April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۶۴۹۸۴
۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
0
یک کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در بازار کارا قیمت اوراق بهادار عادلانه تعیین می‌شود مرز کارایی مرز عدالت است بازار ما بازار کارا نیست و با مرز عدالت فاصله دارد.
بازار سرمایه حال مساعدی ندارد/ دولت باید ریسک پذیر باشد
دکتر مهدی بیات منش کارشناس بازار سرمایه و مدیر حسابرسی کارگزار بانک دی در گفتگو با خبرنگار پول‌نیوز در خصوص بازار توضیحاتی ارائه دادند: بازار سرمایه در این روز‌ها حال مساعدی ندارد و اخبار منفی بروی بازار سرمایه تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. اگر چه از سوی کارشناسان برای ترمیم بازار سرمایه راهکار‌هایی داده شده است، ولی متاسفانه مسئولان امر نسبت به هشدار و راهکار‌های کلرشناسان بازار بی توجه هستند و عملکردی ندارند.

بیات منش در خصوصی بی توجهی مسئولان امر اظهار کرد: دلیل آنکه مسئولان امر بی تفاوت هستند شاید می‌توان گفت: عدم ریسک برای تحول در بازار و یا اینکه مسیولان نسبت به وضع موجود رضایت دارند یا اینکه منتظر معجزه‌ای برای بهبودی بازار سرمایه هستند.

وی ادامه داد: کارشناسان بازار سرمایه به دلیل اینکه که ممکن است به مسئولان از توصیه آنان برداشت بد کنند و یا اینکه دلخور شوند سکوت می‌کنند و حرفی نمی‌زنند هرچند مسئولیت‌ها متوجه آنان است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در حال حاضر اکثر حقیقی‌ها از بازار خارج شده اند و معاملات بیشتر در سطح حقوقی است. حقوقی‌ها هم بنا به تکلیف و دستورات قبل معامله می‌کنند ممکن است روند کاهش یکباره از طرف حقوقی‌ها هم اتفاق بیفتد هنگامی که بی نتیجه و متضرر میشوند،  برخی تصمیمات مسئولان بازار سرمایه و تاثیر از تصمیمات سیاست کلان بروی بازار سرمایه بسیار مشهود است.

مدیر حسابرسی کارگزار بانک دی در خصوص بهبود بازار سرمایه راهکار‌های پیشنهاد دادند: راهکار پیشنهادی برای حل بحران بازار سرمایه این است که اجماع نخبگانی برای ارائه راهکار جلب اعتماد برای بازگشت حقیقی‌ها به بازار و دعوت از کارشناسان توسط بازار سرمایه در یک فراخوان اتفاق بیفتد. در جامعه فرهنگ سازی برای ایجاد یک تحول بزرگ در بازار سرمایه اتفاق بیفتد و بمرور بازار سرمایه تجدید ساختار شود.

بیات منش برای جلب نظر فعالان حقیقی بازار سرمایه توصیه‌هایی کردند: راهکار بهتر جلب رضایت فعالان و جبران زیان برخی فعالان بازار که در مرداد تا شهریور سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد که در آن موقع ریزش بزرگ رخ داد؛ که مسئولان برای جلب نظر سرمایه داران و فعالان حقیقی بازار سرمایه می‌توانند به آن‌ها اطمینان دهند که بازار بهبود پیدا می‌کند. جبران آن زیان با پول‌های آزاد بلوکه شده دولت امکان پذیراست. چون برخی شرکت‌های وابسته به دولت در ریزش بازار موثر بودند.

وی ادامه داد: راهکار‌های واقعی از نظر مالی برلی دولت تلخ است و دولت زیر بار این هزینه گزاف نمی‌رود، ولی برای ثبات بازار باید هرینه زیادی انجام شود و در حال حاضر دولت در عمل حاضر به انجام این کار نیست.

بیات منش ادامه داد: ورود به بازار ناکارا منطقی نیست و عدم خروج هم مستلزم ارائه برنامه جامع و منطقی توسط مسئولان است.
 
وی در خصوص برنامه های منطقی برای ورود به بازار سرمایه چنین بیان داشت: امکان تحقق سود معقول برای فعال بازار-تسهیل در معامله یا همان نقدشوندگی-معتبر بودن بازار- قابل اعتماد بودن بازار-ثبات و پیوستگی در حرکت مناسب شاخص و پیش بینی پذیری صحیح و عادلانه- توان مالی فعالان عادل بازار- عدم کاهش شدید و یا رشد شاخص- عدم تاثیر پذیری از نوسانات سیاسی نامساعد- چشم انداز مثبت برای اکثر فعالان از شاخص-همه ملاک هایی برای تعیین کارایی بازار است.
متاسفانه صورت عکس کارایی افزایش سدید ریسک سیستماتیک است.

مدیر حسابرسی کارگزار بانک دی اظهار کرد: در بازار کارا قیمت اوراق بهادار عادلانه تعیین می‌شود مرز کارایی مرز عدالت است بازار ما بازار کارا نیست و با مرز عدالت فاصله دارد. امکان تحقق سود معقول برای فعال بازار تسهیل در معامله یا همان نقدشوندگی-معتبر بودن بازار- قابل اعتماد بودن بازار-ثبات و پیوستگی در حرکت مناسب شاخص و پیش بینی پذیری صحیح و عادلانه- ثبات مالی فعالان بازار- عدم کاهش شدید و یا رشد شاخص- عدم تاثیر پذیری از نوسانات سیاسی نامساعد- چشم انداز مثبت برای اکثر فعالان از شاخص-همه ملاک‌هایی برای تعیین کارایی بازار است.

بیات منش اذعان کرد: متاسفانه صورت عکس کارایی افزایش شدید ریسک سیستماتیک است. به نظرم باید به اهتمام عملی و اجماع گونه برای ارائه راهکار‌های واقعا دلسوزانه‌ای برای بازار سرمایه باشد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: