April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۲۴۶۶۶
۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
0
عضو کمیسیون صنایع مجلس با انتقاد از افزایش بی رویه قیمت محصولات خودرویی بی کیفیت گفت: وزارت صمت از خواب خرگوشی بیدار شود و به وظیفه نظارتی خود عمل کند.

جولان دلالان و وزارتی که خود را به خواب خرگوشی زده است

 

به گزارش خبرنگار پول نیوز؛ بازار خودرو در این چند ماه اخیر منتهی به پایان سال 98 با افزایش قیمت های بی سابقه  و کاهش خرید و فروش مواجه شد. این طوفان عجیب در بازار خودرو در شرایطی ایجاد  شد که در بخش های دیگر روند آرام و ساکنی را شاهد بودیم اما؛ برخی کارشناسان عدم وجود قطعات خودرو را علت گرانی ها و کم فروشی ها دانسته و برخی نیز سودجویی و بازار سیاهی حاشیه خودرو را دلیل اتفاقات اخیر می دانند.

این شرایط از سالهای گذشته در مجموعه خودروسازی کشور بوجود آمد، از این رو برخی از کارشناسان این بازار نیز رانت های خودروسازان در حوزه ثبت نام را علت میدانند که با تبانی خودروسازان و دلالان در یک قسم آن که پیش فروش است خریدار اصلی دسترسی خرید ندارد و در نهایت در 15 دقیقه اول با عدم موجودی و اتمام محصول روبه رو می شود.

اما تا کنون هیچ ارگان و مسئولی نتوانسته پاسخی برای این سوال ارائه دهد و یا احتمالا این موضوع را هم در قالب ساختار محرمانه ارجاع و کلا از اهتمام به پاسخگویی تخطی می کنند و متاسفانه با وجود ابزارهای نظارتی هیچ نظارتی صورت نمی گیرد .

در همین رابطه سیده حمیده زر آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز ضمن انتقاد صریح در خصوص افزایش های بی رویه قیمت خودروهای داخلی عدم وجود نظارت از سوی وزارت صمت را دلیل اصلی این اتفاق دانست و گفت: متاسفانه وزارت صنعت،معدن و تجارت که متولی امر کنترل و نظارت بر خودروسازی های داخلی است به وظیفه خود عمل نمی کند و صرفا به دنبال شوی تبلیغاتی است.

وی اذعان کرد: وقتی این نظارت صورت نگیرد قطعا یک چهارچرخ بی کیفیت با برچسب محصول ملی به مردم عرضه می شود البته با هزینه بسیار زیاد که اساسا هیچ توجیهی ندارد.

نماینده مردم قزوین،آبیک و البرز در مجلس با اشاره به اینکه تصمیم جدید وزارت صمت در خصوص توقف خط تولید محصول بی کیفیتی مانند پراید که مقرر شده تا ماه های آینده اجرایی شود تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته وقتی محصولی از رده خارج می شود قیمت آن به شدت افت می کند اما وزارت صمت با بی تدبیری تمام و عدم نظارت دقیق خود میدان را برای بازار سیاه آماده می کند تا قیمت محصولی با چنین کیفیت پایین روز به روز افزایش پیدا کند و به 66 میلیون تومان هم برسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق مقرر شده تا در سال آینده از خودروها نیز مالیات اخذ شود گفت: می توان اذعان کرد یکی دیگر از دلایل افزایش عجیب و غریب قیمت خودرو تصویب این موضوع بوده است چرا که خودرو در زمره کالاهای سرمایه ای قرار دارد اما با اخذ مالیات از خودروهایی که بیش از یک میلیارد تومان ارزش دارند خودرو دیگر گزینه‌ی مناسبی برای سرمایه گذاری نخواهند بود.

زرآبادی در پایان در مورد تاثیر این مصوبه گفت: قطعا با اجرایی شدن این مصوبه زمینه بسیاری از دلال بازی ها و بازار سیاه رو به افول خواهد رفت و به همین دلیل سوداگران این صنعت قبل از اجرا شدن این مصوبه به تکاپو افتاده تا به بهانه افزایش قیمت، سود کلانی را به جیب بزنند ضمن اینکه امیدواریم وزارت صمت از خواب خرگوشی خودرویی خود بیدار شده و مانع این سوداگری شوند.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: