April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۱۱۷۰۱
۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
0
یک آزمایش جدید CSI در فضا نشان داده است که چگونه علم پزشکی قانونی را می‌توان در فضا با شبیه سازی پاشش خون در ریزگرانش به کار برد.

خونریزی و رفتار خون در فضا چگونه خواهد بود؟

تیم تحقیقاتی از دانشگاه استافوردشایر و دانشگاه هال همراه با یک محقق واقعی آمریکایی CSI که برای دکترای خود تحصیل می‌کند، به بررسی چالش‌های منحصر به فرد تجزیه و تحلیل الگو‌های لکه‌های خون در یک فضاپیما پرداختند.

این آزمایش‌ها روی یک بوئینگ ۷۲۷ با جاذبه صفر اصلاح‌شده انجام شد و افراد بزرگی مانند استیون هاوکینگ، کیت آپتون و مارتا استوارت در این فضاپیمای اصلاح‌شده که Vomit Comet نام داشت، حضور داشتند.

در این آزمایش از مخلوط ۴۰ درصد گلیسیرین و ۶۰ درصد رنگ خوراکی برای شبیه سازی چگالی و ویسکوزیته نسبی خون انسان استفاده شد و سپس قطرات خون از یک سرنگ هیدرولیک به سمت هدف در دوره‌های گرانش کم بین ۰.۰۰ و ۰.۰۵ گرم به سمت هدف رانده شدند.

از روی این لکه‌های خون، محققان زاویه برخورد را بازسازی کردند.

این مطالعه توسط زک کوالسکی، محقق صحنه جرم مستقر در آتلانتا، ایالات متحده، به عنوان بخشی از تحقیقات دکترای خود در دانشگاه استافوردشایر انجام شد. او گفت: بررسی نمونه لکه‌های خون می‌تواند اطلاعات اصلاحی ارزشمندی را درباره یک جنایت یا حادثه فراهم کند.

با این حال، اطلاعات کمی در مورد نحوه رفتار خون مایع در یک محیط گرانشی متغیر وجود دارد و این یک حوزه مطالعاتی است که اگرچه جدید است، اما پیامد‌هایی برای تحقیقات پزشکی قانونی در فضا دارد؛ زیرا علم پزشکی قانونی چیزی بیش از تلاش برای حل جرایم است. علاوه بر این، در بازسازی حادثه یا تجزیه و تحلیل خرابی نقش دارد.

با این مفهوم، به این فکر کنید که چگونه می‌توان از تخصص‌های مختلف پزشکی قانونی در یک حادثه جدی در ایستگاه فضایی یا شاتل استفاده کرد.

این مطالعه نشان داد که خون در فضا بیشتر به سطوح می‌چسبد و قطرات خون دارای اشکال و اندازه‌هایی هستند که در زمین منعکس نمی‌شوند. پرفسور گراهام ویلیامز یکی از مؤلفان این مطالعه می‌گوید: علی رغم عدم وجود تأثیر گرانش، کشش سطحی و انسجام قطرات خون تقویت می‌شود.

این بدان معناست که خون در فضا تمایل بیشتری به چسبیدن به سطوح دارد و این یعنی قطرات خون به شکل کندتری پراکنده می‌شود و اندازه‌هایی دارد که روی زمین منعکس نمی‌شوند.

این اولین مطالعه در مورد رفتار خون در طول پرواز آزاد است. نویسندگان می‌گویند که نیاز به تکنیک‌های قابل اعتماد علم پزشکی قانونی با تکنولوژی به سرعت در حال توسعه اهمیت فزاینده‌ای پیدا خواهد کرد.

ما خود را در دوره جدیدی از علم پزشکی قانونی می‌یابیم. آقای کوالسکی افزود: همان طور که تحقیقات در اواسط قرن ۱۹ این سؤال را مطرح کرد که لکه خون در رابطه با علت چیست، ما بار دیگر در آغاز سؤالات جدیدی هستیم که به چگونگی تأثیر محیط‌های جدید بر علم پزشکی قانونی مربوط می‌شود. اختر-قانون‌شناسی یک فوق تخصص جدید است که هنوز در مراحل اولیه است و گسترش درک همه علوم پزشکی قانونی در محیط‌های غیرزمینی بسیار مهم است.

منبع: الیوم السابع

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: