April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۶۷۵
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۷:۰۰
0
دانشمندان آکسفورد هوش مصنوعی DrugGPT را برای کمک به تجویز دارو ساختند.

هوش مصنوعی به کمک تجویز دارو آمد

نسخه‌های اولیه DrugGPT می‌توانند لیستی از دارو‌های توصیه‌شده را معرفی و همچنین عوارض احتمالی و تداخلات دارویی را مشخص کند.

دانشمندان دانشگاه آکسفورد ابزار هوش مصنوعی جدیدی با نام DrugGPT را توسعه داده‌اند که برای تجویز دارو‌ها به پزشکان کمک می‌کند. با کمک این ابزار، پزشکان به اطلاعات و توصیه‌هایی دسترسی پیدا می‌کنند که می‌تواند در تجویز و توضیح نحوه مصرف دارو به بیماران استفاده شود.

براساس گزارش گاردین، این ابزار که ظاهراً در انگلستان راه‌اندازی شده است، چت‌باتی را به پزشکان و سایر متخصصان حوزه مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌کند که در آن با واردکردن شرایط بیمار، توصیه‌هایی دریافت می‌کنند. نسخه‌های اولیه DrugGPT می‌توانند لیستی از دارو‌های توصیه‌شده را معرفی کند و همچنین عوارض احتمالی و تداخلات دارویی را نیز مشخص می‌کند.

اثربخشی و کاهش خطای تجویز دارو با کمک هوش مصنوعی DrugGPT

هرچند برخی نهاد‌ها در گذشته از پزشکان خواسته بودند که از ابزار‌های هوش مصنوعی برای تجویز دارو و تشخیص‌های خود استفاده نکنند، اما درحال‌حاضر بعضی از پزشکان از ابزار‌هایی مانند ChatGPT و Gemini برای بررسی تشخیص خود استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، پروفسور «دیوید کلیفتون» که تیم او در آزمایشگاه هوش مصنوعی آکسفورد این پروژه را رهبری می‌کند، درباره اثربخشی DrugGPT می‌گوید این ابزار توانسته در آزمون‌های مجوز پزشکی ایالات‌متحده «عملکردی قابل‌رقابت با متخصصان انسانی داشته باشد».

کلیفتون که همچنین در مؤسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) یک استاد پژوهشی است، می‌گوید: «تصور کنید که یک پزشک عمومی هستید و همیشه سعی می‌کنید از دستورالعمل‌های پزشکی که هر سال به‌روزرسانی می‌شوند، اطلاع داشته باشد. انجام این کار دشوار است. اما مهم این است که انسان را از این چرخه خارج نکنیم. کامپیوتر همیشه باید مانند یک کمک خلبان به انسان‌ها کمک کنند. [DrugGPT نیز]یک شبکه ایمنی است که توصیه‌های آن را می‌توانید با توصیه‌های خودتان مقایسه کنید.»

علاوه‌براین، در تحقیقات قبلی تخمین زده شده بود که حدود ۲۳۷ میلیون خطای مربوط به تجویز دارو هر ساله در انگلستان رخ می‌دهد که این امر جان بیش از ۱۷۰۰ نفر را می‌گیرد. دانشمندان اشاره کرده‌اند که هوش مصنوعی DrugGPT می‌تواند این میزان را کاهش دهد.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: