کد خبر: ۵۲۸۵۱
۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
0
ممنوعیت مداحی غلوآمیز و خرافی و تبلیغات انتخاباتی در اماکن متبرکه، بررسی قیام امام حسین(ع) توسط آیت الله مجتبی تهرانی، بررسی وضعیت دینداری و بزهکاری جوانان در 10 استان از جمله رویدادهای هفته نخست آذرماه بودند.
مهر- با آغاز ماه محرم در روز یکشنبه 6 آذر مطابق اول محرم 1433 شور حسینی در سراسر کشور برپا شد و شیعیان جهان و دوستداران اباعبدالله الحسین(ع) رخت عزا بر تن و مراسم سوگواری را در سراسر کشور آغاز کردند.

همچنین همزمان با اولین روز از ماه محرم پرچم سیاه بر فراز حرم امام حسین(ع) و  دیگر حرمهای اهل بیت(ع) در ایران و عراق برافراشته شد.
 
مراسم تعویض پرچم حرم امام حسین(ع) از قرمز به مشکی، غروب شنبه شب 5 آذر برگزار شد و این پرچم تا اربعین واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و یارانش افراشته است و در آنزمان مجددا پرچم قرمز افراشته و پرچم سیاه جمع می شود.
 
نشریه ویژه مداحان منتشر شد
 
سومین شماره‌ از ماهنامه فرهنگی، اجتماعی "چاووش" ویژه مداحان و ستایشگران اهل بیت (ع) از سوی دفتر تهیه و تألیف متون و نشریات معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی منتشر و بین مداحان سراسر کشور توزیع شد.
 
ماهنامه فرهنگی، اجتماعی چاووش در 6 سرفصل با عنوانهای معارف ذاکری، کتیبه، فرهنگها و آیینها، فنون مداحی، بانوان ستایشگر و ادبیات آیینی تهیه و تنظیم شده است.
 
مداحی غلوآمیز و خرافی ممنوع/ ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی در اماکن متبرکه
 
حجت الاسلام احمد شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست خبری روز دوشنبه 7 آذرماه ضمن تشریح ویژه برنامه "بصیرت عاشورایی" در امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: اجازه فعالیتهای انتخاباتی و یا حضور مداحیهای غلوآمیز و خرافی را در اماکن متبرکه نمی دهیم.
 
وی درباره مشخصات هیئتهایی که مورد حمایت سازمان اوقاف قرار می گیرند، گفت: مجوز هیئات از سوی سازمان تبلیغات اسلامی ارائه می شود اما سازمان اوقاف در راستای اجرای نیت واقف مساعدتهایی به هیئات دارد. ما از هیئتهایی که در راستای ولایت و  و خط رهبری و ارزشهای مورد نظر انقلاب باشند حمایت می کنیم .
 
شرفخانی تأکید کرد: حمایت از هیئتهایی که برنامه ها و عزاداری خود را به امامزادگان و بقاع متبرکه هدایت می کنند جزو اولویتهای سازمان اوقاف است علاوه بر این اجازه حضور مداحیهای غلوآمیز و خرافی را در اماکن متبرکه نمی دهیم.
 
محتوای مداحی و سخنرانی‌ها نباید از معرفت تهی باشد
 
حجت الاسلام قادر فاضلی استاد حوزه و دانشگاه دوشنبه 7 آذرماه در همایش "معرفی عرفان اسلامی و مقایسه آن با عرفان‌های نوظهور" که در مجتمع فرهنگی مریم قم برگزار شد‏، با انتقاد از اینکه توجه بیشتر مداحان و سخنران‌ها در مجالس مذهبی به احساس معطوف است بر توجه بیشتر مداحان و سخنرانان به موضوع معرفت تأکید کرد و گفت: از آنجا که پرداختن به معرفت نیازمند مطالعه و سختی بسیار است بنابراین مداح و یا سخنران حاضر نیست این سختی و مطالعه را تحمل کند.
 
برافراشته شدن "بیرق عشق" در تبیان/ نوحه‌های محرم را از 8920 بشنوید
 
همزمان با آغاز محرم الحرام و ایام عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، ویژه نامه الکترونیکی "بیرق عشق" در تارنمای فرهنگی اطلاع رسانی تبیان بزرگترین و مهمترین سایت فرهنگی دینی کشور وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شد که علاقمندان می توانند این ویژه نامه را در نشانی www.tebyan.cm  مشاهده کنند.
 
همچنین مؤسسه هنر و ادبیات هلال با راه اندازی سامانه تلفنی سفینه نجات، این امکان را برای علاقمندان فراهم کرده که از طریق این سامانه تمام ادبیات مذهبی که شعرای فارسی زبان گفته‌اند در قالب یک جدول منظم و منسجم قابل دریافت باشد
همچنین در  سیستم پیام کوتاه نیز علاقمندان با ارسال یک پیامک بدون متن به شماره 20008920 و ثبت در آن  در هر مناسبت یک نوحه و سرود را دریافت خواهند کرد و علاقمندان می توانند تمام کارها و آثار انجام شده توسط مؤسسه هلال را که بر روی پایگاه اطلاع رسانی مدایح (www.madayeh.com) قرار دارد، دریافت کنند.
 
اطلاعیه ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی/ تبیین 13 نکته کلیدی برای هیئتها
 
ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی به مناسبت فرا رسیدن ایام محرم الحرام و موسم عزاداری سید و سالار شهیدان، با صدور اطلاعیه‌ای در 13بند، عموم مردم رابه برگزاری باشکوه و به دور از تحریفات مراسم عزاداری حسینی دعوت کرد.
 
افراط‌گری در عزاداری موجب اضمحلال دین می‌شود
 
حجت‌الاسلام عباس اسکندری رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان قم ظهر شنبه 5 اذر در گردهمایی توجیهی مسئولان هیئت‌های مذهبی بانوان که در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شد گفت: افراط‌گری در عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) نه تنها باعث تقویت دین نمی‌شود، بلکه موجب اضمحلال دین می‌شود و محفل و مجلسی که در عزای سید و سالار شهیدان برگزار می‌شود باید در راستای حفظ دین پیامبر باشد والا هیچ ارزشی ندارد.
 
آثار فاخر جایگزین شمایل می‌شوند/ بررسی اطلاعیه محرم
 
ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی که با حضور وزیر ارشاد برگزار شد، جایگزینی شمایل منتسب به معصومین با آثار فاخر هنری مورد تأکید قرار گرفت.
 
مداحان از پیروی سبک غربى در مراسم عزاداری محرم پرهیز کنند
 
در آستانه ماه محرم آیت الله ناصر مکارم شیرازی با صدور پیامی خطاب به عزاداران حسینی و مداحان عنوان کرد: مداحان از پیروى کردن سبک‌هاى زشت و سبک غربى بپرهیزند و سعى در احیاى سبک‌هاى سنتى و افتخار پیمودن راه دعبل‌ها و کمیت‌ها و محتشم‌ها را داشته باشند.
 
برگزاری جلسات اخلاق و معارف اسلامی آیت الله مجتبی تهرانی ویژه محرم
 
جلسات اخلاق و معارف اسلامی به مناسبت شهادت حضرت ابا‌عبدالله‌الحسین (ع) از سوی حضرت آیت الله مجتبی تهرانی با موضوع "بررسی قیام و انقلاب امام حسین (ع)" از شب اول محرم(شنبه 5 آذر) آغاز و به مدت 12 شب ادامه دارد.
 
این جلسات پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، بن بست ملکی برگزار می شود و علاقمندان می توانند متن، صوت و فیلم این جلسات را در پایگاه اطلاع‏ رسانی حضرت آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی به نشانی اینترنتی www.mojtabatehrani.ir  دریافت کنند.
 
مداحان قم مدرک تحصیلی لیسانس می‌گیرند
 
عباس حیدرزاده عضو هیئت مدیره کانون شاعران و مداحان قم شامگاه پنج شنبه 3 آذر در چهارمین گردهمایی کنگره شعر عاشورایی که در سالن همایش‌های بین المللی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، بر افزایش سطح علمی و دانش مداحان تأکید کرد و گفت: مداحان قم با همکاری جامعه المصطفی مدرک تحصیلی لیسانس در زمینه مداحی می‌گیرند.
 
تشکیل سازمان بانوان انقلاب اسلامی/ توجه حوزه علمیه به تربیت مبلغه

حجت الاسلام نیک نژاد مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران در گردهمایی آموزشی - توجیهی" پیام آوران محرم" که شنبه 5 آذر با حضور بیش از 200 مبلغه برگزار شد، با اشاره به تشکیل سازمان بانوان انقلاب اسلامی جهت ساماندهی فعالیتهای دینی و فرهنگی بانوان، بر لزوم تربیت مبلغات و ارتقای سطح علمی و مهارتی آنان تأکید کرد.
 
وی تربیت مبلغ را کار حوزه علمیه خواند و افزود: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان نهاد میانی این تربیت شدگان امر تبلیغ را از حوزه گرفته و به مردم تحویل می دهد.
 
بزرگداشت شیخ محمد عبده و شیخ محمدرضا مظفر

دکتر ابراهیمی دینانی در همایش علمی بزرگداشت و تجلیل از علامه شیخ‌محمد عبده و علامه شیخ‌ محمدرضا مظفر که یکشنبه 6 آذر از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار ‌شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه تقریب عامل آرامش در دنیای سهمناک امروز است،‌ گفت:‌ با تقریب و فهم یکدیگر می‌توان روی پای خود ایستاد و حرفی برای گفتن داشت، حرف ما معنویت است و با این معنویت می‌توان دنیا را نجات داد.
 
 زبان قرآن راهی برای رسیدن به جهان بینی اسلامی است
 
مجموعه سخنرانیهایی پیرامون مباحث مختلف زبان‏شناسی از سوی شاخه زبان‏شناسی فرهنگستان علوم روز یکشنبه 6 آذرماه با سخنرانی دکتر داوری اردکانی با موضوع "اشارتی به استعاره در فلسفه و ادبیات" دکتر لطف اله یار محمدی با عنوان "کلام خاموش( تحلیل هنر کلام دینی و عرفانی از منظر گفتمان شناسی انتقادی)" ، دکتر رضا نیلی پور با موضوع "استعاره و شناخت از دیدگاه علوم شناختی جدید" و دکتر علیرضا قائمی‏نیا با عنوان "استعاره‎های مفهومی قرآن از دیدگاه زبان‏شناسی ‏شناختی" در فرهنگستان علوم برگزار شد.
 
در این نشست دکتر داوری اردکانی استعاره را مختص ادبیات و شعر و هنر ندانست و تأکید کرد: استعاره صنعت ادبی و بلاغی نیست بلکه استعاره با ذات زبان مرتبط است.
 
حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا رئیس پژوهشکده حکمت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز طی سخنانی با تاکید بر اینکه آیه نور بنیادی ترین استعاره مفهومی قرآن است، گفت: زبان قرآن راهی برای رسیدن به جهان بینی اسلامی است.
 
نکوداشت دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله شیخ مهدی قاضی خرم‌آبادی
 
مراسم نکوداشت دومین سالگرد ارتحال بنیانگذار و رئیس فقید دانشگاه قم "آیت‌الله شیخ مهدی قاضی خرم‌آبادی" دوشنبه 7 آذرماه با پیام آیت‌الله جعفر سبحانی و با حضور آیت‌الله محمد مؤمن عضو فقهای شورای نگهبان در سالن شیخ مفید این دانشگاه برگزار شد.
 
بازخوانی نقش دین در توسعه
 
نشست "بازخوانی نقش دین در توسعه" از سلسله نشست های الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با سخنرانی دکتر علیرضا شجاعی زند استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس سه شنبه 8 آذرماه در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد.
 
دکتر شجاعی زند تعریف توسعه و غایت آن را موضوعی فلسفی، ایدئولوژیک و مرامی خواند و با تأکید بر اینکه علم قادر نیست برای توسعه تعریف و غایت ارائه دهد، گفت: باید توجه داشت  توسعه حاوی سه بخش است که یکی تعریف توسعه است و دوم غایت توسعه که این غایت برآمده از تعریف است. سومین بخش توسعه نیز تمهید ابزار مناسب و تعیین مسیر توسعه است.
 
رابطه معکوس دینداری و بزهکاری
 
نشست "دین و بزهکاری جوانان" از مجموعه نشستهای میز اندیشه دفتر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشهای کاربردی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی چهارشنبه 9 آذرماه با سخنرانی دکتر قربانعلی ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران و مجری پژوهش" دینداری و بزهکاری جوانان در 10 استان" در سازمان تبلیغات برگزار شد.
 
دکتر ابراهیمی با تشریح پژوهش "دینداری و بزهکاری جوانان در 10 استان" به رابطه معکوس دینداری و بزهکاری اشاره کرد و گفت: هرچه میزان پیوند دینی و دینداری در ابعاد مختلف بیشتر باشد میزان بزهکاری کاهش می‌یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: