April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۰۲۵۳
۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹
0
نزدیک شدن قیمت بیت‌کوین به ۳۸ هزار دلار و صعود قیمت سولانا (SOL) به نزدیکی ۱۰۰ دلار، باعث شده که رنگ سبز بر بازار ارز‌های دیجیتال غالب باشد. همچنین فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را در ماه مارس افزایش خواهد داد.
روی خوش بیت‌کوین به سرمایه‌گذاران
نزدیک شدن قیمت بیت‌کوین به ۳۸ هزار دلار و صعود قیمت سولانا (SOL) به نزدیکی ۱۰۰ دلار، باعث شده که رنگ سبز بر بازار ارز‌های دیجیتال غالب باشد. همچنین فدرال‌رزرو اعلام کرد که نرخ بهره را در ماه مارس افزایش خواهد داد. این موضوع باعث شد که بیت‌کوین نتواند مقاومت ۳۹ هزار دلاری را بشکند. در واقع، تنها چند ساعت پس از جلسه فدرال‌رزرو، قیمت بیت‌کوین به ۵۰۰/۳۵ دلار سقوط کرد و زمانی که تلاش می‌کرد روند خود را رو به بالا معکوس کند، متوقف شد. با این حال، به نظر می‌رسد اکنون وضعیت تغییر کرده است. در زمان نگارش این گزارش، بیت‌کوین در نزدیکی سطح ۳۸ هزار دلار معامله می‌شود و ارزش بازار آن به بیش از ۷۱۳ میلیارد دلار رسیده است.

آلت‌کوین‌ها هم در چند هفته گذشته ضرر‌های زیادی را متحمل شده بودند، اما چشم‌انداز کلی بازار به طور قابل‌توجهی مثبت است. اتریوم که هفته گذشته برای حفظ سطوح بالاتر از دو هزار دلار تلاش می‌کرد، اکنون با بیش از هفت درصد رشد، بالای ۵۵۰/۲ دلار معامله می‌شود. دیگر رمزارز‌های برتر بازار، مانند سولانا (هشت درصد)، اولانچ (۹ درصد)، بایننس کوین (دو درصد)، کاردانو (چهار درصد)، ریپل (۵/۳ درصد)، ترا (۱ درصد)، پولکادات (پنج درصد)، دوج‌کوین (۳ درصد) و پالیگان (۵/۶ درصد)، نیز همگی در وضعیت سبز به سر می‌برند.

حجم زیاد خرید «شیبا»
همچنین وب‌سایت Etherscan نشان می‌دهد که سه کیف پول بزرگ کریپتویی که به آن نهنگ می‌گویند، تراکنش‌های عظیمی از میم‌کوین شیبا (SHIB) را با مجموع حدود ۹ میلیارد واحد دریافت کرده‌اند که خبر از خرید دوباره آن‌ها می‌دهد. در دو هفته اخیر، دومین میم کوین بزرگ بازار کریپتو، «شیبا اینو»، با ریزشی تند از سطح ۰٫۰۰۰۰۳۲۲۷ دلار در روز ۱۴ ژانویه، به حوالی ۰٫۰۰۰۰۱۸ دلار رسید. اما این میم‌کوین کمی افزایش قیمت را ثبت کرده است و با پنج درصد صعود، در حال حاضر در حوالی سطح ۰٫۰۰۰۰۲۱۴۸ دلار معامله می‌شود. از این رو این اواخر، هنگ‌های زیادی به سمت شیبا متمایل شده‌اند. اواسط هفته گذشته، خبرگزاری U.Today گزارش کرده بود که دو نهنگ از ۱۰۰۰ نهنگ برتر اتریوم، ۱۰۶ میلیارد واحد از این میم‌کوین قاتل دوج‌کوین را خریداری کرده‌اند.

بازیابی جزئی قیمت‌ها
کارشناس حوزه ارز‌های دیجیتال گفت: بیت‌کوین که در چند روز گذشته در تقلای غلبه بر دیوار ۳۸ هزار دلاری بود، حالا موفق شده و کمی بالاتر از ۳۸ هزار دلار معامله می‌شود. آلت‌کوین‌ها نیز وضعیت نسبتا خوبی دارند و افزایش قیمت بیشتری را تجربه کرده‌اند. در بین آن‌ها اتریوم هفت درصد و سولانا هشت درصد رشد داشته‌اند. احسان عاشوری با بیان اینکه طی هفته‌های گذشته و پس از ریزش قیمت بیت‌کوین، این اولین‌بار نیست که بزرگ‌ترین رمزارز جهان برای بازیابی قیمت تلاش می‌کند، به ایسنا گفت: در هفته گذشته نیز بیت‌کوین برای غلبه بر قیمت ۳۹ هزار دلار حرکت می‌کرد، اما در روز چهارشنبه و همزمان با تصمیم فدرال‌رزرو آمریکا مبنی بر اجرای افزایش نرخ بهره در ماه مارس (فروردین) بیت‌کوین نتوانست از این سد عبور کند. همین خبر کافی بود که بیت‌کوین تا ۵۰۰/۳۵ دلار هم پایین بیاید.

وی در ادامه با بیان اینکه پس از این افت قیمت، دوباره شرایط شروع به تغییر کرد و شاهد رشد قیمت بیت‌کوین بودیم، افزود: حالا با نگاه به قیمت‌های رمزارزها، می‌بینیم که بیت‌کوین به بالای ۳۸ هزار دلار برگشته و عملکرد خوبی از خود نشان داده است. این روند باعث شده تا ارزش بازار بیت‌کوین به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. آلت‌کوین‌ها طی هفته‌های گذشته رنج زیادی کشیده بودند، اما حالا شرایط سبزی دارند و اغلب آن‌ها افزایش قیمت قابل‌توجهی را تجربه کرده‌اند. کارشناس ارز‌های دیجیتال ادامه داد: برای مثال، اتریوم که در هفته گذشته تمام هم‌و‌غمش برای این بود که خودش را بالای ۲۰۰۰ دلار نگه دارد، حالا با قیمتی بیشتر از ۲۶۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود. در بین ۱۰ رمزارز بزرگ جهان از لحاظ ارزش بازار، سولانا و آوالانچ بهترین عملکرد را داشته‌اند. سولانا هشت درصد و آوالانچ ۹ درصد طی سه روز گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. بایننس‌کوین، کاردانو، ریپل، ترا، پولکادات، دوج‌کوین و متیک از دیگر رمزارز‌هایی بودند که با رشد قیمت مواجه شدند. با این بازیابی قیمت‌ها، ارزش کلی بازر رمزارز‌ها ۵۰ میلیارد دلار بیشتر شد و حالا به بیش از ۷/۱ تریلیون دلار رسیده است. عاشوری خاطرنشان کرد: در ایران نیز توییت مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، خبرساز شد.

قمری وفا اعلام کرد که در آینده‌ای نزدیک از رمزارز ملی ایران به نام «رمزریال» رونمایی می‌شود. او گفته رمزریال یک ابزار نوین در کنار سایر فناوری‌های پرداختی است. قمری وفا گفته است رمزریال ابزاری نوین در کنار مابقی ابزار‌های پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و ... است که به‌زودی از آن هم رونمایی می‌شود. رمزریال، شکل دیگری از اسکناس است؛ منتها کاملاً دیجیتال بوده و با سرعت بالاتر در انجام پرداخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در رمزریال اصل و ذات پول به‌صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین‌بانکی نیست. در تراکنشی هم که به‌واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهات را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به‌صورت آنی انجام می‌شود.

«اینستاگرام» هم رمزارزی شد

همچنین در گزارش جدیدی که در خبرگزاری Financial Times (FT) منتشر شده، گفته شده است که شرکت Meta قصد دارد قابلیت پشتیبانی از توکن‌های غیرمثلی (NFT) را به شبکه‌های اجتماعی خود، فیس‌بوک و اینستاگرام اضافه کند؛ بنابراین گزارش، شرکت Meta به دنبال بهره‌برداری از هیاهوی جهانی NFT است و قصد دارد یک بازار NFT را با پلتفرم‌های شبکه اجتماعی به شدت محبوب خود، ادغام کند. این خبرگزاری مدعی است که تیم سازنده هر دو پلتفرم به دنبال قابلیتی هستند که به کاربران اجازه می‌دهد NFT خود را خلق کنند و به عنوان تصویر پروفایل از آن استفاده کنند.

دو منبعی که به این دو پلتفرم شبکه اجتماعی بسیار نزدیک هستند، مدعی شده‌اند که Meta قصد دارد یک بازار NFT کاملا اختصاصی برای خود توسعه دهد. طبق گزارشات اخیر خبرگزاری‌ها، تصمیم Meta در حالی عمومی شده که شبکه اجتماعی رقیب یعنی توئیتر، به تازگی امکان قرار دادن NFT در تصویر پروفایل کاربران iOS را فراهم کرده است. در آگوست ۲۰۲۱، دیوید مارکوس که در آن زمان رییس گروه F ۲ فیسبوک بود، در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، با اشاره به این که «کمپانی Meta به دنبال راه‌های جدیدی» برای همراه شدن با این توکن‌های منحصر به فرد است، به ساخت یک بازار اختصاصی NFT اشاره کرده بود. فکر کردن به متاورس به عنوان یک محیط دیجیتالی، در طراحی محصولاتی که باید آینده‌محور باشند، بسیار مفید است. وقتی به چیز‌هایی که در یک متاورس نیاز است فکر می‌کنم، انتقال سریع و ساده دارایی، ساخت یک زیرساخت جدید و تعامل‌پذیری به نظرم پراهمیت است، زیرا کاربر می‌خواهد برای شرکت در متاورس چندین کیف پول داشته باشد.

به نظر من داشتن پولی قابل برنامه‌ریزی و قرارداد هوشمند در بلاکچین تحولی بزرگ در متاورس ایجاد می‌کند. چون اگر شما یک تولیدکننده باشید و بخواهید NFT خلق کنید، احتمالا می‌خواهید آن را بفروشید یا اجاره بدهید؛ بنابراین می‌توان یک مدل کسب‌و‌کار در حول این محور ایجاد کرد که البته با زیرساخت پرداختی کنونی و بدون قرارداد هوشمند غیرممکن است. البته خبرگزاری Financial Times هنوز نظر قطعی درباره احتمال خلق یک بازار NFT توسط Meta یا برنامه‌های آتی اینستاگرام و فیس‌بوک حول این موضوع را منتشر نکرده است. در همین راستا، گزارش شده که متا درخواست یک علامت تجاری را برای محصولات و خدمات رمزارزی، ازجمله معاملات، کیف‌پول‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی، در موسسه ملی علائم تجاری و حق اختراع برزیل (INPI) ثبت کرده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: