتقای آمادگی واحدهای نیروگاهی کشور جهت گذر از پیک برق ۱۴۰۳ است.

 

وی ساخت قطعات حساس و خاص در یازده ماه نخست سال را به لحاظ تنوع ۷۸ نوع و به لحاظ تعداد ۷۴۲۳ عدد اعلام کرد.

 

مدیر عامل شرکت تعمیرات نیروگاهی بیان داشت: با تعمیرات نیروگاهی ۳ میلیون یورو از خروج ارز جلوگیری شد.

 

وی ساخت بار اول قطعات حساس نیروگاهی مبتنی بر دانش بومی را به لحاظ تنوع ۳۶ نوع و به لحاظ تعداد ۲۵۴۰ عدد عنوان کرد.

 

بیشتر بخوانید: آلودگی کربنی رکورد زد

 

مرادی همچنین گفت: تعداد قطعات ساخت داخل در دولت سیزدهم ۳۸ هزار عدد بوده که این میزان تولید مانع از خروج ۱۷۰۵ میلیونن یورو ارز از کشور شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: