به گزارش پول نیوز، حسن کریمیسنجری کارشناس خودروی کشور درباره ورود قطعه سازان به خودروسازی کشور عنوان کرد: ورود بخش خصوصی به خودروسازی کشور قبلا اتفاق افتاده، اما چون اقتصاد کشور بهشدت از تحریم آسیب دیده و ما نیز صاحب برند نیستیم که طراحی و تولید مستقل داشته باشیم، توان خصوصیها برای فعالیت قوی و کمک به رقابتپذیری، عملا گرفته شده است.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی، عدمتوفیق بخش خصوصی است نه حضور آن، افزود: ایجاد قطب جدید خودروسازی چه قطعهساز باشد و چه غیرقطعهساز، عملا کمکی به انحصارزدایی در بازار خودرو نخواهد کرد، چه آنکه خودروسازی همچنان گرفتار مشکلات ناشی از تحریم و سیاستهای داخلی به ویژه نرخگذاری دستوری است.
کریمی سنجری ورود کنسرسیوم قطعهسازی به خودروسازی را مصداق بارز تعارض منافع دانست و تصریح کرد: قطعهسازان همین حالا نیز در خودروسازی سهام دارند و با توجه به روحیات خاص این قشر، ورودشان به عرصه تولید خودرو میتواند به نوعی هم خود آنها و هم خودروسازان را به ورطه نابودی بکشاند.
وی با اشاره به رفتارهای انحصارگرایانه قطعهسازان بیان کرد: آنها با توجه به اینکه سهامدار خودروسازان هستند، هر وقت دلشان بخواهد تامین قطعه را متوقف میکنند، بنابراین وقتی خود وارد عرصه تولید خودرو شوند، این رفتار انحصاری شدیدتر بروز خواهد کرد.
به گفته این کارشناس، وقتی قطعهسازان تبدیل به قطب جدید خودروسازی کشور شوند، ترجیح میدهند تا حد امکان تولید خود را بالا برده و سهم بیشتری در بازار تصاحب کنند، بنابراین تولید در ایران خودرو و سایپا به واسطه اختلال در تامین قطعات، دچار مشکل خواهد شد.
کریمیسنجری با بیان اینکه بهتر است به جای دادن پیشنهاد خودروساز شدن به قطعهسازان، شرایط را برای فعالیت بخش خصوصی فراهم کرد، میگوید: قطعهسازان حتی اگر توان فنی تولید خودرو هم داشته باشند، مشکلی از انحصار بازار را حل نخواهند کرد و اگر قرار است کنسرسیومی نیز تشکیل شود، بهتر است در قالب فعالیت در عرصه صادرات باشد. به عبارت دیگر، بهتر است قطعهسازان در همان حوزه تخصص خود فعالیت کرده و توان مالی و فنی شان را در عرصه صادرات به کار گیرند و نه ورود به خودروسازی.