April 2024 29 / دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۴۰۱۱
۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
هشدار به مشترکانی که به دلیل تمکن مالی از برق به‌صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند، آنهاسعی کنند مصرف برق را کاهش دهند و یا اینکه با استفاده از نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بخشی از مصرف برق خود را از این طریق تأمین کنند تا به‌ نوعی توزیع نامتعارف یارانه برق کاهش یابد.
تجدیدپذیرها به کمک پرمصرف‌ها می‌آید/کنتور هوشمند برای پرمصرف‌ها نصب می‌شود
اواخر سال گذشته تعرفه‌گذاری پلکانی بر صنعت برق اعمال شد هدف این گونه تعرفه‌گذاری، توزیع عادلانه یارانه میان مردم و دریافت هزینه واقعی از مشترکان پر مصرف است. اجرای تعرفه گذاری پلکانی باعث می‌شود مشترکان پرمصرف که سهم بیشتری از یارانه‌ها دریافت می‌کردند، قیمت برق را به نرخ واقعی بپردازند.

مصرف بیش از ۷۵ درصد مردم کمتر از الگوی مصرف است

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق نیز در گفتگو با خبرگزاری آنا می‌گوید «با توجه به اینکه مصرف بیش از ۷۵ درصد مردم کمتر از الگوی مصرف است و تعرفه این بخش هیچ تغییری نخواهد کرد، بنابراین مردم هیچ نگرانی در خصوص افزایش تعرفه برق نداشته باشند و ۲۵ درصد مشترکان که بالاتر از الگوی تعیین‌شده مصرف دارند، می‌توانند با مراقبت و راهکار‌های ساده‌ای میزان مصرف برق خود را به الگوی تعیین شده برسانند».

وی بیان می‌کند «مشترکانی که به دلیل تمکن مالی از برق به‌صورت بی‌رویه استفاده می‌کنند، هشدار داده می‌شود سعی کنند مصرف برق را کاهش دهند و یا اینکه با استفاده از نیروگاه‌های کوچک خورشیدی بخشی از مصرف برق خود را از این طریق تأمین کنند تا به‌نوعی توزیع نامتعارف یارانه برق کاهش یابد و تامین برق پایدار برای همه مشترکان فراهم گردد».

وی ادامه می‌دهد «مشترکانی که میزان مصرف آن‌ها کمتر از ۵۰ درصد منطقه باشد و تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی باشند تعرفه رایگان برق برای آن‌ها اعمال خواهد شد».

رجبی مشهدی اظهار می‌کند «با دریافت اسامی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی امکان صدور قبوض با تعرفه رایگان فراهم و هر ماه این موضوع بررسی خواهد شد، برای دریافت برق رایگان باید هر ماه مصرف مشترک کمتر از ۵۰ درصد الگوی مصرف منطقه باشد».

وی بیان می‌کند «الگوی کم‌مصرفی در گذشته ۸۰ کیلووات ساعت بود و این رقم در ماه‌های غیر گرم برای مناطق عادی به ۱۰۰ کیلووات ساعت رسیده و برای ماه‌های گرم از ۱۰۰ به ۱۵۰ کیلووات رسیده است».

رجبی می‌گوید «بنا بر مصوبه مجلس در قانون بودجه صرفاً مشترکان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد باید مصرفشان کمتر از ۵۰ درصد الگوی مصرف باشد تا از تخفیف صددرصدی بهره‌مند شوند و سایر مشترکان نیز با کاهش مصرف نسبت به مدت مشابه سال گذشته در چهار ماه گرم از پاداش مدیریت مصرف برخوردار خواهند شد».

راه‌اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید طی چهار سال در دستور کار قرار دارد که از این میزان ۱۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌هایی است که تحت مدیریت وزارت نیرو به‌وسیله بخش خصوصی و مالکیت دولتی، ۱۰ هزار مگاوات به‌وسیله صنایع بزرگ و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر راه‌اندازی خواهد شد.

در حال حاضر در جهان از نظر ظرفیت نیروگاهی، جایگاه چهاردهم را داریم، همچنین تلفات شبکه توزیع نیروی برق در ایران تک‌رقمی است.

در جهان هر ۱۰ سال یک‌بار شاهد فروپاشی شبکه و خاموشی‌های گسترده هستیم، اما در ایران ۱۸ سال است که خاموشی گسترده (Black out) نشده است.

با اینکه در شروع دولت سیزدهم چالش‌های جدی در صنعت برق بود که بیشتر به دلیل نبود سرمایه‌گذاری و مدیریت در صنعت برق بود، که با مصرف هزار مگاواتی برق مواجه هستیم که ۲۰ درصد از تقاضای کشور را شامل می‌شد. این موضوع منجر به خاموشی‌های سراسری به مدت چهار ماه در کشور شد که نارضایتی‌های عمومی و تعطیلی کارخانجات را به دنبال داشت.

در زمستان نیز کمبود سوخت نیروگاه‌ها را داشتیم که به دلیل فرسودگی و نبود سرمایه‌گذاری کافی در زیرساخت‌های حیاتی صنعت برق بود، البته مصرف بی‌رویه برق، بدهی‌های صنعت برق و رمزارز‌ها نیز از دیگر چالش‌های ما محسوب می‌شود.

مهم‌ترین چالش انرژی، زمستان و تابستان سال ۱۴۰۱ است که البته زمستان را با ظرفیت‌های درون دولت مدیریت شده است و برای پیک ۱۴۰۱ راه‌اندازی ۶۰۶۲ مگاوات ظرفیت جدید را در دستور کار داریم که این ظرفیت در چارچوب ۲۷ واحد حرارتی با ظرفیت ۴۲۰۰ مگاوات، یک واحد حرارتی که به‌وسیله صنایع ساخته شده با ظرفیت ۱۸۳ مگاوات و ۷۳ واحد تجدیدپذیر با ظرفیت ۵۰۱ مگاوات انجام خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به مدیریت تقاضا گفت: یکی از اقدامات جهادی که در دستور کار قرار دادیم، نصب کنتور‌های هوشمند است که در این رابطه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار کنتور هوشمند برای پرمصرف‌ها تا پیک تابستان نصب می‌شود.

به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت‌های جدید و اصلاح تعرفه‌ها که البته این اصلاح از اول بهمن‌ماه بدون کوچک‌ترین افزایشی برای کم‌مصرف‌ها اعمال شد. همچنین حدود ۱۶۰ واحد نیروگاهی داریم که برق این واحد‌ها در سال آینده از طریق بورس انرژی عرضه خواهد شد.

ایران از ایام قدیم در حوزه آب افتخارات زیادی را به دست آورده که این اقدامات ما را در موضوعات مختلف بخش آب مانند قنات‌ها و سد‌ها نه‌تن‌ها به خودکفایی کامل رسانده، بلکه در حال حاضر توانستیم بخش عمده‌ای از خدمات فنی مهندسی در این زمینه را صادر کنیم.

به گفته وزیر نیرو، در سال ۱۳۳۵ هر ایرانی ۶۸۵۸ مترمکعب سهم آب داشت که امروز این رقم به ۱۱۸۰ مترمکعب کاهش پیدا کرده که به دلیل رشد جمعیت و کاهش منابع آبی است. این موضوع در حالی است که مصارف ایرانیان با سال‌های گذشته قابل مقایسه نیست یعنی به‌شدت مصرف‌گرا شدند و منابع آبی نیز کاهش داشته است. مدیریت منابع آب، سرمایه‌گذاری برای زیرساخت‌ها و اصلاح اقتصاد آب را از چالش‌های مهم بخش آب، وزارت نیرو با بهره‌گیری از ظرفیت شورای عالی آب، با تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در سطح ملی و شورای هماهنگی حوضه آبریز برای رفع چالش‌های این مجموعه اقدام می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: