May 2024 01 / چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
عظمایی ارزش سونگون را ۲۴ همت بیشتر از ۲۸۰۰ پروژه استان توصیف کرد
کد خبر: ۴۱۱۳۶۶
۰۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
0
عظمایی ارزش سونگون را ۲۴ همت بیشتر از ۲۸۰۰ پروژه استان توصیف کرد که نشان می دهد مجتمع مس سونگون یک سروگردن بالاتر از دیگر صنایع قرار دارد.

مجتمع مس سونگون یک سروگردن بالاتر از دیگر صنایع

از هنگامی که تحریم‌ها علیه کشورمان اعمال و خام فروشی نفت با مشکل رو به رو شد، به فکر استفاده از دیگر ظرفیت‌های اقتصادی کشور افتادیم، ظرفیت‌هایی که باب جدیدی در عرصه اقتصاد کشور رقم زد. یکی از این باب‌های اقتصادی، بخش معادن بود که معادن مس از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. مس فلز پر کاربردی است که در طبیعت به صورت سنگ‌های اکسیده، سنگ‌های سولفوره و مس طبیعی یافت می‌شود و استخراج آن از معادن روباز و زیر زمینی با توجه به نوع کانی این محصول به روش‌های مختلف انجام می‌شود. مس خالص به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، رسانایی الکتریکی، چکش خواری بالا (قابلیت بالای کار بر روی آن) و مقاومت در برابر خوردگی کاربرد وسیعی دارد.

مس و کاربرد‌های آن

مس و آلیاژ‌های آن کاربرد‌های وسیعی دارد که هر کدام می‌تواند به تولید، اشتغالزایی و درآمدزایی گسترده‌ای منجر شود. به همین دلیل مس در ایران و جهان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. اما در ایران بدلیل وجود معادن بسیار گسترده، جایگاهی متفاوت با دیگر نقاط جهان دارد. معادن مس در سه دسته کانی‌های اکسیدی، معادن سوپرژن و معادن هیپوژن قرار می‌گیرند.

معادن مس ایران

اما ایران در زمینه معادن مس جایگاه والایی دارد به نوعی که اکنون در سطح کشور‌های دارنده ذخایر مس، رتبه پنجم را دارد. ایران سه معدن اصلی سرچشمه، میدوک و سونگون را دارد که مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است. در این بین مجتمع مس سونگون ورزقان از بزرگترین معادن ایران است که ارزش ذخایر آن ۳۲۰ میلیارد دلار برآورده شده است. این معدن یک درصد ذخیره مس دنیا و ۵۲ درصد ذخایر مس کشورمان را در دل خود جای داده و معدنی واقع در یک منطقه کوهستانی در شمال‌غرب ایران بر روی کمربند مس جهانی است. این معدن که ذخیره مس آن بیش از ۲ میلیارد تن برآورد می‌شود، به لحاظ بزرگی، ظرفیت و تناژ تولیدی دومین قطب مس در کشور است.

مدیرکل در منصب مدیرعامل

معدن مس سونگون اهمیت بسیاری دارد و بدلیل اهمیت آن، مدیریت بر آن کار بسیار سختی است به نوعی که کمتر کسی حاضر به پذیرفتن مسوولیت آن است. برای اثبات این ادعا کافی است به یاد بیاوریم که در ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ مهدی اهرابی به عنوان مدیر مجتمع مس سونگون منصوب شد، اما دو هفته بعد استفعا داد تا در ۲۸ اسفند بار مسوولیت مدیریت مجتمع مس سونگون بر دوش محمدجعفر عظمایی گذاشته شود. البته عظمایی از تخصص و توانمندی لازم برخوردار است چرا که پیش از این مدیرکل سازمان صمت استان آذربایجان شرقی بود، پستی که هنوز جایگزینی برای آن منصوب نشده است. اینکه مدیرکل صمت استان حاضر به پذیرفتن مدیریت مس سونگون شده، نشان می‌دهد که تا چه اندازه اهمیت دارد.

بیشتر بخوانید:

همه رکورد‌ها در دست مس سرچشمه


مدیریت با برنامه

هنگامی که مدیرکل صمت حاضر می‌شود مدیریت مجتمع مس سونگون را بپذیرد و جایگاه قبلی خود را که بالاتر است، رها کند، نشان می‌دهد که ورود به این مجموعه نمی‌تواند بدون برنامه باشد. به همین دلیل محمدجعفر عظمایی گفت: در سونگون سه برنامه را دنبال خواهم کرد که امیدوارم با پشتکاری مدیرعامل شرکت مس و همکاران به سرانجام برسانیم. وی با تاکید بر اینکه بر سنگینی مسوولیتی که بر دوش بنده گذاشته شده کاملا واقف هستم گفت: دلخوش به مدد الهی و پشتکار دوستانی هستم که کمک کار بنده در اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مجتمع مس سونگون خواهند بود.

درک اهمیت برای استان

مدیریت مجتمع مس سونگون به اهمیت مجتمع مس سونگون در اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: کل ارزش پروژه‌های صنعتی که در سطح استان اجرا می‌شود، بالغ بر ۲۸۰۰ پروژه و حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است، در حالی که در مجتمع مس سونگون این میزان بیش از ۶۴ هزار میلیارد تومان است.

توسعه در دستور کار

مدیر مجتمع مس سونگون از پیگیری و اجرای سریع و بموقع پروژه‌های مجتمع به عنوان رویکرد اول یاد کرد و گفت: خوشبختانه این مهم مورد تاکید مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران است. وی تشکیل شرکت مس سونگون آذربایجان را به عنوان برنامه دوم معرفی کرد و گفت: این مهم مطالبه آحاد مردم آذربایجان شرقی و مسوولان ارشد استانی است که امیدوارم با مساعدت مدیرعامل و همراهی مسوولان این مهم را اجرایی کنیم و شرکت تشکیل شده را تکامل دهیم. عظمایی از پیگیری و تکمیل طرح‌های تصویب شده در سفر ریاست جمهوری به استان به عنوان برنامه سوم خود یاد کرد و گفت: پیگیری و اجرای مصوبات سفر استانی از مطالبات مردم منطقه است که امید دارم این موارد را نیز با کمک کاری مدیرعامل شرکت ملی مس و تلاش همکاران به سر انجام برسانیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: