April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۵۶۴۰۵
۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
0
پول‌نیوز - غار دربند مهدیشهر سمنان از غار های آهکی ایران است که وجود ستون های آهکی بزرگ در آن و از آن جهت که به راحتی می توان به آن دسترسی داشت از غارهای دیدنی و جالب توجه استان سمنان هست.این غار که در 2 کیلومتری منطقه ی گردشگری مهدیشهر سمنان واقع گردیده است دارای 100تالاری به طول 100 متر و 40 متر عرض می باشد. و ارتفاعی بالغ بر 30 متر دارد. در ادامه غار دربند مهدیشهر و غار دربند سمنان را بیشتر خواهیم شناخت.


غار عجیب دربند در سمنان (+عکس)

کوه لهرد
کوه لهرد کوهی است که غار دربند در دامنه ی آن واقع شده است کوه لهرد دو هزار وپنجاه و هشت متر نسبت به سطح دریا ارتفاع دارد. بنا به اظهار نظر کارشناسان امر این غار عمری بالغ بر 140 میلیون سال دارد و دیدن ستون های بزرگ استلاگتیت و استلاگمیت که بزرگترین استلاگمیت ارتفاعی در حدود 14 متر دارد نیز در نوع خودش از ویژگی های جالب و برجسته این غار می باشد.

غار عجیب دربند در سمنان (+عکس)

می توان در این غار دیواره هایی به شکل گل کلم و از جنس آهک و خرده سنگ هایی از جنس آهک که به صورت شکل های مدو و منظم هستند را در اندازه ها و طرح های کوچک و بزرگ مشاهده نمود.از درب غار تا انتهای غار چیزی در حدود 100 متر می باشد و عرضی برابر با 7 تا 30 متر دارد و ارتفاع آن نیز متغیر است از 2 متر تا 25 متر هم می رسد. تالاری بیضوی شکل را چند متر بعد از عبور از ورودی غار می توان شاهد بود که طولی بیش از 95 متر را شامل می شود و این تالار بیضوی شکل ارتفاعی به اندازه 27 متر و همچنین اندازه عریض ترین قسمت این تالار 36 متر می باشد.

غار عجیب دربند در سمنان (+عکس)

حوضچه آب
حوضچه ای زیبا که آبی که در داخل آن جمع شده است بسیار زلال و شفاف می باشد و دارای املاح زیادی می باشد و کف این حوضچه از گل و لای پوشیده شده است در نزدیکی یک ستون بزرگ و سمت راست غار واقع گردیده است که البته آب آن قابل شرب نیست ، اما باعث شده است که فضای داخل غار بسیار زیبا و جالب به نظر برسد.این غار در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده است و طولی در حدود 114 متر و ارتفاع دهانه ی آن از پای کوه به 300 متر می رسد و بلندترین نقطه سقف آن در حدود 30 متر ارتفاع دارد و عریض ترین قسمت غار چیزی در حدود 36 متر پهنا دارد.

این غار به دوران سوم زمین شناسی یعنی کرتاسه تعلق دارد و از جمله غار هایی است که دارای شکل عمومی بیضی و از جنس آهک می باشد.در سال 1325 هیئت کوهنوردی ایران این غار را برای اولین بار مورد بازدید و کنکاش قرارداد و یک تیمی متشکل از 4 نفر کوهنورد ماهر موفق شدند در سال 1327 وارد این غار شده و به کشف آن بپردازند.

دمای غار
اختلاف دمای داخل غار دربند با بیرون چیزی در حدود 10 درجه سانتی گراد می باشد و دمای هوا در انتهای غار به 15 درجه سانتی گراد می رسد . بنابر این در داخل غار دربند سمنان شاهد هوای نسبتا خنکی می باشید .

وقتی که به داخل غار می رسی و خوب به اطرافت نگاه کنی می توان در هر جا ستون های آهکی منظمی را مشاهده کنی که به گونه ای آرایش یافته اند و دارای دیواره های مواجی می باشند که شما را به یاد شمع های بزرگی می اندازد که در حال سوختن هستند و این ستون های آهکی استلاگمیتی منظره ای بسیار شگفت انگیز را در جلوی چشمان شما به نمایش می گذارند.ستون های آهکی استلاگمیتی که سرتاسر غار را فرا گرفته اند دارای ارتفاعی از 3 تا 15 متر می باشند و همچنین قطرشان نیز متغیر است . ودیدن حوضچه ای که در انتهای غار قرار گرفته و وسعتی به اندازه 12 متر دارد نیز خالی از لطف نیست.

جالب است بدانید که در گذشته های دور در این غار مهدیشهر مردمانی ساکن بوده و این غار آهکی که دومین غار اهکی بزرگ در ایران می باشد عمری بالغ بر 140 میلیون سال دارد.پستی و بلندی های زیادی را می توان در کف غار که سنگلاخ می باشد مشاهده نمود وعلت پیدایش این غار عملکرد بسیار شدید نیروهای زمین ساختی در این منطقه می باشدو رطوبت هوا موجب گشته که گل و لای زیادی بیشتر کف این غار دربند سمنان و جذاب را بپوشاند.گفته می شود که این غار در بند مهدیشهر در گذشته های دور دارای سکنه بوده و این را می توان از تخت بزرگی که در پشت مدخل ورودی غار وجود دارد فهمید.




منبع:همگردی
برچسب ها: غار ، گردشگری ، پول نیوز
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: