هشدار رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی؛
کد خبر: ۴۱۱۰۲۷
۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
0
رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی در خصوص استفاده اشتباه از شوینده‌ها هشدار داد.

از شوینده‌های با پایه الکلی برای گند زدایی میوه و سبزی استفاده نشود

فرحناز حسینی رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی با بیان این مطلب ادامه داد: در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش‌های پلاستیکی، کفش جلوبسته و درصورت امکان، ماسک استفاده نمایید. باید توجه داشت ماسک تنفسی معمولی هیچگاه جلو بخارات متصاعد شده از شوینده‌ها و مواد شیمیایی را نمی‌تواند بگیرد و نباید به صرف داشتن ماسک، خود را در معرض استنشاق بخارات مواد شیمیایی قرار دهید. مخلوط کردن فراورده‌های شوینده خانگی با ماهیت اسیدی، بازی، ترکیبات کلره مانند انواع جرم گیر و انواع سفید کننده و... با همدیگر و با سایر پاک کننده‌ها و سایر مواد شیمیایی بسیار خطرناک می‌باشد و گاز‌های ناشی از این ترکیبات بسیار سمی و خفه کننده می‌باشند.

وی ادامه داد: برخی افراد که از این خطر اطلاعی ندارند، تصور می‌کنند با اختلاط مواد سفیدکننده و جرم گیر، اثرات پاک کنندگی آن را افزایش می‌دهند. این در حالی است که گاز خطرناک حاصل از این ترکیب، به مسمومیت تنفسی شدید و حتی صدمات برگشت ناپذیر در ریه منجر می‌شود.

این کارشناس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه در هنگام استفاده از محلول‌های با پایه الکلی توجه شود که این فرآورده‌ها به دلیل قابلیت تبخیر سریع آتش زا هستند و باید از نگه داری آنها در کنار شعله آتش خودداری کرد اظهار داشت: با توجه به سمی بودن این فرآورده‌ها نباید برای گندزدایی یا بهداشتی نمودن مواد خوراکی مانند سبزی و میوه استفاده شود

حسینی همچنین در خصوص استفاده از مواد قلیایی و اسیدی جهت خنثی سازی هشدار داد و گفت: افراد در صورت استنشاق زیاد و بروز علائمی مانند سردرد، سر گیجه، حالت تهوع، سوزش چشم ویا مجاری تنفسی باید سریعا به محیط باز با تهویه مناسب منتقل شده و سریعا به مراکز درمانی یا پزشک مطلع مراجعه نمایند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های بهداشتی گفت: در صورت تماس اتفاقی پوست و یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، برای درمان هرچه سریع‌تر باید آن محل را با آب فراوان شست‌وشو داد و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی یا پزشک مطلع مراجعه کرد.

او در بخش دیگر سخنانش تاکید کرد: در صورت بلع مواد با خاصیت خورندگی مانند اسید‌ها و قلیاها، هرگز نباید بیمار را وادار به استفراغ کرد چرا که این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار گردد.

حسینی در پایان با بیان اینکه باید قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آن را آبکشی کرد از مردم خواست در صورت مواجه با افرادی که به دلیل بلعیدن ماده‌ای غیر خوراکی و سمی و یا استنشاق بخارات آن با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی دارو‌ها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

منبع : ایفدانا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: