April 2024 28 / يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۷۹۵۶۷
۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت گفت: برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی تدوین شده و در آن بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید تاکید شده است.
برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی تدوین شد
«سید مهدی نیازی» امروز (سه‌شنبه) در مراسم اهدای گواهینامه رتبه بندی به دو واحد صنعتی برتر قطعه‌ساز اظهار داشت: در حوزه لوازم خانگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت چند موضوع را به عنوان سرفصل در محور‌های مختلف و به عنوان اولویت اعلام کرده است.

وی بیان داشت: تدوین برنامه راهبردی صنعت لوازم خانگی (که تقریباً جمع‌بندی و کامل شده است) و در آن بر صادرات و زنجیره‌ای شدن تولید تاکید شده، محور نخست این برنامه است.

نیازی یادآورشد: مبارزه با قاچاق از جمله برنامه‌های وزارت صمت در سال جاری است که با قطعات خودرو، لوازم خانگی و پوشاک آغاز شده است.

وی بیان داشت: کیفیت خدمات پس از فروش و گارانتی و کاهش مصرف انرژی، دیگر محور اصلی و اولویت برنامه‌های وزارتخانه در حوزه لوازم خانگی خواهد بود.

معاون هماهنگی و امور کسب و کار وزارت صمت همچنین از تهیه برنامه دانش بنیان از ابتدای سال و ابلاغ آن خبر داد و گفت: فردا (چهارشنبه) موافقتنامه بین وزارت صمت و وزارت علوم در راستای توسعه آموزش نیروی انسانی تحصیلکرده و پروژه محور و تقاضا محور کردن تحقیق و توسعه منعقد خواهد شد تا نیاز و تقاضای صنعت به دانشگاه‌ها برده شود.

نیازی اضافه کرد: ۱۰ پیشران فناوری در برنامه یاد شده تعریف شده است که یکی از آن‌ها در حوزه لوازم خانگی خواهد بود و این حوزه باید در برنامه‌ای دوساله به جهش فناوری دست یابد.

به گفته این مقام مسوول، گذار از مونتاژ کاری به عمق ساخت داخل و تامین مالی زنجیره‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر فاکتور، دیگر محور‌های برنامه یاد شده وزارت صمت است.

تاکید بر محوریت بخش خصوصی و تشکل‌ها
وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای سیاست‌های حاکمیتی بر حضور تشکل‌ها و بخش خصوصی در کنار خود تاکید دارد.

این مقام مسوول وزارت صمت اظهارداشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را نیازمند به مشورت با بخش خصوصی و تشکل‌ها می‌داند و معتقد است محور اساسی کار‌ها در این وزارتخانه انجمن‌ها و تشکل‌ها به نمایندگی از بخش خصوصی هستند.

وی گفت: تلاش ما بر این است که تشکل‌ها محور اصلی کار باشند و برنامه‌هایی را که در این وزارتخانه دنبال می‌کنیم همان برنامه‌های بخش خصوصی است و ما پشتیبانی کننده برنامه‌ها هستیم.

نیازی، به اصلاح ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال گذشته اشاره کرد و ادامه‌داد: رویکرد اصلی متمرکز کردن رشته فعالیت‌ها در یک دفتر بود تا این دفتر مدعی و پیگیری کننده مسائل مربوط به انجمن‌ها و تشکل‌ها باشد.

معاون وزیر صمت ادامه‌داد: دفاتر یاد شده و تشکل‌های تخصصی باید ارتباط مستمر و دوجانبه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط با تشکل ها، هم افزایی بین آن‌ها و یکپارچه‌سازی آن‌ها جزو مباحث اصلی است تا با یک زبان واحد و قدرت بیشتری پیگیر مسائل و مشکلات حوزه باشیم.

انتقاد از قیمتگذاری دستوری
در این مراسم رییس هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ابراز امیدواری کرد: گفت و گوی دو جانبه دولت و تشکل‌ها شکل بگیرد تا تشکل‌ها بتوانند به دولت برای توسعه اقتصادی و رشد صنعتی کمک کنند.

"علیرضا دانیالی" با انتقاد از تفکر قیمت‌گذاری دستوری، یادآور شد: ۶ ماه بود که پنج قلم کالای اساسی لوازم خانگی اجازه افزایش قیمت نداشتند و در نهایت ۱۵ درصد برای تلویزیون و ۱۰ درصد برای سایر اقلام لوازم خانگی از ابتدای تیرماه اجازه افزایش قیمت داده شد.

وی تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی با این میزان افزایش قیمت نمی‌تواند مدت زیادی دوام بیاورد و همین مساله سبب کاهش تولید و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد.

به گزارش ایرنا، نظر به برنامه‌ریزی‌های انجام شده در انجمن صنایع لوازم‌خانگی ایران در راستای توسعه صنعت قطعه‌سازی به عنوان موتور محرکه صنعت، طرح رتبه بندی قطعه سازان عضو انجمن اجرایی شد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: