کد خبر: ۴۱۱۰۱۳
۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
0
معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در طرح شهید همت حدود ۱۹۶ هزار معلم ابتدایی توانمند‌سازی شدند.

توانمندسازی ۱۹۶ هزار معلم در طرح شهید همت

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: ابتدای سال ۱۴۰۲ تلخی‌هایی داشت اما آخر سال پر از خیر و برکت بود. من و همکارانم در سال جدید با مردم عهد می‌بندیم که در خدمت کردن از دیگران پیشی بگیریم.

وی افزود: سند تحول تاکید ویژه‌ای بر مقطع ابتدایی دارد، باید گفتمان حاکم بر آموزش و پرورش را تغییر دهیم و به جای این که معلم‌های ابتدایی به مقطع متوسطه بروند، کاری کنیم معلمان مقطع متوسطه به ابتدایی بیایند و این نیازمند چند کار است؛ ابتدا در برخی از تسهیلات مثلاً در طبقه بندی مشاغل، اولویت با معلمان ابتدایی باشد. معلمان ابتدایی باید جایگاهشان به صورت ویژه، ممتاز شود.

صحرایی با بیان اینکه بحث مهارت آموزی برای اشتغال از دوره غیر دانشگاهی باید شروع شود؛ افزود: این امر همت همه مسئولان مجلس و دولت، دستگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش را می طلبد، در این راستا کمک سرانه ویژه‌ای را برای تجهیز هنرستان‌های شبانه‌روزی در نظر می‌گیریم و قبل از مهر ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

حمید طریفی حسینی، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن قبولی طاعات و عبادات مردم گفت: در دوره ابتدایی سه عنصر معلم، دانش آموز و خانواده را به عنوان رکن اصلی و جریان تربیت داریم. به خصوص خانواده که خیلی پر رنگ‌تر و پر معناتر در کنار ما هستند.

وی با بیان این که بیشترین جذب در نظام آموزش و پرورش کشور در دوسال اخیر مربوط به مقطع ابتدایی است؛ افزود: یک پنجره فرصت تاریخی برای روزآمدسازی نیروی انسانی در دوره ابتدایی رقم خورده است ما به دنبال جذب معلمان ابتدایی بحث توانمند سازی را داشتیم.

او با بیان این که معلمانی که کمتر از ۵ سال سابقه داشتند در اولویت توانمند سازی قرار گرفتند؛ ادامه داد: در طرح شهید همت حدود ۱۹۶ هزار معلم ابتدایی توانمند سازی شدند.

وی افزود: معلمان بیش از ۵ هزار حلقه علمی را تشکیل دادند و به صورت حضوری یا غیر حضوری آموزش‌های لازم را دیده و با یک‌دیگر گفتمان می‌کردند.

او ادامه داد: در مناطق دو زبانه (روستایی، شهری و مرز) بحث زبان آموزی را داشتیم. در همین راستا حدود ۸ هزار مدرسه تحت پوشش زبان آموزی به صورت ویژه قرار گرفتند. بنای ما این است که این آموزش‌ها استمرار داشته باشد.

طریفی حسینی تصریح کرد: برای شناسایی بازماندگان تحصیلی ما سامانه‌ایی را طراحی کرده‌ایم که به صورت چهره به چهره آن‌ها را شناسایی و اقدام به جذب‌شان می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما به صورت ویژه تحول در دوره اول ابتدایی را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ همچنین ما سعی داریم در نظام دوری معلمان را سازماندهی کنیم تا بتوانند در سه سال اول تحصیلی(پایه اول تا سوم ابتدایی) به دانش‌آموزان خود آموزش داده و نقاط قوت، توانمندی و نقاط ضعف دانش آموز را شناسایی کنند.

او با بیان این که در سال جدید طراحی و استقرار الگوی همگانی پرورش استعداد، مهارت آموزی و خلاقیت در سطح مدارس ابتدایی خواهیم داشت؛ ادامه داد: کیفیت بخشی مدارس ابتدایی دولتی در دستور کار ما قرار دارد. ما در مدارس می‌توانیم کانون پرورش استعداد را داشته باشیم در همین راستا حدود ۱۰۰ ساعت سند مدرسه ملی در اختیار مدرسه قرار گرفته است.

در بخش دیگر محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره متوسطه به ویژه متوسطه اول، دوره هویت یابی است چرا که شرایط کار کردن با این دانش آموزان در این سن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مهارت آموزی در مقطع متوسطه بسیار با اهمیت و مهم است؛ افزود: در این راستا موضوع دسترسی آموزشی را پیگیری و از سال گذشته بحث مدارس شبانه روزی برای افزایش پوشش تحصیلی را از طریق توانمندسازی مدیران و اجرای طرح شهاب در این مدارس دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: مشاوران شاید مسئولیت ویژه‌ای داشته باشد اما آنچه مهم است معلم به دلیل ارتباط ویژه‌ای که با دانش آموز دارد نقش مهمی ایفا می کند، در این راستا طرحی با نام سکوی استعدادیابی با مشارکت بنیاد احسان در چند استان آغاز کردیم که در حال اجراست و می‌تواند زمینه ساز رشد دانش آموز باشد.

وی افزود: بحثی که کل وزارتخانه درگیر آن است، پرونده رشد تربیتی دانش آموز است که با محوریت مرکز سنجش و مشارکت بخش‌ها و معاونت‌های آموزشی شکل می‌گیرد؛ طرحی با نام طرح خاتم به مناسبت ایام نوروز از ۲۴ اسفند آغاز و تا ۲۴ فروردین ادامه دارد که کارها و مهارت‌های مختلف در زمینه‌های مختلف مانند هنر، وسایل تعمیراتی، کامپیوتر و شبکه را دانش آموزان یاد می‌گیرند تا بتوانند زمینه‌های انتخاب مناسب‌تر و مطلوب‌تر را به دست آورند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ویژه‌ای وزارت آموزش و پرورش با حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش برای مسئله مهارت آموزی دارد، در این راستا تدوین آیین نامه‌ مهارت‌های دانش آموزان از دوره دوم ابتدایی آغاز و تا پایان متوسطه با محوریت هنرستان‌ها با مشارکت بخش‌های مختلف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ادامه دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: