April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
پور ابراهیمی در گفت و گو با پول نیوز مطرح کرد:
کد خبر: ۳۲۶۳۷۵
۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
0
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بارها به دولت پیشنهاد یک جراحی اساسی در بدنه اقتصاد را داده ایم گفت: اگر دولت بتواند شکاف های فرار های مالیاتی را با اهتمام جدی تری مسدود کند می تواند شاهد برگشت سرمایه قابل توجهی به اقتصاد کشور باشد.

 

دارایی بلا استفاده دولت؛ ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان ضربدر ۱۰ //////////// منتشر نشود

محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی پول نیوز؛ با بیان اینکه مهمترین موضوعی که دولت در لایحه بودجه ۹۹ خود می‌توانست به عنوان یک سوپاپ درآمدزایی در غالب این لایحه لحاظ کنند که از چشم دولت غافل مانده و در هر شرایطی کشور را وابسته به فروش نفت گمارده است گفت: استفاده از ظرفیت‌های حامل انرژی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دولت می‌توانست در لایحه سال آینده خود لحاظ کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم‌های امریکا برای ما فرصت استثنایی برای جدا شدن از نفت است، چرا که تا زمانی ذخایر نفتی داریم آن را می‌فروشم، اما منابع ناشی از این فروش را در بودجه عمومی کشور نمی‌آوریم و سرمایه‌ای برای کشور می‌شود.

وی در ادامه، یکی دیگر از مهمترین پتانسیل‌هایی که دولت می‌تواند در این موضوع تمرکز کند را وجود حجم عظیمی از دارایی‌های بلا استفاده خود دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از سه سال است که برابر قانون که مصوبه مجلس شده است به دولت تکلیف شده تا دارایی‌های خود را ثبت کند و این موضوع به عهده وزارت اقتصاد است.

بیشتر بخوانید:

فراری های 60 هزار میلیاردی!!

پورابراهیمی افزود: مادر قانون اعلام کردیم که دولت نسبت به کشف دارایی‌های خود هر چه سریعتر اقدام کند ضمن آنکه دولت یکسری دارایی‌هایی دارد، اما نمی‌داند و در حال حاضر این دارایی‌ها رها شده است.

وی با تاکید بر اینکه حجم دارایی‌های موجود بلا استفاده دولت که، تا کنون شناسایی شده است حدود ۱۰ برابر حجم نقدینگی کشور است گفت: حجم نقدینگی ما رقمی بالغ بر ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است و حالا این رقم در ۱۰ ضرب شود می‌توان گفت رقم بدست آمده حجم دارایی‌های دولت است که تا کنون شناسایی و ثبت شده است.

 

دارایی بلا استفاده دولت؛ ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان ضربدر ۱۰ //////////// منتشر نشود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس از دیگر مقوله‌هایی که دولت می‌توانست در این زمینه تمرکز لازم را داشته باشد موضوع ساماندهی مالیات هاست اشاره کرد و گفت: در حال حار رقمی بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی کشف شده است از سوی کسانی که از پرداخت مالیات شانه خالی می‌کنند که این موضوع باید از سوی دولت بررسی و تعیین تکلیف شود ضمن آنکه می‌توان با کاهش اخذ نرخ‌های مالیاتی حجم دریافت مالیات در تعداد بالا افزایش پیدا کند و کسانی که با بالا بودن درصد مالیات پرداختی فرار مالیاتی دارند ترغیب واقدام به واریز رقم مالیاتی خود شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، درآمد‌های مالیاتی را ظرفیتی برای ساماندهی منابع کشور دانست و گفت: این مسئله به معنی افزایش نرخ مالیات نیست چرا که رقمی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان امکان وصول مالیاتی داریم که در قاعده فراریان مالیاتی است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار میلیارد تومان قانون معافیت‌های مالیاتی داریم که در بخش کشاورزی و صادرات است که می‌توان فرار‌های مالیاتی را با پایش اصولی شناسایی و ساماندهی کرد و تعریف درست و صحیحی از این موضوع داشت و برنامه جامعی را در خصوص کاهش درصد مالیات و حجم معافیت‌ها داشت.

پورابراهیمی تصریح کرد: از سویی تهدید هم جدی است و سال آینده باید با مدیریت دقیق وصحیح نظام اجرایی کشور را اداره کنیم، پرداخت‌ها و رویکرد مرتبط با تعهدات دولت درسال آینده با شرایط خاصی رو به رو می‌شود و استفاده از ظرفیت‌های جدید در این حوزه ضروری است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با بیان اینکه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان و غیر پنهان اقتصاد ایران است که تقریبا میزانآن به دو تا سه برابر بودجه عمومی کشور هم می‌رسد افزود: دولت پتانسیلی به نام یارانه‌ها با حجم ۴۲ هزار میلیارد تومان دارد که به صورت پنهان و آشکار در اقتصاد ایران وجود دارد از سویی دولت می‌توانست با جراحی اقتصاد ایران از محل پرداخت یارانه‌ها بسته درآمد و هزیه کرد خود را برنامه ریزی و از اقتصاد وابسته به نفت بیرون آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: