فتحعلی افزایش سهم بازار ارزی را برای سال آتی سیاستگذاری کرد
کد خبر: ۴۱۰۳۲۱
۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
0
فتحعلی با تاکید بر افزایش سهم بازار ارزی برای سال آتی، از رویکرد بانک سینا برای بدست آوردن سهم بیشتر از بازار‌های مالی و اقتصادی خبر داد.

بانک سینا بدنبال سهم بیشتر از بازار‌های مالی و اقتصادی

ماهیت بانک انجام انواع معاملات پولی و مالی است. اگرچه این معاملات در عرصه‌های گوناگون تعریف می‌شود، اما بیشتر تمرکز بانک‌ها بر فعالیت‌های داخلی است. البته معاملات ارزی نیز ظرفیت خاص خودش را دارد که اگر بانک‌ها در این مسیر فعالیت کنند، اتفاقات خوبی رقم می‌خورد. نکته‌ای که به عنوان چالش مطرح می‌شود، وضعیت ویژه ایران در مقابله با تحریم هاست. امروزه هر اقدامی در عرصه‌های اقتصادی داخلی، به سیاست خارجی مرتبط می‌شود و، چون تحریم‌ها نظام اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده، ورود به عرصه‌های جهانی با چالش رو به رو می‌شود که نمونه آن را در حجم عظیم پول‌های بلوکه شده شاهد هستیم.

ضرورت حضور در عرصه‌های جهانی

در هر صورت نمی‌توان با اقتصاد جهانی قهر بود، بلکه باید با استفاده از راهکار‌ها و ابزار‌های گوناگون، در عرصه‌های جهانی نیز حضور یافت. برای مبادلات جهانی به ابزار خاص تجارت جهانی نیاز داریم که در قالب اعتباری، اسناد و نقدی صورت می‌گیرد. در آشفته بازار ارزی، صرافی‌ها با قدرت ورود می‌کنند و با جابجایی ارز، سود‌های کلانی نصیب خود می‌کنند. اما سوال اینجاست که آیا می‌توان بانک را جایگزین صرافی کرد.

ظرفیت بانک برای جابجایی ارز

البته که بانک ظرفیت خوبی برای جابجایی ارز است. نقل و انتقال ارز با نظام بانکی، اطمینان بیشتری دارد و حجم بیشتری را می‌توان جابجا کرد و ده‌ها مزیت دیگر که بر اهمیت بانک‌ها صحه می‌گذارد. اما در شرایط تحریم، ناچار هستیم از ظرفیت صرافی‌ها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم. با این وصف باید بانک‌ها را در معاملات ارزی فعال کنیم، چرا که هم در حال حاضر نقش ویژه‌ای دارند و هم می‌توان بانک‌ها را برای روز‌های آینده برداشته شدن تحریم‌ها آماده نگه داشت.

بانک‌های کوچک ریسک کمتر

بانک‌ها به دلیل ناپایداری نرخ ارز با ریسک معاملات ارزی مواجه هستند؛ بنابراین سطح پذیرش ریسک ارز در تعیین سمت و سوی معاملات ارزی موضوع مهمی است و اغلب با حجم فعالیت‌های بانک مرتبط است. البته بانک‌های کوچک و تازه تأسیس در بیشتر مواقع فعالیت تجاری خود را به تأمین نیاز‌های ارزی مشتریان خود محدود می‌کنند. این کار مستلزم خرید و فروش ارز به نیابت از مشتری است، فرآیندی که از طریق آن وضعیت‌های باز ارزی این معاملات در عرض چند دقیقه بسته می‌شوند. چنین بانک‌هایی برای دوره‌های زمانی بسیار کوتاه و به مقدار کمی در معرض ریسک ارز قرار می‌گیرند و بنابراین، به مدیریت حرفه‌ای ارز نیاز ندارند.

ریسک بیشتر بانک‌های بزرگ

 

بیشتر بخوانید:

سرعت خیره کننده بانک سینا بر ریل دیجیتال و پلتفرم



از سوی دیگر بانک‌هایی که با بانک‌های خارجی، روابط بانکی و کارگزاری داشته یا معاملات ارزی مشتریان را پشتیبانی می‌کنند، در معرض پذیرش ریسک سطح بالای ارز قرار دارند. این ریسک برای بانک‌هایی که به اعطا یا اخذ وام ارزی می‌پردازند، همچنان در سطح بالایی قرار دارد، زیرا این ریسک ممکن است منجر به وضعیت‌های باز ارزی یا عدم تطابق سررسید‌ها شود. بنابر این نوسانات نرخ ارز می‌تواند در درآمد حاصل از فعالیت‌های ارزی برای شبکه بانکی کشور اهمیت ویژه‌ای داشته باشد.

ورود جدی‌تر و بیشتر

از آنجا که بانک سینا یکی از بزرگترین بانک‌های کشور است و در مدت کوتاهی توانسته پله‌های ترقی را طی کند، در زمینه معاملات ارزی نیز ورود کرده که تاثیرات چشمگیری بر درآمد‌های بانک داشته است. به همین منظور مدیریت بانک سینا تصمیم گرفته در این زمینه بیشتر و جدی‌تر ورود کند و برای درک درست از این ظرفیت، همایش سراسری واحد‌های ارزی بانک سینا با حضور روسا، معاونین، روسای دوایر و کاربران ارزی شعب و ستاد برگزار شد. مدیرعامل بانک سینا اعلام کرد: یکی از اصلی‌ترین اهداف بانک سینا در سال ۱۴۰۳، افزایش سهم بازار و درآمد‌های ارزی است.

رشد ۳۵ درصدی منابع

غلامرضا فتحعلی، در همایش واحد‌های ارزی که با موضوع تبیین اهداف و سیاست‌های ارزی در راستای افزایش سهم بازار بانک در حوزه ارزی برگزار شد، با تبیین اهم اقدامات این بانک در سال جاری، از پوشش ۱۴۵ درصدی بودجه سود بانک و رشد ۳۵ درصدی منابع بانک نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. فتحعلی با قدردانی از هم‌افزایی و همفکری تمامی واحد‌های بانک سینا در پیشبرد مطلوب طرح راهبردی کسب‌وکار بانک در نخستین سال اجرای آن گفت: تا پایان بهمن‌ماه سال جاری با تلاش بی‌وقفه در زمینه حل موانع با رویکرد ایجاد فرصت در حوزه ارزی، توانستیم درآمد قابل قبول ارزی کسب کنیم که این روند را در چارچوب طرح راهبردی کسب‌وکار با جدّیت در سال آینده نیز ادامه خواهیم داد.

خدمات ریالی در کنار ارزی

مدیرعامل بانک سینا با اشاره به اهمیت جایگاه حوزه ارزی در منابع بانک گفت: باید در کنار فعالیت‌های ریالی، خدمات و فعالیت‌های ارزی هم توسعه یابد و با ارائه برنامه‌های عملیاتی، کسب درآمد بیشتری از محل خدمات ارزی به دست آوریم. وی با اشاره به خدمات بانک در حوزه ارزی، سرعت‌بخشی به فعالیت‌های این حوزه را ضروری دانست و بر توسعه این خدمات با محوریت نقل و انتقال ارز و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مطلوب صندوق توسعه ملی تأکید کرد.

بهره گیری از متخصصان ارزی

اگر این واقعیت را بپذیریم که امروزه مفهوم سرمایه از مالی به انسانی تغییر یافته، متوجه می‌شویم که چرا فتحعلی از تاثیرات بهره‌گیری از نیروی جوان و متخصص در امور ارزی و بین‌الملل و بهبود سطح عملکرد این حوزه خبر داده است. مدیرعامل بانک سینا تاکید کرد: باید با انسجام گروهی و همکاری بیشتر واحد‌های ارزی، سهم بیشتری از بازار‌های مالی و اقتصادی کشور به دست آوریم تا بتوانیم به نتایج مطلوب‌تری در مسیر طرح تحول بانک برسیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: