کد خبر: ۴۱۱۱۶۵
۰۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۰
0
تاکنون بیش از ۸۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی توسط صنایع احداث شده که هدفگذاری این طرح تا پایان سال ۱۴۰۴، ایجاد بیش از ۱۰ هزار مگاوات توان نیروگاهی از محل صنایع است.

۸۷۱ مگاوات ظرفیت نیروگاهی از طریق صنایع وارد شبکه شده است

بروز ناترازی در بخش انرژی به ویژه در حوزه برق، می‌تواند صنعت کشور را به عنوان بخش مولد با چالش‌هایی مواجه کند. شرایطی که کشور ما نیز در سال‌های اخیر آن را تجربه کرده و در بازه‌های اوج مصرف، میزان ناترازی برق فراتر از ۱۰ هزار مگاوات بوده است. اما ظرفیت قانونی مهمی که در این راستا و با هدف عدم وابستگی صنایع به شبکه تولید برق کشور برای تامین انرژی مورد نیاز و تفکیک تقاضای برق این بخش از بخش خانگی ایجاد شد، ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق بود.

بر اساس این قانون و تفاهم نامه‌ای که میان وزارت نیرو و وزارت صمت به امضاء رسید، تلاش‌ها برای احداث نیروگاه خودتامین صنایع کلید خورد و بر اساس آن صنایع انرژی بر مکلف شدند حداقل ۹ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی با بازدهی حداقل ۵۵ درصد و ۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر تا پایان سال ۱۴۰۴ و از محل منابع داخلی صنایع احداث کنند که در صورت عدم انجام آن در اولویت طرح‌های مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت.

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های صنایع گفت: در این رابطه تفاهم نامه‌ای میان وزارتخانه‌های نیرو و صمت به منظور ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع در سال ۱۴۰۰ منعقد شد. پس از تصویب این آیین نامه فرآیند صدور مجوز‌های لازم برای احداث نیروگاه توسط صنایع انرژی بر کشور تسریع شده و تاکنون ۶ هزار مگاوات نیروگاه خود تأمین صنایع وارد مرحله اجرایی شده و عملیات اجرایی مورد از این نیروگاه‌ها به اتمام رسیده و به شبکه متصل شده اند.

او افزود: با توجه به نیاز تأمین برق مطمئن و پایدار و ظرفیت‌های تشویقی و حمایتی که در تفاهم نامه دیده شده بود، این تفاهم نامه ظرفیت نیروگاه‌ها را به ۱۷ هزار مگاوات افزایش می‌دهد که شامل ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر خواهد بود.

۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه صنایع تا تابستان آتی وارد مدار می‌شود

این مقام مسئول ادامه داد: این نیروگاه‌ها در ۱۵ ساختگاه، واقع در ۱۵ استان احداث خواهند شد. با توجه به اینکه ساخت نیروگاه به زمانی بین ۳تا ۵ سال زمان نیاز دارد، اما با تلاش‌های صورت گرفته تاکنون نزدیک به ۸۰۰ مگاوات از این میزان وارد مدار شده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا اوج مصرف ۱۴۰۳ این میزان افزایش خواهد یافت و از این محل ۱۷۰۰ مگاوات نیروگاه به شبکه سراسری متصل خواهد شد.

در ادامه حسینی مجری طرح احداث نیروگاه‌های خود تامین صنایع گفت: تفاهم نامه احداث این نیروگاه‌ها شامل احداث حداقل ٩ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر است که در ماده ۴ قانون مانع زدایی از صنعت برق از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین شده و تاکنون موافقت اصولی برای ۴۳ شرکت متقاضی احداث نیروگاه به ظرفیت حدود ١٧ هزار و ۵٠٠ هزار مگاوات صادر شده که در مراحل اولیه و اجرا قرار دارند.

او افزود: هزینه احداث یک نیروگاه ۵٠٠ مگاواتی سیکل ترکیبی، مشتمل بر ٢ واحد گازی و یک واحد بخار حدود ٢٥٠ میلیون یورو اعلام است که با توجه به ارائه بسته‌های حمایتی از صرفه اقتصادی مطلوبی برخوردار است. صنایع می‌توانند برق مازاد نیاز خود را به قیمت توافقی به سایر صنایع و یا از طریق بازار برق و بورس انرژی به فروش برسانند.

۶ هزار مگاوات نیروگاه صنایع به مرحله اجرایی رسیده اند که تاکنون عملیات اجرایی ۵ واحد نیروگاهی در مجموع به ظرفیت حدود ٨٧١ مگاوات به اتمام رسیده و به شبکه برق کشور متصل شده اند. احداث حدود ۶۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از سوی صنایع هم تاکنون عملیاتی شده که عمدتا نیروگاه‌های بادی و خورشیدی هستند. به عقیده کارشناسان احداث نیروگاه توسط صنایع می‌تواند در کوتاه مدت اثرگذاری مثبتی در کاهش ناترازی برق داشته باشد و همچنین تامین پایدار برق برای تولید صنایع در روز‌های اوج مصرف را تضمین می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: