کد خبر: ۴۱۱۱۴۸
۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۵
0
یکی از اتفاقات بامزه و عجیب سال کبیسه این است که نوزادان متولد ۳۰ اسفند هر چهارسال یک بار می‌توانند تولد خود را جشن بگیرند.

دانستنی‌هایی درباره سال‌های ۳۶۶ روزه

هر سال ۳۶۵ روز است، اما دقیق‌ترش این است که هر سال خورشیدی یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد سیاره‌مان، یک بار به طور کامل دور خورشید بچرخد تقریبا ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۶ ثانیه بیشتر از ۳۶۵ روز است. اما چطور ممکن است؟ در تقویم که از این چیزی نوشته‌نمی‌شود! این ۵ ساعت و خرده‌ای اضافه که کسی دوست ندارد در مورد آن صحبت کند دقیقا دلیل وجود سال کبیسه است. می‌دانید که سال ۱۴۰۳ کبیسه است و به جای ۳۶۵ روز ۳۶۶ روز دارد و اسفند ماه سال آینده ۳۰ روزه است؟ در اطلاعات عمومی این هفته می‌خواهیم از سال کبیسه و اتفاقات بامزه آن بگوییم.

۱ چرا سال کبیسه داریم؟
سال کبیسه یک سال تقویمی است که در مقایسه با سال معمولی ما یک روز اضافی دارد. این روز در تقویم میلادی به ماه فوریه اضافه می‌شود و جمع چهار بارِ همان ۵ ساعت و خرده‌ای‌هاست. به همین دلیل سال کبیسه هر چهار سال یک‌بار اتفاق‌می‌افتد که جمع آن می‌شود همان ۲۴ ساعت یا یک شبانه‌روز. روز کبیسه تقویم خورشیدی یا میلادی امروزی، تاریخ را با تغییر فصل زمین که با حرکت به دور خورشید هماهنگ می‌کند. اگر تقریباً هر چهار سال یک روز کبیسه در تاریخ ۲۹ اسفند اضافه نکنیم، هر سال تقویمی حدود ۶ ساعت قبل از این‌که زمین انقلاب زمستانی خود را به دور خورشید کامل کند شروع می‌شود.
یعنی روز‌های کبیسه با دادن زمان اضافی به زمین برای تکمیل یک حلقه کامل به دور خورشید این خطا را برطرف می‌کند.

۲ ریشه «الهی ۱۲۰ ساله‌شوی»
در زمان‌های قدیم روش‌های مختلفی برای حساب‌و‌کتاب این ساعت‌های اضافه داشتند. در یکی از این روش‌ها همه این ساعت‌ها را جمع‌می‌کردند و هر ۱۲۰ سال یک بار به جای این که سال ۱۲ ماهه بود ۱۳ ماه داشت. در این یک ماه اضافه مردم مراسم‌های مختلفی را اجرا می‌کردند و بیشتر وقت‌شان به تفریح و استراحت می‌گذشت. این یک ماه اضافه باعث می‌شد فروردین در همان زمان خودش یعنی نقطه اعتدال بهاری انجام‌شود و اصطلاح «الهی ۱۲۰ ساله شوی» هم از همین بخش نجوم گرفته شده‌است. وقتی این اصطلاح را می‌گفتند یعنی آن‌قدر عمر کنی که دوباره بتوانی سال ۱۳ ماهه را ببینی و در جشن‌های ویژه آن شرکت‌کنی.

۳ تولد هر ۴ سال یک بار!
یکی از اتفاقات بامزه و عجیب سال کبیسه این است که نوزادان متولد ۳۰ اسفند هر چهارسال یک بار می‌توانند تولد خود را جشن بگیرند. چون سروکله این روز هم چهار سال یک بار پیدا می‌شود. این روز و این سال برای همه مردم

دنیا عجیب و متفاوت است و به همین دلیل داستان‌های مختلفی برای آن ساخته‌اند. مثلا در فرانسه یک روزنامه طنز است فقط در روز ۲۹ فوریه سال کبیسه منتشر می‌شود. یونانی‌ها به سال کبیسه روی خوش نشان نمی‌دهند، چون فکر می‌کنند این سال با خود بدبیاری می‌آورد. البته سال کبیسه در بعضی فرهنگ‌ها به معنی خوش‌یمنی و برکت است و مردم می‌گویند یک روز اضافه یعنی فرصت بیشتری برای زندگی داشتند.

منبع: روزنامه خراسان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: