April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
رشد ۸۲ درصد از یک شرکت انحصارطلب؛
کد خبر: ۳۲۹۹۵۲
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
0
گزارش عملکرد «شاملا» در سال ۹۸ با رشد مطلوب سودآوری همراه بود و طرح‌های توسعه در دست اجرا، نوید سال‌هایی بهتر را می‌دهد.

به گزارش واحد تحلیل و ارزیابی پول نیوز (تاپ)، شرکت «معدنی املاح ایران» که در سال گذشته افزایش سرمایه داد، برای هر سهم طی دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 98 توانست 4307 ريال سود بسازد.

بر اساس این گزارش، علت اصلی رشد 82 درصدی سودآوری را می توان در افزایش 56 درصدی درآمدهای عملیاتی جستجو کرد.

«شاملا» در سال گذشته توانست حدود 9 هزار تن محصول بیشتر به فروش برساند و مقدار کل فروش را به 272 هزار تن برساند. البته بیشترین رشد مقداری فروش در بخش بازارهای خارجی رقم خورد. مطابق همیشه افزایش نرخ های فروش نیز قابل مشاهده است.

نکته ای که در خصوص «شاملا» می تواند مهم باشد این است که این شرکت به دلیل تولید محصولی انحصاری، از مزیت رقابتی بالایی برخوردار است. تولید سولفات سدیم به دلیل آلایندگی بالایی که دارد، در ایران مجوز تولید آن فقط به شرکت «معدنی املاح ایران» اعطا شده است. به همین جهت، این شرکت هیچ مشکلی در امر فروش ندارد و هر ساله توانسته بر درآمدهای خود بیافزاید.

از همین رو، برای سال 99 پیش بینی کرده با رشد 17 درصدی، به مبلغ فروش 3 هزار و 387 میلیارد ريالی دست یابد. شرکت در نظر دارد عرضه محصول سولفات سدیم در بورس کالا را توسعه دهد و به مرور از نظام سهیمه بندی فروش این محصول (که بر اساس مذاکره با انجمن صنایع شوینده صورت می پذیرد) به سوی استفاده بیشتر از مکانیزم بورس کالا حرکت کند. در کنار آن، ورود به بازارهای جدید صادراتی نیز اثر دو جانبه ای خواهد داشت.

نکته دیگر این که «شاملا» پروژه طرح توسعه با ظرفیت تولید ۴۰،۰۰۰ تن سولفات پتاسیم و ۲۰،۰۰۰ تن کلراید کلسیم و همچنین، طرح احداث کارخانه نمک با ظرفیت تولید ۴۰،۰۰۰ تن در سال را در دست احداث دارد که با توجه به برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال 99 به بهره برداری خواهد رسید.

در مجموع، روند سودسازی «شاملا» در سال 98 با تحقق یک هزار و 804 میلیارد ريال سود خالص تسریع پیدا کرد.

شایان ذکر است که هیئت مدیره شرکت درنظر دارد 32 درصد از سود محقق شده را در مجمع عمومی عادی سالیانه بین سهامداران خود تقسیم کند.

«شاملا» ۴۳۰۷ ریال سود ساخت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: