May 2024 14 / سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیری توانمند از جنس خانواده خودرو جایگزین تیموری شد
کد خبر: ۴۱۰۶۳۶
۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
0
مدیری توانمند از جنس خانواده خودرو جایگزین تیموری شد و فرمان سایپا در دست توسلی‌مهر قرار گرفت.

فرمان سایپا در دست توسلی‌مهر

گروه خودروسازی سایپا در مسیر تولید با کمیت و کیفیت گام‌های سریعی برداشته و توانسته نیاز بازار را تا حدود بسیاری تامین کند. سایپا با تنوع محصولات توانسته خودرو‌هایی جذاب برای بازار مصرف داخلی تولید کند، خودرو‌هایی که از قیمت مناسبی برخوردار است و برای مصرف کنندگان نیز جذابیت‌های ویژه‌ای دارد.

عملکرد درخشان تیموری

واقعیت این است که باید قدردان مدیران خوش نام و توانمند باشیم تا انگیزه خدمت رسانی برای مدیران جدید دو چندان شود. به همین دلیل در مدتی که محمدعلی تیموری مدیریت گروه خودروسازی سایپا را بر عهده داشت، همواره اخبار بسیاری منتشر می‌شد که از تحولات گسترده در زمینه تنوع تولید در زمینه‌های اتاق، موتور، تجهیزات داخل و... خبر می‌داد. تیموری توانسته بود در زمینه تولید قطعات نیز اقدامات موثری انجام دهد بطوری که به واردات مساله دار قطعات بی کیفیت چینی پایان داد و سایپا یدک با قدرت توانست قطعاتی با کیفیت و قیمت مناسب را به وفور برای دارندگان خودرو‌های گروه سایپا تامین کند و باعث شد مردم با نگرانی‌های ناشی از کمبود قطعه خداحافظی کنند.

نزدیک شدن قیمت بازار و کارخانه

یکی دیگر از اقدامات سایپا در دوره مدیریت تیموری، نزدیک شدن قیمت بازار با درب کارخانه است به نوعی که بسیاری از محصولات سایپا تفاوت چندانی با بازار نداشت و همین امر باعث شده بود دلالان به سوی خودرو‌های سایپا نروند و بیشتر افرادی خودرو‌های سایپا را بخرند که مصرف کننده واقعی هستند. تولید خودرو با قیمت مناسب برای دهک‌های پایین جامعه نیز از نکات بسیار مهم بود. بیشتر خودرو‌های تولیدی سایپا مورد استقبال دهک‌های پایین و افرادی قرار دارد که توان خرید خودرو‌های گران قیمت را ندارند.

 

بیشتر بخوانید:

تخت گاز سایپا در جاده رکوردشکنی



تولید خودرو برقی

از دیگر اقدامات موثر سایپا، تولید خودرو برقی است. در حالی که جهان برای رهایی از آلودگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی، حذف خودرو‌های بنزین و گازوییلی را با جدیت در دستور کار قرار داده و اروپا و آمریکا برای خداحافظی با خودرو‌های برقی تا ۲۰۳۰ سیاستگذاری کرده اند، انتظار می‌رفت که خودروسازان داخلی نیز از این سیاست پیروی کنند و به سوی تولید خودرو‌های برقی بروند. اقدامی که سایپا با جدیت تحقیقات آن را در دستور کار قرار داد، خط تولید آن را راه اندازی کرد، نمونه آن را تولید و ازمایش کرد و اکنون سایپا در آستانه عرضه خودرو برقی قرار دارد.

تحولات مدیریتی

در حالی که سایپا عملکرد درخشانی داشت، تغییر مدیریت در سایپا اتفاق افتاد و اعضای هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا، جواد توسلی‌مهر را به جایگزین محمدعلی تیموری کردند. مراسم تودیع مدیرعامل سابق و معارفه مدیرعامل جدید گروه سایپا با حضور امیرحسین قناتی معاون بهره‌برداری و صنایع حمل و نقل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران و جمعی از مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه خودروسازی سایپا برگزار شد.

تقدیر بجا و درست

عملکرد درخشان محمدعلی تیموری در گروه خودروسازی سایپا، از عملکرد وی تقدیر و جواد توسلی‌مهر به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا معرفی شد. اما این سوال اذهان را بخود مشغول کرده که برکناری تیموری و انتصاب توسلی مهر اقدامی درست بوده است. تجربه نشان داده جابجایی مدیریتی همواره پاسخ داده به ویژه آنکه یک بنگاه اقتصادی بر ریل توسعه قرار گرفته و با سرعت و قدرت بر روی ریک حرکت می‌کند. بی شک هیات مدیره در جایگزینی مدیریریت جدید، مذاکرات گسترده‌ای انجام داده، توانمندی‌ها را بررسی کرده، پیشنهادات و راهکار‌های جدید را گرفته و در نهایت به این نتیجه رسیده که توسلی مهر با تفکرات و ایده‌های جدیدی که دارد، می‌تواند در مسیر تولید سایپا موفق‌تر عمل کند.

جایگزینی شایسته

واقعیت تاسف آور این است که صنایع گرفتار انتصاب‌های سیاسی و جناحی هستند و همین انتصاب‌ها بحران آفرین می‌شود. هنوز زمانی که مهرداد بذرپاش در فروردین ۱۳۸۶ به‌عنوان مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو انتخاب و در بهمن ماه ۱۳۸۶ حکم بذرپاش به‌عنوان مدیرعاملی گروه خودروسازی سایپا صادر شد را فراموش نکرده ایم. بذرپاش بدون آنکه هیچ تجربه و تخصصی در زمینه تولید به ویژه صنعت پرچالش خودروسازی داشته باشد، حکم مدیریت گرفت. اما گویا این بار همه چیز فرق کرده و اعضای هیات مدیره فردی را به عنوان مدیرعامل جدید گروه سایپا برگزیده اند که از خانواده صنعت خودرو است. توسلی مهر فارغ‌التحصیل مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد و یکی از مدیران خوش‌نام و با تجربه صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور است که بیش از ۳۰ سال سابقه فعالیت در حوزه‌های مختلف را دارد. مهمتر اینکه توسلی‌مهر پیش از این عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو دیزل بوده و همین مسوولیت نشان می‌دهد که با ظرفیت‌ها و چالش‌های صنعت خودرو بخوبی آشناست. انتصاب فردی با این سابقه درخشان نشان می‌دهد که مدیری توانمند، با انگیزه بیشتر جایگزین تیموری شده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: