April 2024 30 / سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

یکی از چالش های بزرگ کارگاه های نجاری گرد و غبار ناشی از برش، سنباده کاری و پرداخت چوب است که نه تنها باعث آلودگی محیط اطراف می‌شود بلکه موجب ایجاد بیماری های تنفسی و پوستی نیز می‌شود. معمولا ماشین آلات صنعتی در زمان برش و امور مشابه ممکن است مقداری ذرات سمی فرمالدهید به شکل گاز منتشر کنند و به دلیل سایش قطعات کار روی همدیگر گرد و غبار و فیبرهای سلولزی در محیط منتشر می‌شوند که به شدت برای سلامت افراد مضرند و موجب سرفه، سینوزیت، خشکی بینی و بروز انواع سرطان مربوط به سیستم تنفسی می‌شوند.  برای حل این مشکلات متعدد معمولا در اکثر کارگاه های نجاری از مکنده گرد و غبار استفاده می‌شود. مکنده در مدل های مختلفی بر اساس قدرت، حجم مکش، سرعت و... تولید می‌شود که بر اساس تعداد دستگاه و حجم فعالیت باید مدل مورد نیاز را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم به طور کلی با مکنده و لوازم جانبی آن آشنا شویم و شما را در جهت انتخاب مکنده مناسب کارگاهتان راهنمایی کنیم.

مکنده نجاری چیست و اجزای تشکیل دهنده آن

مکنده نجاری دستگاهی جهت انتقال گرد و غبار، خاک اره، براده های چوب، ضایعات و... از طریق لوله خرطومی هواکشی با قدرت جریان هوا به کیسه مکنده و مخزن ضایعات است و در زمان انتخاب آن باید به حجم و سرعت مکش، تعداد کیسه ها و قدرت موتور دقت فرمایید. اجزای تشکیل دهنده و ملزومات آن به شرح زیر می‌باشند:

  1. موتور دستگاه
  2. بدنه دستگاه
  3. سیستم فیلتر
  4. سیستم پاک کننده فیلترها
  5. مخزن و سیستم جمع آوری دفع گرد و غبار

انواع مکنده نجاری و ملزوات جانبی مکنده ها

مکنده نجاری را می توان بر اساس موارد مختلفی دسته بندی نمود اما یکی از راحت ترین تقسیم بندی های مکنده به شرح زیر است:

  • مکنده تک قلو
  • مکنده دو قلو
  • مکنده سه قلو
  • مکنده چهار قلو
  • مکنده مرکزی

مکنده تک قلو: مکنده تک قلو یکی از مدل های ابتدایی مکنده است که گزینه مناسبی برای کارگاه های کوچک و متوسط می‌باشد و معمولا با حداقل حجم مکش 3100 متر مکعب و موتور 3 یا 4 اسب بخار و به صورت تک فاز یا سه فاز تولید می‌شود. در اکثر مدل ها، مکنده های تک قلو دارای دو یا سه خروجی هستند و مورد مناسبی برای کارگاه های نجاری متوسط می‌باشند.

مکنده دو قلو: یکی دیگر از انواع مکنده ها، مکنده دوقلو است که با توجه به قابلیت هایی که دارد برای کارگاه های متوسط و حتی بزرگ مناسب است. مکنده های دو قلو معمولا با موتور 4 و 5.5 اسب بخار و حجم مکش بالای 4000 متر مکعب تولید می‌شوند.

مکنده سه قلو و چهار قلو: این مدل از مکنده ها موارد مناسبی برای کارگاه های صنعتی بزرگ هستند که حجم تولید بالایی دارند. معمولا با موترهای 10 اسب بخار و حجم مکش های بالاتر از 6500 متر مکعب تولید می‌شوند و قدرت و سرعت بالایی دارند.

مکنده مرکزی: مکنده های مرکزی برای کارخانه و کارگاه های بزرگ که از ماشین آلات مختلفی به طور همزمان استفاده می‌کنند موارد مناسبی هستند. معمولا در تولید این مدل مکنده ها از موتورهای با قدرت بالاتر از 20 اسب بخار استفاده می‌شود و ویژگی های کلی آن ها به شرح زیر است:

  • مجهز به سیستم فشرده سازی خاک در کیسه
  • مجهز به سیستم اعلام حریق
  • مجهز به سیستم اطفای حریق
  • مجهز به سیستم برگشت هوای پاک به محیط کار
  • دهانه مکش کاملا هیدرولیک
  • مجهز به اینورتر جهت کاهش مصرف برق و تنظیم حجم مکش

مکنده نیز مانند سایر دستگاه ها از ملزومات جانبی و لوازم مصرفی مختلفی استفاده می‌کند که مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

  1. کیسه مکنده
  2. لوله خرطومی هواکشی
  3. تسمه نگهدارنده کیسه

کیسه مکنده

کیسه مکنده یکی از مهم ترین اجزای مصرفی در دستگاه های مکنده است که به صورت پارچه ای، نایلونی، برزنتی و... تولید می‌شود و قطر و ارتفاع آن در زمان خرید باید بررسی شوند که متناسب با سایز دستگاه باشد. اصولا کیسه مکنده های پارچه ای از جنس متقال مرغوب و با کیفیت تولید می‌شوند و مدل های حرفه ای آن ها خاصیت آنتی باکتریال و تهویه هوا را دارند. دوخت مناسب و بدون درز و پارگی یکی از نکات مهم در زمان خرید کیسه مکنده پارچه ای است که در زمان استفاده هیچ گرد و غباری از کیسه خارج نشود. بعضی از کیسه ها دارای قلاب هایی در بخش کلاهک خود هستند که برای اتصال و نصب از این قلاب استفاده می‌شود. در بخشی که کیسه مکنده به دستگاه متصل می‌شود معمولا از بست کمربندی استفاده می‌کنند که در کیسه های حرفه ای فضایی برای قرار گرفتن بست کمربندی نگهدارنده کیسه مکنده در نظر گرفته شده است که کار فیکس و محکم شدن کیسه مکنده راحت تر انجام شود.

کیسه مکنده

لوله خرطومی هواکشی

یکی از بخش های دیگر در مکنده لوله خرطومی هواکشی ست که نقش اساسی در انتقال ذرات از دستگاه نجاری به درون کیسه و مخرن مکنده را برعهده دارد. لوله خرطومی هواکشی در قطرهای مختلفی تولید می‌شود که در زمان خرید باید به قطر خروجی دستگاه و ورودی مکنده دقت کنید تا لوله خرطومی مناسب را تهیه نمایید. معمولا برای مکنده های گردو غبار از لوله خرطومی های PVC استفاده می‌شود که به صورت فنر دار و با سطح داخلی کاملا صاف جهت جلوگیری از انباشت گرد و غبار تولید می‌شوند. لوله خرطومی های پی وی سی به صورتی طراحی شده اند که در برابر نور خورشید و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارند و سایر ویژگی های این مدل لوله های خرطومی به شرح زیر است:

  • انعطاف پذیری بالا
  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت در برابر پارگی
  • مقاومت در برابر سایش

لوله خرطومی

تسمه نگهدارنده کیسه

یکی دیگر از لوازم جانبی مکنده، تسمه نگهدارنده کیسه مکنده است. در زمان اتصال کیسه ها به دستگاه مکنده باید با کمک تسمه های نگهدارنده کیسه ها را در محل دقیق محکم نمود. تسمه نگهدارنده نیز در طول های مختلف و به صورت فنری یا گالوانیزه تولید می‌شوند. معمولا تسمه های فنری از آلیاژ منعطف تولید شده اند و از مقاومت بالایی برخوردارند که به راحتی کج نمی‌شوند.

مزایای استفاده از مکنده گرد و غبار نجاری

مکنده یکی از دستگاه های مهم و ضروری است که باید صنعت چوب به اهمیت وجودی آن پی ببرد و نکته مهم این است که حضور مکنده ها در هر نوع کارگاه کوچک و بزرگی جزو واجبات هستند زیرا علاوه بر بهداشت و نظم محیط نقش مهم و مستقیمی رو سلامتی نیروی کار دارند. ذرات گردو غبار و ضایعات حاصل از برش و سنباده کاری چوب اگر در میحط کارگاه پخش شوند با توجه به ماهیتی که دارند قابل اشتعال هستند و با یک غفلت کوچک ممکن است کارگاه درگیر آتش سوزی شود. علاوه بر این حس بی نظمی حاصل از پخش شدن براده های چوب آزار دهنده است و روی تمرکز و دقت نیروی کار تاثیرگذار می‌باشد. نکته مهم دیگر بیماری های پوستی، تنفسی، آلرژی و حساسیت های ناشی از گرد و غبار و خاک اره می‌باشد که محیط کارگاه یا کارخانه را ناامن می‌کنند. به طور کلی مزایای استفاده از مکنده گرد و غبار نجاری به شرح زیر است:

  • جلوگیری از نفوذ گرد و خاک در درزها و بخش های مختلف ماشین آلات و ابزار آلات
  • حمل و نقل آسان براده های چوب جهت استفاده به عنوان بازیافت و استفاده در مرغداری ها و تولید ام دی اف، ذغال و ...
  • جلوگیری از ابتلای نیروی کار به بیماری های تنفسی و پوستی
  • ایجاد نظم و کنترل بهداشت محیط در کارگاه و کارخانه های صنعت چوب
  • افزایش کیفیت کار و بالا بردن بهره وری
  • کاهش خطراتی همچون آتش سوزی

مکنده نجاری

مکنده مناسب برای هر کارگاه

تا اینجای صحبت مان با مکنده و مزایای استفاده از آن آشنا شدیم و بحث مهم دیگر انتخاب مکنده مناسب برای کارگاه و کارخانه های مختلف است. به طور کلی در زمان خرید مکنده باید به موارد زیر دقت کنیم:

  • جنس بدنه دستگاه
  • حجم مکش
  • سرعت مکش
  • قدرت موتور و مشخصات فنی موتور
  • تعداد کیسه ها
  • نوع دستگاه (مکنده مرکزی، صنعتی، قابل حمل و....)

مکنده های صنعتی به صورت تک قلو، دو قلو، سه و چهار قلو تولید می‌شوند و مورد مناسبی برای کارگاه های کوچک و متوسط می‌باشند. نقطه مقابل مکنده های مرکزی هستند که در ابعاد بزرگ تر تولید می‌شوند و معمولا در یک نقطه ثابت در کارگاه های بزرگ و کارخانه های صنعت چوب قرار دارند و چندین دستگاه به آن ها وصل می‌شود. میزان حجم مکش و قدرت موتور در مکنده های صنعتی و مرکزی متفاوت است و در زمان خرید باید به این موارد توجه زیادی داشته باشید.

قیمت مکنده گرد و غبار نجاری

با توجه به این که مکنده های گرد و غبار نجاری در مدل های مختلف و با توانایی های متفاوتی تولید می‌شوند از لحاظ قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند لذا جهت اطلاع از قیمت هر مدل مکنده گرد و غبار نجاری می‌توانید به وبسایت چوبینر مراجعه کنید یا از طریق شماره تلفن های زیر با کارشناسان چوبینر در ارتباط باشید.

Choobiner.ir

02166563048

09021235626

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: