May 2024 07 / سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۴۸۹۰۹
۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۵
0
فرهاد دلق‌پوش در مورد وعده 3 برابر شدن یارنه نقدی از سوی دولت اظهار داشت: آن چیزی که در قانون پیش‌بینی شده است در مراحل اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است،همچنین میزان پرداخت یارانه‌های مختلف نیز در اختیار دولت گذاشته شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت باید در برابر وعده افزایش یارانه نقدی به مردم پاسخگو باشد، گفت: افزایش ۳ برابری یارانه به معنای اجرای کامل هدفمندی در یک سال است و برای تحقق آن دولت باید معجزه کند.

فرهاد دلق‌پوش در گفت‌وگو با فارس در مورد وعده 3 برابر شدن یارنه نقدی از سوی دولت اظهار داشت: آن چیزی که در قانون پیش‌بینی شده است در مراحل اجرایی قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است،همچنین میزان پرداخت یارانه‌های مختلف نیز در اختیار دولت گذاشته شده است.

وی افزود: دولت باید منابع پرداخت‌ها را به دقت پیش‌بینی کند، چراکه هدف از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها کمک به تولید و توسعه بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی بوده است و اگر دولت در این بخش نتواند واحدهای تولیدی را سرپا نگه دارد و بسته‌های حمایتی را که در قانون پیش‌بینی شده است را اعمال کند، طبیعی است که در واقع توانایی دولت در اجرای قانون هدفمندی را زیر سؤال می‌برد.

نماینده مردم آستارا در مجلس گفت: باید در سیاست‌های اجرایی قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بسته‌های حمایتی هم پیش‌بینی شود و صرف پرداخت یارانه نقدی به مردم و افزایش مقدار آن مشکلی از تولید و اقتصاد کشور را حل نمی‌کند.

دلق پوش ادامه داد: پرداخت بی رویه یارانه‌ها یعنی انجام یک سویه این قانون و افزایش بی رویه پرداخت یارانه‌های نقدی به افراد می‌‌تواند منجر به تورم و افزایش قیمت شود، از طرف دیگر عدم دریافت یارانه‌ها در بخش انرژی و حمایت‌هایی که دولت باید در بخش انرژی، کشاورزی و صنعت انجام دهد طبیعی است که آسیب‌های جدی را به بخش‌های تولیدی کشور وارد می‌کند و یک نقص مهم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است.

وی با اعلام اینکه هر منابع مالی که وجود داشته است در قانون بودجه پیش‌بینی شده است، گفت: دولت لازم است براساس آن منابع و چارچوب و ضوابطی که قانون مشخص کرده است، عمل کند، ما هم در برخی از موارد در تعجب هستیم که دولت برای برخی از سیاست‌های اعلامی خودش از کجا و چه منابعی استفاده می‌کند که این منابع هم برای ما هم مشخص نشده است.

وی همچنین در ادامه افزود: دولت منابع درآمدی‌اش کاملا معین است و مجاری آن نیز مشخص شده است،به غیر از آن درآمدی برای افزایش یارانه نقدی پیش‌بینی نشده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اینکه دولت اعلام می‌کند حاضریم به پرداخت پول بیشتر باید جوابگو باشد. ما به‌عنوان نماینده مردم باید بدانیم که منابع تخصیص چنین یارانه‌هایی کجا بوده و تا چه حد می‌تواند در راستای اجرای صحیح قانون مؤثر واقع شود.

وی تاکید کرد: کوچک‌ترین لطمه‌ای به این قانون یعنی به حاشیه راندن و تعطیل کردن این قانون و آسیب زدن به آن و به هدر دادن همه زحمات کارشناسی چه در عرصه مجلس و چه در عرصه بخش اجرایی و آسیب‌هایی که می‌‌تواند بدون سنجش دقیق همه شرایط به وجود بیاید.

* افزایش سه برابری یارانه‌ها مساوی با اجرای کامل آن در یک‌سال ومعجزه دولت!

وی گفت: باید از رئیس جمهور بپرسیم که چه انگیزه‌ای برای افزایش یارانه نقدی به مردم دارند و در واقع هدف از این سه برابر کردن این یارانه‌ها چیست؟، سه برابر کردن یارانه‌ها یعنی اجرای کامل قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و آن‌چیزی که در قانون پیش‌بینی شده این است که این قانون حداقل در ظرف زمان 5 سال به دولت اجازه داده که این قانون را به طور کامل اجرا کند.

دلق پوش با اشاره به این موضوع که دولت می‌تواند در مدت زمان بیشتری به اجرای این قانون بپردازد، تأکید کرد: دولت با زمان بیشتری هم می‌تواند این قانون را اجرا کند به طوری که قانون حداکثر زمان هم برای قانون هدفمندی پیش‌بینی کرد‌ه‌ است.

وی در پایان سخنان خود در خصوص اجرای این قانون طی مدت مدت زمان بسیار کم، گفت: دولت اگر به‌عنوان مثال در یک سال این قانون را اجرا کند، این کار از معجزات دولت است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: