همه ما برای رشد به تغذیه سالم احتیاج داریم. خوراک نه تنها بر رشد جسمی و ظاهر انسان تأثیر می‌گذارد، بلکه بر نحوه احساس و برداشت ما از محیط، خلق و خو و رفتار ما نیز موثر است. اما تغذیه سالم چیست؟ وقتی صحبت از تغذیه سالم می‌شود به گروه متنوعی از غذاهای سالم اشاره داریم که باید همه آن ها در رژیم غذایی ما به اندازه متعادل وجود داشته باشند؛ اما به این سادگی‌ها نیست! عادات غذایی رو به وخامت رفته و متاسفانه در حال از دست دادن این ثروت واقعی هستیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با هدف‌گذاری و برنامه ریزی برای مصرف گروه‌های متنوع غذایی آشنا شویم.

نقش تغذیه در داشتن رژیم غذایی سالم

تغذیه کامل و سالم، باعث شادابی و تندرستی می‌شود، طول عمر مفید انسان را افزایش داده و زندگی را در نظر انسان خوشایند جلوه می‌دهد؛ و اما سوء‌تغذیه که امروزه به ویژه در کشور‌های توسعه نیافته رایج است، عامل اصلی مرگ و میر بوده و بیشتر قربانیان خود را از میان کودکان برمی‌گزیند. گروه وسیعی از ما با وجود آنکه به غذای نسبتاً کافی دسترسی داریم، به علت عدم آگاهی تغذیه‌ای، به نوعی گرفتار سوء تغذیه هستیم و راه و روش تغذیه سالم نداریم. به خصوص در این روزها نقش تغذیه دوران کرونا بسیار پررنگ‌تر از روزهای دیگر شده است.

تغذیه متعادل چیست؟

تغذیه متعادل به رژیم غذایی گفته می‌شود که کلیه نیاز‌های بدن را در شرایط مختلف فیزیولوژیکی تامین کند. یعنی رژیم غذایی حاوی مواد غذایی متنوع از تمامی گروه‌‌ها باشد و به مقدار مناسبی مصرف شود. انسان برای سلامتی خود به تمام گروه‌های غذایی نیاز دارد. غذا‌ها به ۵ گروه اصلی تقسیم می‌شوند. گروه‌های غذایی توصیه شده عبارتند از:

  • گروه نان و غلات و آجیل: شامل انواع نان، مخصوصا نان‌های سبوس‌دار، نان‌های سنتی، برنج، انواع ماکارونی و رشته‌ها، غلات آماده و فرآورده‌های آن به ویژه محصولات تهیه شده از دانه کامل غلات. این گروه دارای کربوهیدرات‌های پیچیده و فیبر غذایی می‌باشند و همچنین برای خرید آجیل می توانید به فروشگاه اینترنتی رزسا مراجعه نمایید.
  • گروه سبزی‌ها: شامل انواع سبزی‌های برگ سبز، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود، لوبیا سبز، کاهو، قارچ، انواع کدو و فلفل می‌باشند. این گروه دارای انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی مانند پتاسیم و مقداری فیبر غذایی و آب می‌باشند.
  • گروه میوه‌ها: شامل همه میوه‌‌ها و آب‌میوه‌های تازه و طبیعی، کمپوت میوه و میوه‌ها‌ی خشک است. مواد مغذی مهم این گروه شامل ویتامین ‌A، فیبر غذایی، مواد معدنی و آب است.
  • گروه شیر و فرآورده‌های لبنی: این گروه شامل شیر و انواع فرآورده‌های آن مثل ماست، پنیر، کشک و دوغ است. این گروه دارای مقادیر زیادی کلسیم، پروتئین با کیفیت بسیار بالا، فسفر و سایر مواد مغذی است. برای خرید لبنیات به فروشگاه رزسا مراجعه نمایید.
  • گروه گوشت و جانشین‌های آن: این گروه شامل انواع گوشت قرمز (گوسفند، گوساله) و گوشت سفید (مانند مرغ، ماهی، پرندگان، تخم‌مرغ) انواع حبوبات (مانند نخود، لوبیا، عدس) و انواع مغز دانه‌ها (مانند بادام و فندق ) است که دارای پروتئین، آهن، فسفر، ویتامین‌های B6، B12 و نیاسین، روی و منیزیم است.

نکته: در هر وعده غذایی باید دست‌کم از سه گروه مواد غذایی استفاده کنیم. در میان‌ وعده‌ها بهتر است از میوه‌ و انواع مغز دانه‌ها مانند گردو، پسته و بادام استفاده کنیم.

توجه: دیدیم که چربی‌ها، روغن‌ها، انواع قند‌های ساده و شیرینی‌ها در هیچ یک از گروه‌های اصلی غذایی ارزشی ندارند. این مواد غذایی انرژی زیادی تولید می‌کنند، اما ویتامین و مواد مغذی قابل توجهی را به بدن نمی‌رسانند! تا جای امکان کمتر از این گروه غذایی مصرف کنید و اهمیت تغذیه سالم را دست کم نگیرید.

آیا همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی روزانه من وجود دارد؟

قطعا خیر! با دقت به همه چیزهایی که در طول یک روز می‌خورید توجه داشته باشید؛ متوجه خواهید شد که از مواد مغذی کافی در رژیم خود استفاده نمی‌کنید و تغذیه سالمی ندارید. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که در برنامه غذایی شما کدامیک از گروه‌ها وجود دارند و کدام کمتر مصرف می‌شوند. برای اینکه به کمبود‌های رژیم غذایی خود پی ببرید و به مدت یک هفته از هر غذایی که مصرف می‌کنید همراه با مقدارش یادداشت برداری کنید. پس از یک هفته همه موارد مصرف شده را بخوانید و به این صورت آگاه می‌شوید که آیا در برنامه غذایی‌تان همه گروه‌های غذایی را به بدن خود می‌رسانید یا خیر.

آیا باید در رژیم غذایی خود تغییرات زیادی ایجاد کنم؟

زمانی‌که از گروه‌های غذایی رژیم خود آگاه شدید، به احتمال زیاد خواهید دید که هیچ توازنی در رژیم غذایی خود ندارید و تغذیه سالمی ندارید؛ اینجاست که باید برای تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود دست به کار شوید. مثلا خوردن ماست به عنوان یک غذای مختصر جایگزین شیر می‌شود و خوردن یک عدد موز نیاز به خوردن میوه را به طور کامل تامین می‌کند. توجه به میزان مصرف بسیار ضروری است. بهتر است از میزان دقیق مواد در مصرف روزانه خود آگاه باشید. اگر از همه غذاها به مقدار کافی مصرف شود، الگوی غذایی شما خود به خود تغییر خواهد کرد و رفته رفته به یک عادت تبدیل خواهد شد. توصیه می‌شود اگر غذاهای مورد علاقه‌تان مقدار زیادی نمک، چربی، شکر و کالری دارد، مصرف آن را به حداقل رسانده و یا غذاهای سالم را جایگزین آن نمایید و شروع کنید تغذیه سالم داشته باشید. کلید داشتن رژیم سالم، حفظ تعادل در خوردن غذا است. سعی کنید میزان وسیعی از مواد مغذی مانند میوه، سبزیجات، غلات و محصولاتی مانند گوشت، مرغ و ماهی را در سبد غذایی خود جای دهید.

توصیه‌هایی برای داشتن رژیم غذایی سالم

  • تنوع غذایی داشته باشید.
  • برای صبحانه سالم می توانید به خرید ارده نیز توجه کنید.
  • بین غذای دریافتی و میزان فعالیت بدنی خود تعادل ایجاد کنید.
  • هر روز ۵۰۰ گرم سبزی و میوه تازه در برنامه غذایی خود بگنجانید و سعی کنید تغذیه سالم داشته باشید.
  • مصرف قند و شکر و نمک را در برنامه غذایی خود محدود کنید.
  • نان و غلات سبوس‌دار را جایگزین انواع سفید و تصفیه شده آن کنید.
  • شیر و فرآورده‌های کم چرب را مصرف کنید.
  • تا حد امکان از گوشت‌های کم چرب در برنامه غذایی خود استفاده کنید.
  • از مغز‌ها مانند بادام پسته و فندق در حد تعادل به عنوان میان وعده استفاده کنید.
  • روزانه به مقدار کافی آب سالم و بهداشتی بنوشید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های صنعتی به ویژه نوشابه‌های شیرین و گازدار بپرهیزید.
  • غذایتان را آهسته آهسته میل کنید.
  • بدون لیست به خرید نروید.
  • برای صبحانه ترجیحا تخم مرغ بخورید.

تأثیر تغذیه سالم بر سلامتی به نقل از مجله سلامتی رزسا

در آخر باید بدانید…

تغذیه سالم از اساسی‌ترین مواردی است که به سلامت جسم و رشد بدن کمک می‌کند. حال که دریافتیم تغذیه سالم چیست، باید برای طراحی یک رژیم غذایی مناسب که شامل همه گروه‌های غذایی باشد دست به کار شویم! از جمله فواید تغذیه سالم برای همه افراد در هر سن و سالی پاکسازی تدریجی بدن از چربی‌های ناسالم، قندها و افزودنی‌های مضر خواهد بود؛ پس کار امروز را به فردا موکول نکنید و از همین لحظه برای خوراک خود برنامه‌ای کامل طبق هرم غذایی تهیه کنید. همیشه سالم و سلامت باشید.

سوالات متداول

تغذیه چه نقشی در سلامتی بدن دارد؟

تغذیه به قدری در سلامتی بدن مهم است که علمای طب سنتی منشاء همه بیماری‌ها را معده می‌دانند و برای اغلب درمان‌های خود از اصلاح معهده و تصحیح برنامه غذایی استفاده می‌کنند. غذا نه تنها موجب انرژی می‌شود؛ بلکه مواد غذایی مختلف موجب کمک به رشد سلولی و سلامتی اعضای مختلف بدن می‌شوند و دستگاه‌های مختلف بدن نیازمندی‌های خود را برای ترمیم و بهبود خودکار خود از غذایی که می‌خوریم تهیه می‌کنند. به همین دلیل اگر تغذیه درستی داشته باشیم بدن به طور خودکار امکان مقابله با بسیاری از بیماری‌ها را دارد.

تغذیه متعادل و کامل باید شامل چه غذاهایی باشد؟

خرید سویق و نان و غلات، حبوبات، سبزی و میوه، شیر و لبنیات و انواع گوشت و خرید عسل رزسا یکی از مهم ترین منابع غذایی هستند که باید در برنامه روزانه ما حضور داشته باشند؛ مگر اینکه با نظر پزشک برای مدتی مثلا لازم باشد مصرف شیر یا گوشت را کاهش دهیم. نکته مهمی که وجود دارد این است که تا می‌شود از غذاهای ساده و سنتی استفاده کنیم. بدن برای هضم غذاهای پیچیده با مشکل مواجه می‌شود و اغلب نمی‌تواند مواد لازم را از آن استخراج کند. البته بخش مهمی از خواص مواد غذایی نیز در فرآیند پیچیده سازی تهیه غذا از بین می‌رود.

https://blog.rozesashop.com/healthy-diet/

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: