براساس جزئیات قانون مالیات بر خانههای خالی، ضرایب مالیاتی در این قانون برای خانههای خالی مشخص شده است. این ضرایب به این شکل هستند که نخست «مالیات سال اول ماهانه ۶ برابر مالیات اجاره است»، در مرحله دوم «مالیات سال دوم ماهانه ۱۲ برابر مالیات اجاره» و «مالیات سال سوم ماهانه ۱۸ برابر مالیات اجاره است». همچنین این ضرایب مالیاتی برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال باشند، دو برابر اعمال میشود.
دستورالعمل سازمان امور مالیاتی موضوع دستورالعمل نحوه محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی در اجرای حکم ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ طی نامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۰/۵۱۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد.
مشروح این دستورالعمل به شرح ذیل است:
۱- به منظور ایجاد وحدت رویه در خصوص نحوه محاسبه مالیات بر واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی به موجب قانون اصلاح موادی از قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۱۳۹۶/۰۹/۰۵ مقرر میدارد) طبق مقررات ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور مبنای محابه وشمول مالیات موضوع این ماده بر مبنای سال مالیاتی (یک سال شمسی) میباشد، بنابراین چنانچه مالک یا مالکان واحدهای مزبور اشخاص حقوقی با دورههای مالی میانسالی باشند، فارغ از تاریخ شروع و پایان دوره مالی آنها، رسیدگی در اجرای مقررات این ماده، برابر با سال مالیاتی سال شمسی خواهد بود
۲- ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهرهای بالاتر از یکصد هزار نفر جمعیت، برای مطالبه مالیات موضوع این ماده به اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور میباشد.
۳- در یک سال مالیاتی، یک واحد مسکونی در صورتی به عنوان یک واحد مسکونی خالی قابل شناسایی است که در آن سال مجمر ما بیش از یکصد و بیست روز به ازای یک مالک، بر اساس اعلام سامانه ملی املاک و اسکان کشور، خالی از سکته باشد؛ بنابراین شناسایی یک واحد مسکونی به عنوان واحد خالی طی یک سال، دلیل بر شناسایی آن واحد. برای سال بعد، نمیباشد، به عنوان مثال، چنانچه یک واحد مسکونی در یکصد و بیست روز پایان سال ۱۴۰۰ خالی از سکنه و در بقیه اپام آن سال دارای بهره بردار باشد و از سوی دیگر در یکصد و بیست روز اول سال ۱۴۰۱ خالی از سکنه بوده و در بقیه ایام آن سال دارای بهره بردار باشد، در هیچ یک از این سالها مشمول مالیات واحدهای مسکونی خالی نمیباشد و فاصله بیش از یکصد و بیست روز صرفا در طول یک سال شمسی و به ازاء هر مالک، ملاک عمل میباشد.
۴- در خصوص واحدهای مسکونی خالی شراکتی (دارای چند سالک) مالیات هر شریک به نسبت سهم مالکیت جداگانه محاسبه، اعلام و مطالبه میشود.
۵- اداره امور مالیاتی ذیصلاح برای تشکیل پرونده، صدور اوراق مطالیه اشخاص حقیقی براساس نشانی اصلی مالک یا مالکان در سامانه ملی املاک و اسکان کشور تعیین میشود. در صورت عدم اعلام نشانی اصلی در سامانه مذکور، اداره امور مالیاتی ذیصلاح بر اساس نشانی یکی از واحدهای مسکونی خالی اعلامی در سامانه املاک و اسکان کشور که متعلق به مالک یا مالکان میباشد به صورت سیستمی تعیین میشود، مگر آنکه شخص حقیقی اقامتگاه قانونی خود را به صورت میشمی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید که در این صورت اداره امور مالیاتی ذی صلاح بر اساس نشانی اعلامی مودی تعین میشود.
۶- محاسبه مالیات موضوع این ماده به ازای هر ماه بیش از یکصد و بیست روز در یک سال شمسی برای هر مالک بوده و حداکثر به مدت هشت ماه در یک سال قابل محاسبه میباشد. این مالیات ماهیانه بوده و کسر ماه مشمول مالیات نمیباشد. برای محاسبه کسر ماه مدت خالی بودن کل سال مینای محاسبات میباشد، لذا حداکثر ۳۰ روز برای شش ماه اول و ۲۹ روز برای شش ماه دوم در سال بعد از ۱۲۰ روز به عنوان کسر ماه در محاصیات لحاظ نمیشود «شش ماه ابتدای سال مالیاتی فصول بهار و تابستان» ۳۱ روزه و پنج ماه ابتدایی فصول پاییز و زمستان ۳۰ روزه و ماه اسفند هر سال حسب مورد ۲۹ روزه یا ۳۰ روزه لحاظ میشود.
۷- شرح موضوع ماده ۱۳۱ قانون مالیاتهای مستقیم در محاسبه مالیات این ماده برای اشخاصی حقبنی، به ازای هر ماه قابل اعمال بوده و ماخذ محاسبه شده بر اساس جدول املاک مشابه تعیین و اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای ماده ۵۴ قانون فوق با اعمال مقررات ماده ۵۳ قانون مذکور (پس از کسر ۲۵ درصد بابت هزینهها و استهلاکات و تعهدات) در هر ماه با سایر ماهها جمع نمیشود و اصرفأ مالیات محاسبه شده به ازاء هر ماه برای محاسبه مالیات نهایی با هم جمع میشود.
۷-۱- مالیات اشخاص حقوقی براساس شوخ ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم محاسبه میشود.
۸- اعمال نرخهای دوازده برابر و هجده برابر برای سالهای دوم، سوم و به بعد حسب مورد صرفا در صورت توالی سالها بوده و در صورتی که بین سالهایی که واحد مسکونی خالی بر اساس اطلاعات سامانه خالی قلمداد نشده و فاصله باشد، مالیات سال جدید نیز با نرخ سال اول محاسبه میشود. به عنوان مثال در صورتی که براساس اطلاعات سامانه واحد مسکونی آقای الف در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ خالی اعلام شده و برای سال ۱۴۰۰ خالی محسوب نشده باشد، مالیات برای هر یک از ماههای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ با رعایت قسمت اخیر ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور برای اشخاص دارای ۵ واحد مسکونی خالی و یا کمتر باشند، با ضریب شش برابر محاسبه میشود.
۸-۱- ضرایب مالیاتی مندرج در ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور برای مالک یا مالکان دارای بیش از پنج خانه خالی در هر سال مالیاتی، نسبت به کل واحدها، دو برابر ضرایب مذکور در صدر ماده ۵۴ مکرر قرق اعمال میشود.
۸-۲- میزان مالکیت از واحد مسکونی (مالکیت کمتر از شش دانگ) موثر در محاسبات میباشد، بنابراین ضریب دو برابری برای مالکان پیش از پنج واحد مسکونی خالی به شرطی که میزان مالکیت مالک از ۳۰ دانگ (معادل ۵ واحد مسکونی خالی۔ فارغ از متراژ هر یک از واحدها) بیشتر باشد قابل اعمال است، به عنوان نمونه در صورتی که شخصی در مجموع، در هفت واحد مسکونی خالی مالکیت کمتر از شش دانگ داشته باشد مثلا مجموع ۲۹ دانگ، در محاسبات مالیات، ضریب دو برابری بیش از پنج واحد مسکونی خالی اعمال نخواهد شد.
۸-۳- با رعایت بند (۸۲) در صورتی که مالک یا مالکان در قسمتی از یک سال مالیاتی، کمتر از شش واحد و در بقیه همان سال شش واحد یا بیشتر واحد مسکونی خالی داشته باشند، ضرایب دو برابری موضوع قسمت اخیر ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور با رعایت مقررات مربوطه (مهلت یک صد و بیست روز صرفا در ماههایی که دارای شش واحد مسکونی خالی با بیشتر بوده قابل اعمال میباشد. همچنین در صورتی که مالک دارای شش واحد مسکونی خالی (با رعایت مهلت مجاز ۱۲۰ روز در سال) در روزهای غیر متناوب باشد در صورتی که خالی بودن شش واحد تجمیعی به یک ماه یا بیشتر منجر شود برای همان ماه ضرب دو برابری مربوط لحاظ میگردد. به عنوان نمونه مانک بعد از ۱۲۰ روز مورد حکم در صدر ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور ده روز در شهریورماه، ده روز در آبان ماه و ده روز در بهمن ماه دارای شش واحد و در بقیه سال دارای کمتر از شش واحد مسکونی خالی بوده است، در این حالت ضریب دو برابری صرفا برای یک ماه قابل اعمال میباشد.
۹- مهدت محاسبه مالیات موضوع این ماده پایان تیرماه سال بعد برای هر سال از سال ۱۴۰۰ میباشد که با عنایت به دسترسی به اطلاعات از طریق وزارت راه و شهرسازی به صورت سیستمی محاسبه میشود. سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات متعلق به واحدهای مسکونی خالی شناسایی شده هر سال را به همراه ایجاد امکان پرداخت الکترونیک مالیات تا پایان تیرماه سال بعد، ضمن ارسال پیامک برای مالک یا مالکان، در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور با کارپوشه مودیان به مالک یا مالکان اعلام خواهد نمود. در صورت عدم پرداخت مبلغ تعیین شده تا یک ماه بعد از اعلام سازمان، اوراق مطالبه در مهلت قانونی و به صورت سیستمی صادر و نسبت به ابلاغ آن به مالک یا مالکان حسب مقررات اقدام میشود. این امر مانع از اجرای حکم جره ۲ بند (ل) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور نخواهد بود.
۱۰- واحدهای مسکونی واقع در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت و روستاهای کشور که به استاد سامانه ملی املاک و اسکان کشور در حکم واحد مسکونی خالی تلقی شده اند، مشمول جریمهای معادل بیست درصد مالیات سال اول موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور خواهند بود.
۱۰-۱- با عنایت به بند ۶ تبصره ماده ۱۶۹ مکرر، در صورت عدم انجام به موقع تکالیف (هر گونه تغییر در محل اقامت با خرید و فروش واحد تحت تملک خود)، به ازای هر ماه تأخیر، واحد مسکونی جدید، به صورت ماهیانه مشمول جریمهای معادل مالیات سال اول ماده ۵۴ مکرر قانون مذکور شش برابر مالیات اجاره آن ماه) میشود بدیهی است این امر مانع از مطالبه و وصول مالیات و جرایم واحدهای مسکونی خالی حسب مورد موضوع ماده ۵۴ مکرر و تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور نخواهد بود.
۱۰-۲- در موارد صدور برگ مطالبه مالیات و جراتم حسب مورد مفاد ماده ۱۹۱ قانون مالیاتهای مستقیم با رعایت سایر مقررات مربوط در خصوص جریمه موضوع ماده ۵۴ مکرر و تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور على الخصوص بند ۱۰ این دستورالعمل جاری میباشد.
۱۱-در یک سال شمسی برای تمام املاک مشمول مالیات خانههای مسکونی خالی هر شخص حقیقی یا حقوقی، یک برگ مطائبه صادر و تمام املاک، سهم مالکیت، میاخد محاسبه مالیات، مالیات هر واحد و جمع مالیات مورد مطالبه در آن درج میشود.
۱۲- در مواردی که پس از صدور برگ مطالبه، اطلاعات جدیدی از مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بدست آید که موجب افزایش مالیات مطالبه شده قبلی شود، نسبت به مطالبه مالیات متعلقه اقدام خواهد شد.
در صورت عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر، مالیات متعلق به موجب برگ مطالبه از مالک مطالبه خواهد شد. ابلاغ اوراق مطالبه، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی مربوط تابع مقررات قانون مالیاتهای مستقیم میباشد.
۱۴-در صورت عدم پرداخت مالیات، مالیات متعلق به همراه جریمه موضوع ماده ۱۹۰ قانون مالیاتهای مستقیم در اجرای مقررات قانون مالیاتهای مستقیم از جمله فصل وصول مالیات یا در زمان تنظیم سند انتقال قطعی در کدام مقدم باشد قابل وصول خواهد بود.
۱۵- با عنایت به قسمت اخیر ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، چنانچه حسب اعلام مرکز آمار ایران، واحدهای مسکونی موجود در هر شهر بالای یکصد هزار نفر جمعیت ۱/۱۵ برابر تعداد خانوارهای ساکن در آن شهر برسد، مشمول مالیات موضوع ماده مذکور نخواهد بود. این امر مانع از اعمال جریمه موضوع بند ۴ تبصره ۸ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور در صورت عدم ثبت و اعلام در سامانه ملی املاک و اسکان کشور نخواهد بود. همچنین ثبت نکردن اطلاعات ملکی از سوی مالک، بهرهبردار یا ساکن خانه برابر آنچه در قانون قید شده است، محرومیت از خدماتی مانند «تعویض پلاک خودرو»، «اعمال خدمات سیاستهای حمایتی یارانهای و کمک معیشتی»، «ثبت نام مدارس»، «افتتاح حساب»، «صدور دسته چک»، «فروش انشعاب آب برق گاز و تلفن»، «ارسال اسناد و مدارک از جمله گذرنامه و گواهینامه» و «خوابگاه دانشجویی» را به همراه دارد.
در این بین کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در موضوع درآمد اجاره، فرار مالیاتی زیادی نداریم؛ چراکه مستأجر میخواهد یارانه بگیرد و به همین دلیل قرارداد خود را ثبت میکند. مالک نیز به دلیل مالیات خانه خالی قرارداد اجاره را ثبت خواهد کرد و به همین دلایل فرار مالیاتی در زمینه درآمد اجاره بسیار کم است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در همین زمینه معتقد است: قانون مالیات بر خانههای خالی بیشتر برای سیاستگذاری و ایجاد تعادل عرضه و تقاضای مسکن در کشور است؛ در این قانون وصول مالیات هدف نیست بلکه قانون مالیات بر خانههای خالی اساساً برای شفافسازی و رویکردی است که بتوان برای حوزه فعالیتهای اقتصادی کشور برنامهریزی کرد.
محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه هدف ما از وضع مالیات بر خانههای خالی سیاستگذاری، تنظیمگری و همچنین تولید منابع است، میافزاید: هدف این بود که بازار سوداگری و رویکرد احتکار در بخش مسکن را که خودش عامل تورم در کشور است، اصلاح کنیم. اساساً رویکرد اصلی ما این است که وزارت راه و شهرسازی بهعنوان اصلیترین و متولی اصلی این قانون، سامانه املاک و اسکان کشور را راهاندازی کند و بقیه دستگاهها به آن کمک کنند.
وی با بیان اینکه در روند سامانه مشکلی نیست؛ اما به نظر میرسد چالش اصلی این است که این اطلاعات جامع و کامل نیست، متذکر میشود: یکی از دستگاههایی که بسیار حائز اهمیت است، همان مجموعه ثبت اسناد و املاک کشور است که باید بیاید و گزارشها را کامل کند و اصلیترین موضوع همین جاست. بهطور مثال اگر فردی که میخواهد یک بسته بگیرد، باید محل اسکان خود را اعلام کند؛ این محل اسکان در سامانه ثبت میشود و ما میتوانیم هویت شخص و محل اسکان او را شناسایی کنیم.
میزان مالیات دریافتی از خانههای خالی نشان میدهد که عملکرد دستگاهها در اجرای این قانون با چالشهای جدی مواجه است و بر اساس گزارشی که وزیر امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی ارائه کردند، بخش عمدهای از سامانه املاک و مستقلات اجرایی نشده است و مشکلات متعددی در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی وجود دارد.»
در همین زمینه محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور توضیح میدهد: ۳۰ درصد هزینه سبد خانوار را هزینه مسکن تشکیل میدهد، دولت تمهیداتی برای کاهش این هزینه دارد که این اقدامات نیز موجب افزایش توان اقتصادی خانوارها میشود. تعیین مالیات برای ۵۶۰ هزار خانه خالی شناسایی شده، پرداخت کمک ودیعه مسکن برای اقشار کم درآمد، تکمیل مسکن مهر و مسکن نیمهتمام طرح اقدام ملی و اجرای نهضت ملی مسکن تمهیدات مسکنی دولت سیزدهم هستند.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: با اجرای صحیح قانون مالیات بر خانههای خالی، دیگر کسی احتکار خانه نخواهد کرد. اکنون بانکها دارند احتکار مسکن انجام میدهند. بانکها مسکنهایی را که ساختهاند، به امید اینکه قیمتها بالا برود، عرضه نمیکنند.
اقبال شاکری اظهار میکند: این احتکار موجب افزایش قیمت مسکن میشود. متأسفانه کار بانکداری که تسهیل برای گذران زندگی مردم و صنعت است، برعکس شده و یکسری دستگاههای اجرایی هم دچار این موضوع هستند.
نکته جالب توجه در زمینه قانون مالیات بر خانههای خالی صحبتهای عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی است.
محمد صفایی دلوئی از تهیه گزارش نظارتی کمیسیون اقتصادی مجلس درباره عملکرد دستگاههای اجرایی در قانون مالیات بر خانههای خالی خبر داده و میگوید: در هفتههای گذشته، کمیسیون اقتصادی مجلس از وزیر راه و شهرسازی به علت کامل اجرانشدن سازوکار دریافت مالیات از واحدهای مسکونی خالی انتقاد کرده بود.
وی عنوان میکند: به گفته مسئولان، اجرایینشدن بخشی از سامانه املاک و مستغلات موجب شده اجرای قانون مالیات بر خانههای خالی با مشکل مواجه شود. آمارها نشان میدهد کمتر از یک درصد از قانون اخذ مالیات از خانههای خالی تاکنون محقق شده است.
همچنین وزیر راه و شهرسازی ۲۳ فروردین ماه امسال پس از نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته بود: تعداد خانههای خالی دقیقاً مشخص نیست.
رستم قاسمی از ارسال پیامک برای ۵۴۰ هزار واحد مسکونی خالی شناساییشده خبر داده و بیان کرده بود: از تعداد کمی مالیات دریافت شده است. البته برای تعداد زیادی از مالکان قبض مالیاتی صادر شده است.
همچنین سازمان امور مالیاتی کشور با ارائه گزارشی از اقدامات انجامشده در خصوص اخذ مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، اعلام کرد که ۴۸۸ هزار خانه مشمول این نوع مالیات شدند.
جدای از تناقضی که بین صحبتهای وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور و همچنین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص تعداد واحدهای مسکونی خالی وجود دارد و هرکدام یک رقم متفاوت را اعلام کردهاند، گزارش دیوان محاسبات کل کشور در دی ماه سال گذشته نیز جلب توجه میکند که در گزارشی اعلام کرده بود: در ۱۰ ماه نخست اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه به دلیل تصویبنشدن آییننامه اجرایی آن، تحقق نیافته است!
رقم ناچیز مالیات بر خانههای خالی در مقایسه با اجارهبهای مسکن و ترجیح مالکان بر خالی ماندن مسکن.
اما بررسیهای میدانی نشان داده است که شهروندان بسیاری در تهران به جای خانه، به اجاره اتاق روی آوردهاند و شهروندان برای همین یک اتاق که عموماً روی پشتبامهاست و سرویس بهداشتی مشترک دارد، بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان رهن و تا ۲ میلیون تومان اجاره میپردازند؛ اما حتی اجاره همین تک اتاق نیز از توان و عهده برخی از شهروندان خارج است و راهی پیش رو ندارند جز آن که به حاشیه شهرها پناه ببرند.
نکته تأسفبرانگیز در زمینه اجارهنشینی و نرخ بسیار بالای اجارهبها بهویژه در کلانشهر تهران و به دنبال آن خانهبهدوشیهای گسترده، این است که در کلانشهر تهران تعداد خانههای خالی آنقدر زیاد است که میتواند نیاز مسکن همه مستأجران و خانهبهدوشان را تأمین کند و از طرف دیگر حق مسکن کارگران که مبلغ ۵۵۰ هزار تومان است، آنقدر ناچیز است که حتی کفاف اجاره یک اتاق آن هم روی پشتبام با سرویس بهداشتی مشترک را هم نمیدهد. با این وجود مالکان ترجیح میدهند جریمههایی مانند مالیات بر خانههای خالی را بپردازند و مسکنشان خالی بماند؛ اما ارزان اجاره داده نشود.
قانون بودجه سال گذشته صاحبان واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان را مشمول پرداخت مالیات کرده بود که براساس آخرین بررسیها از ۱۳ هزار واحد مسکونی لوکس شناساییشده، کمتر از ۱۰۰ نفر از صاحبان این خانهها تقریباً ۲۰۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کردهاند! این به این معنی است که کمتر از یک درصد از مالیات بر خانههای خالی وصول شده است.
در همین رابطه محمود اولاد کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار پول نیوز درخصوص این موضوع اظهار کرد: از روز اولی که این طرح ارایه شد، کارشناسان این حوزه اعلام کردند که این طرح به گونه ای که در سطح اجتماعی و رسانهها اعلام شده، نیست و به این شکل پیش نخواهد رفت.
وی افزود: نتایج پیاده کردن این طرح در کشورهای دیگر نیز مشخص است و در بسیاری از کشورها این طرح اجرا شده بود، اما بسیاری از کشورها اعلام کردند که هزینههای این طرح از منافع آن بیشتر است.
این کارشناس بازار مسکن ابراز کرد: معمولا خانههایی که مردم آن را خالی نگه میدارند دلایلی برای این اقدام دارند و بدون دلیل خانهای خالی نمیماند، زیرا اجاره این خانهها درآمدی را برای مالک به همراه دارد که معمولا از این درآمدها صرفنظر نمیکنند.
اولاد خانههای خالی تصریح کرد: اغلب خانههایی که در حال تعمیرات هستند یا در حال گرفتن اخذ پروانه اند خالی محسوب میشوند یا اینکه افراد این خانهها را برای فرزندانشان نگه داشتهاند یا خانههای ویلایی و آپارتمانهایی هستند که مالکین آنها خارج از کشور زندگی میکنند.
وی ابراز کرد: مواردی دیده شده خانههایی که فروخته شدهاند و حین معامله بودهاند نیز به عنوان خانههای خالی ثبت شده و ساختمانهایی که در حال ساخت بوده نیز به عنوان خانه خالی ثبت شده و میبینیم که تعداد خانههای خالی واقعی بسیار کمتر است و به همین دلیل است که در عمل تعداد زیادی خانه خالی شناسایی نشده است.
اولاد خاطر نشان کرد: تعداد خانهای که ثبت شده در عمل نمیتواند درآمد قابلتوجهی به همراه داشته باشد یا تغییری در بازار ایجاد کند. درآمد اجاره مسکن مشوقی برای مالکین است و در صورتی که فردی بخواهد برای چند سال ملک خود را خالی نگه دارد بخشی از درآمد خود را از دست میدهد و راه درست آن این روش نیست و نمیتوان چندان به آن امیدی داشت.