April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با پول نیوز اظهار کرد؛
کد خبر: ۳۵۷۸۱۷
۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
0
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ تورم در کشور، مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است. به همین دلیل است که از  چند سال گذشته نرخ تورم با مشکلات اقتصادی کشور افزایش می‌یابد.
///
به گزارش پول نیوز، همواره در آغاز کار دولت‌ها، بار سنگینی از مسئولیت‌ها و وظایف از دولتی به دولت دیگر منتقل می‌شود. بخش سنگینی از این بار متوجه تعهداتی است که در گذشته ایجاد شده و حتی گاهی هزینه گزافی برای آن پرداخت شده است و حالا باید دولت جدید آن را به سرانجام برساند و یا حداقل با وضعیت مطلوب‌تری تحویل دولت بعدی دهد.

یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی که دولت‌ها در این چند دهه با آن دست و پنجه نرم کرده‌اند بدهی انباشته شده و کسری بودجه بوده است. تا جایی که پیش می‌شود اقتصاد ایران تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد. اما مسئولیت دولت جدید در این‌باره چیست؟ آیا باید این موضوع را به حال خود رها کرد و به انجام امور روزمره و تلاش برای تامین هزینه‌های جاری پرداخت و یا وقت آن رسیده است که با اصلاح ساختاری، گامی نو در جهت رویکرد بودجه‌نویسی دولت و مجلس برداشت؟ و حالا سوال این است که رسالت دولت سیزدهم در این بین چه خواهد بود؟

در همین رابطه علیرضا صدیقی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز گفت: یکی از دلایل اصلی رشد تورم در کشور، رشد نقدینگی نامتناسب با بخش واقعی اقتصاد کشور است که با باید مطرح کرد که ریشه‌های این تورم افسار گسیخته به سال‌های اخیر ربطی ندارد؛ بنابراین اگر رشد ۴۰ درصدی نقدینگی در سال ۹۹ را با سال‌های قبلی مقایسه کنیم، میبینیم که رقم بسیار بالایی از نرخ تورم مربوط به سال ۱۳۹۹ است.

وی افزود: یکی دیگر از عوامل افزایش نرخ تورم در کشور، مشکلات ساختاری اقتصاد کشور است. به همین دلیل است که از  چند سال گذشته نرخ تورم با مشکلات اقتصادی کشور افزایش می‌یابد.

صدیقی ابراز کرد: دولت باید در قدم اول کسری بودجه خود را کنترل و تاحد بسیار بالایی کاهش دهد اگر به آمار و ارقام سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نگاه کنیم میبینیم که رئیس کل بانک مرکزی با چاپ پول، اصرار به جبران این کسری دارد که همین موضوع به خودی خود باعث رشد نقدینگی و در ادامه نرخ تورم و مشکلات اقتصادی می‌شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در کشور بیان کرد: کاری که دولت‌ها در سال‌های ۱۳۹۳ الی ۱۳۹۶ انجام دادند و به نحوی توانستند نرخ تورم در کشور را کنترل کنند، راهکاری درست نبود که پس از سال ۱۳۹۶ فنر افزایش نرخ تورم در رفت و سمت سال‌های بعد پرتاب شد.

صدیقی خاطر نشان کرد: تحریم‌ها از دیگر مسائلی بودند که به افزایش نرخ تورم در کشور کمک می‌کردند و این موضوع از واقعیت اقتصاد کشور بسیار دور بود و فکر می‌کردند که اگر فقط از تجربیات دنیا برای کنترل نرخ تورم استفاده شود، این موضوع در کشور ماهم حل می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: