مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در دیدار با تولیدکنندگان مطرح کرد
کد خبر: ۴۱۲۴۹۷
۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
0
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در دیدار با تولیدکنندگان از قوانین خلق الساعه در بحران سازی مسیر تولید بشدت انتقاد کرد.

زنجیر قوانین خلق الساعه بر پای جهش تولید

مدتهاست با شدیدترین تحریم‌ها و تهدید‌ها رو به رو هستیم، رویکردی که باعث شده توجه به توان داخلی در صدر امور قرار گیرد. آنچه نمی‌توانیم وارد کنیم یا بسختی وارد می‌کنیم، با اتکا به نیرو‌های بومی و استفاده از توان داخل به وفور تولید می‌کنیم که موفقیت‌های چشمگیری به همراه داشته است. اما برای ادامه این مسیر به سیاستگذاری کلانی نیاز داریم که حرکت اقتصادی کشور را ریل گذاری کند. این سیاستگذاری همه ساله در قالب نامگذاری سال از سوی رهبر انقلاب ترسیم می‌شود. اما چندین سال است تولید در مرکزیت نامگذاری سال قرار گرفته که امسال صفت جهش به تولید افزوده شده تا بدانیم قرار است و البته باید پله‌های ترقی را چند تا یکی بالا برویم تا به جهش مورد تاکید رهبری دست یابیم.

چالش‌های بی پایان تولید

برای آنکه بتوانیم به جهش تولید دست یابیم، لازم است شرایط مهیا باشد، اما نه تنها شرایط مهیا نیست، بلکه مانع تراشی‌های گسترده‌ای در مسیر تولید قرار دارد که لازم است مدیریت شود. بی شک برای آنکه چرخ دنده‌های تولید را روانکاری کنیم تا جهش تولید صورت پذیرد، باید موانع و کارشکنی‌ها را بشناسیم و زمانی می‌توانیم در مسیر مدیریت آن‌ها گام برداریم که از نزدیک پای درد دل تولیدکنندگان بنشینیم و با آنان سخن بگوییم. در این صورت است که بخش دوم نامگذاری سال یعنی مشارکت مردم محقق می‌شود.

پای درد دل تولید کنندگان

مناطق آزاد یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور است که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در جهش تولید و رونق اقتصادی داشته باشد. معافیت‌ها و تسهیلاتی که برای مناطق آزاد تعریف شده، ظرفیت بزرگی برای تولید و رسیدن به خودکفایی است که متاسفانه با خلق قوانین لحظه ای، در حال نابودی است. برای آنکه از چالش‌ها آگاه شویم، لازم است با دست اندرکاران گفتگو و نظر خواهی کنیم، که این مهم در منطقه آزاد ماکو محقق شده مدیریت ارشد منطقه آزاد ماکو با تولیدکنندگان دیدار داشته و پای درد دلشان نشسته است.

بحران تعدد تصمیم گیری

در جلسه مدیریت منطقه آزاد ماکو با تولیدکنندگان، نماینده تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو گفت: ۸۰ درصد مشکلات تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در منطقه، عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور علی‌رغم تاکید رییس جمهور بر اجرای آن است. عزیز برگ نی افزود: تعدد تصمیم گیری‌های دستگاه‌های اجرایی عدم مدیریت یکپارچه مشکلات عدیده برای فعالان اقتصادی و واحد‌های تولیدی ایجاد کرده است.

چالش حذف مالیات ارزش افزوده

در حالی بر تولید تاکید می‌شود که زنجیر‌های بزرگی بر پای تولید زده می‌شود که حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده یکی از مهمترین آنهاست، رویکردی که نماینده تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو حذف این معافیت را مشکل تولیدکنندگان دانست و افزود: نبود ثبات قوانین مناطق آزاد و بخشنامه‌های روزمره تولیدکنندگان را سردرگم کرده است.

نبود شعبه ارزی

اگر بپذیریم تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات و دیگر ملزومات تولید که امکان تهیه آن در داخل وجود ندارد به ارز نیاز دارند، باید این را بپذیریم که باید ابزار‌های لازم برای نقل و انتقال ارزی وجود داشته باشد، اما نماینده تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو از نبود شعبه ارزی بانک‌ها در منطقه انتقاد کرد و گفت: برای رفع تعهد ارزی، تولیدکننده مجبور است به کررات به مرکز استان سفر کند. وی مشکل قرنطینه گمرک و قوانین دست‌وپا گیر، مشکلات بانکی و بازرگانی را از دیگر موارد قابل بررسی عنوان کرد و اضافه کرد: در سال جهش تولید نیاز است بخش عمده مشکلات تولیدکنندگان رفع شود.

بیشتر بخوانید:

ریل گذاری هر ماه یک پروژه در منطقه آزاد ماکو


قوانین خلق الساعه

به نظر می‌رسد مدیریت منطقه آزاد ماکو با زبان تولیدکنندگان آشناست و بخوبی از مشکلات آنان خبر دارد، زیرا مدیرعامل منطقه آزاد ماکو در دیدار با تولیدکنندگان قوانین خلق الساعه را مانع کسب درآمد ثابت در مناطق آزاد دانست و گفت: مناطق آزاد نماد اقتصاد بدون نفت بوده و ریالی بودجه دولتی نداریم. حسین گروسی که در بازدید از شهرک صنعتی ماکو، در بین جمعی از تولیدکنندگان حضور داشت، بر برگزاری نشست‌های مستمر مسوولان و فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: ثمره جلسات و تصمیمات این جلسات، در بازدید بعدی گزارش داده شود چرا هدف از این بازدید‌ها رفع مشکل تولیدکنندگان است. حسین گروسی با بیان اینکه با اتمام عملیات محصورسازی منطقه و استقرار گمرک در ورودی منطقه، بخشی از مشکلات حل می‌شود افزود: در سال جدید پیگیر افزایش سهمیه کالای همراه مسافر به منطقه هستیم. وی اضافه کرد: رفع مشکلات مطرح و دیده‌شده در بازدید اخیر از واحد‌های صنعتی، در دستورکار منطقه آزاد ماکو قرار گرفته است.

اراده برای جهش تولید

نکته بسیار مهمی که از خروجی جلسه بیرون آمد، سخن مدیرعامل منطقه آزاد ماکو بود. گروسی با اشاره به اراده‌ی سازمان منطقه آزاد ماکو برای جهش تولید و حمایت از سرمایه گذاران گفت: سعی می‌کنیم شرایط مناسبی برای سرمایه‌گذاران تامین کنیم که متاسفانه در حال حاضر شرایط ثبات اقتصادی با قوانین خلق‌الساعه همخوانی ندارد و مشکل‌آفرین شده است.

ظرفیت ترانزیت ماکو

گروسی لجستیک و ترانزیت را مهمترین مزیت منطقه آزاد ماکو عنوان کرد و افزود: ایجاد دهکده لجستیک اکو در کنار تصویب طرح جامع و چندین مگا پروژه در منطقه را در دستور کار قرارداده ایم که به امید خدا شاهد شکوفایی و توسعه واقعی منطقه در آینده نه چندان دور خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: